Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het probleem blijft met het contactslot van evelien>?
Strange…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Haal even de massa van je versnellingsbak los en maak em heel goed schoon en vet em in. Doe dit ook met de massaklem.
Ik mag aannemen dat je de accu van Evelien al had geprobeerd.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
nou het probleem blijft als er niet eens een contact slot inzit
hoogst waarschijnlijk zit het in de radio of in circuit van de radio.
als ik nu de accu klem tegen de pool aantik voel je hem als een magneet….
en flinke vonken
haal ik de zekering van de accu eruit dan is dit niet zo..
wel blijf ik een klik horen van inschakelende relais
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
mpostma schreef:jeroentje schreef:McDean schreef:jeroentje schreef:Als je de beschikking over een multimeter hebt, even de lekstroom meten met de sleutels uit het contactslot. Dan kun je in ieder geval een evt gebrek aan de dynamo of accu uitsluiten. Of juist bevestigen.
Als de lekstroom hoog is, 1 voor 1 zekeringen trekken tot je weet waar de hoge lekstroom ong vandaan komt. Dan kun je in dat gebied verder gaan zoeken.
waar kan ik de lekstroom meten???
Bv tussen de minpool en het chassis bv. Stroom meet je in serie en niet parallel. Dus de meter tussen de pool en het chassis.
Waarschuwing voor je de multimeter opblaast. De meeste multimeters zijn helemaal niet in staat hoge stromen te meten. Gebruik aub eerst een lampje in serie om te kijken of er lekstroom is. Als het lampje niet zichtbaar brandt, kun je aan de gang gaan met een multimeter.
Weet niet wat een gemiddelde aankan, maar 10A kan de mijne aan. Is denk ik een vrij standaard waarde. Als je er een lampje tussendoet zal deze niet gaan branden. Je sluit dan nl een min aan bij de kant van de accu en niks aan het chassis. Je hebt immers de verbinding weggehaald.
Zels met de achterruitverwarming, grootlicht en de blower op vol vermogen bleven we ruim onder de 10A. (alleen vergeten hoeveel het wel was.)
Zeker niet starten met de MM ertussen want dan gaat deze zeker stuk. Misschien loont het toch eens de moeite om te gaan meten i.pv. uitproberen.
McDean schreef:nou het probleem blijft als er niet eens een contact slot inzit
hoogst waarschijnlijk zit het in de radio of in circuit van de radio.
als ik nu de accu klem tegen de pool aantik voel je hem als een magneet….
en flinke vonkenhaal ik de zekering van de accu eruit dan is dit niet zo..
wel blijf ik een klik horen van inschakelende relais
Sommige oude radio’s of fout aangesloten radio’s kunnen inderdaad de accu leeg trekken in 1 nacht.
Niet in 1uur lijkt me.
Heb je ook nog een versterker ofzo aangesloten?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
WYD schreef:McDean schreef:nou het probleem blijft als er niet eens een contact slot inzit
hoogst waarschijnlijk zit het in de radio of in circuit van de radio.
als ik nu de accu klem tegen de pool aantik voel je hem als een magneet….
en flinke vonkenhaal ik de zekering van de accu eruit dan is dit niet zo..
wel blijf ik een klik horen van inschakelende relais
Sommige oude radio’s of fout aangesloten radio’s kunnen inderdaad de accu leeg trekken in 1 nacht.
Niet in 1uur lijkt me.
Heb je ook nog een versterker ofzo aangesloten?
Hij trekt iig genoeg om hem in een nacht leeg te slurpen
mijn tijdelijke oplossing is accuklem er snachts af. kan ik hem iig starten wanneer ik wel
Ik heb er vandaag naar gekeken maar nog niet veel wijzer geworden.
Ik had nog een reserve accu staan dus Accu van evelien was niet nodig
To be continued
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Heb je de radio zelf erin gezet en zoja hoe?
Hoe komt het eigenlijk dat het probleem zo opeens komt? Iets veranderd onlangs aan je audio of bekabeling?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
WYD schreef:Heb je de radio zelf erin gezet en zoja hoe?
Hoe komt het eigenlijk dat het probleem zo opeens komt? Iets veranderd onlangs aan je audio of bekabeling?
eingelijk laatste maand helemaal nix veranderd….
toerenteller was laatste aanpassing
Autoradio heeft me neef (elektro technicus) ingebouwd door middel van een net stekker verbindinkje (zoals het hoort)
maar me auto radio cd speler is al wel 1 van de eerste dus al een paar jaar oud die kan de geest hebben gegeven.
maar ook met de radio zekering eruit hoor je een klak van het inschakelen van een relais wanneer de accu klem de accu pool raakt.
Nu had ik even een helder moment (komt niet vaak voor)
Wat als van de dynamo de diodes slecht/kapot zijn.
Dan zou de dynamo mijn accu leeg kunnen trekken
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:
Nu had ik even een helder moment (komt niet vaak voor)
:schater
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat kan heel goed maar blijft je auto nog steeds lopen met het nieuwe contactslot?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
bogaard77 schreef:Ja dat kan heel goed maar blijft je auto nog steeds lopen met het nieuwe contactslot?
jup
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:bogaard77 schreef:Ja dat kan heel goed maar blijft je auto nog steeds lopen met het nieuwe contactslot?
jup
Je zou zeggen dat “iets” spanning doorgeeft van een permanent contact naar een geschakelde plus. Radio, versterker losgekoppeld en dan nog eens proberen?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies! Aan je radio zitten een geschakelde en een permanente plus… rara politiepet….
Als die twee nou eens kaal zijn en tegen elkaar aan leunen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Waarom niet elke nacht een andere zekering uit je zekeringenkastje trekken en kijken wanneer ie (de dag erna) WEL start?
lekstroom meten is ook een goed idee trouwens.. wat boeit het overigens als je een multimeter opblaast, die dingen kosten toch maar 2 euro, en een lekstroom van meer dan 10A zal toch niet voorkomen (dan zou je accu in een uur of 6 leeg moeten zijn)..
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
nieuwe info na een tijdje kloten want:
zaterdag viel me op dat na het afzetten van contact iets later me koelventilator begon te draaien
ik vandaag kijken in me boekie welke zekering etc.
Wanneer ik de zekering (ZE1) eruit haal hoor je de klak van de relais niet meer. (dus dat was de koel ventilator relais)
Deels weet ik nu waar het aan kan liggen.
maar nog steeds hoor je een tikje…. (bij de Bobine vandaan komen)
de bobine zit op zelfde circuit als de koelventilator.
Maarrrrrrrrr….....................
Wanneer het contactslot of ALLE zekeringen eruit zijn hoor je het nog steeds….
bij me broer hoor ik nix als ik de accu klem even tegen de pool hou…
het enige dat ik me nog kan bedenken is dat zekeringen kastje kaduuk is….is dit reeel??
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!