Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hoi allen,
Afgelopen week heeft de ‘Clima’ van mijn XM eindelijk 5 dagen gewerkt, om er vervolgens weer mee op te houden
Wat me ‘t weekend wel opvielen was de hoge temperatuur van de koelvloeistof: ong. 100 graden Celcius. Ik weet, ‘t was ook warm en koelvloeistof kan wel wat meer hebben dan kraantjeswater, maar toch
Of loopt zo’n ouwe dikke V6 gewoon zo warm bij +32 graden buiten? En kom ik daar met vakantiebagage gewoon de bergen mee op?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: Koelvloeistoftemperatuur XM V6 12V
Rogier Verhoef schreef:Hoi allen,
Afgelopen week heeft de ‘Clima’ van mijn XM eindelijk 5 dagen gewerkt, om er vervolgens weer mee op te houden
Wat me ‘t weekend wel opvielen was de hoge temperatuur van de koelvloeistof: ong. 100 graden Celcius. Ik weet, ‘t was ook warm en koelvloeistof kan wel wat meer hebben dan kraantjeswater, maar toch
Of loopt zo’n ouwe dikke V6 gewoon zo warm bij +32 graden buiten? En kom ik daar met vakantiebagage gewoon de bergen mee op?
Een goed koelende radiateur krijgt de temperatuur van het koelvloeistof moeilijk boven de 100 graden, in mijn gevallen bleef hij op 90 graden of iets hoger zitten en dan gingen de fans toch zachtjes draaien. Met warme motor stilzetten en daarn weer starten leverde een tijdelijke verhoging op, 100 graden en dan gingen de fans ook draaien en zakte de temperatuur vlot naar de 90….
De TCT blijft naar mijn gevoel te hoog zitten, 100 graden haald ‘ie wel. Maar daar moeten nieuwe sensoren en een nieuwe radiateur in
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vraagje. Waar zit de sensor die de fans stuurt? Aan de rechterkant van de vervangen radiator zie ik een stop in een gat gedraaid waar ik de sensor zou verwachten..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Aangezien de V6 voor het gemak niet in de Vraagbaak staat :
Weet iemand de schakeltemperaturen van de thermostaat voor de V6-12V? Ik gok op verschillen in:
- 0, 1 of 2 fans aan?
- 1 of 2 langzaam of hard?
- ook afhankelijk van airco aan/uit?
Alvast dank, dan kan ik ‘s gaan luisteren van het weekend.
PS Volgens vrouwlief (die van de week de airco weer dood verklaarde), deed de vrieskist het vandaag weer wel :
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Even afgezien van ‘t feit dat mijn XM geen V6 is, vroeg ik me - mede wegens de opmerkingen die ik wel eens krijg over “koude motor” - af hoe hoog een normale bedrijfstemperatuur is voor een D12…. Is 80 graden echt te koud?
Mijn V6-12v liep ook op tot boven de 100 graden in stadverkeer, 30c+ en airco op vol. Niks mis gegaan.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Beide fans gaan aan, op lage of op hoge snelheid. Als je de airco aanzet, gaan ze zowiezo op lage snelheid blazen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ds23man schreef:Mijn V6-12v liep ook op tot boven de 100 graden in stadverkeer, 30c+ en airco op vol. Niks mis gegaan.
GRG
Oeps vergeten te vermelden? Al met 120 km/u op de snelweg gebeurde dit, vandaar de vraag!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Nog 1 vraagje: hoe veel koelvloeistof moet er nu eigenlijk in het expansievat zitten? Volgens de handleiding “2cm boven het inwendige markeerpunt”. Wat het markeerpunt is, blijft lekker onduidelijk. Ik zie in het vat wel een dwarse kunststof rib/plaat lopen. Is dit de aanduiding :
Wederom dank, oooooit heb ik jullie zoveel gevraagd dat ik ook andere XM-liefhebbers kan helpen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier Verhoef schreef:Nog 1 vraagje: hoe veel koelvloeistof moet er nu eigenlijk in het expansievat zitten? Volgens de handleiding “2cm boven het inwendige markeerpunt”. Wat het markeerpunt is, blijft lekker onduidelijk. Ik zie in het vat wel een dwarse kunststof rib/plaat lopen. Is dit de aanduiding :
Wederom dank, oooooit heb ik jullie zoveel gevraagd dat ik ook andere XM-liefhebbers kan helpen
JAAAAA, u gaat door voor de koelkast!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Da’s een snel antwoord
Maar dan zat er dus ook gewoon iets te weinig in (kan bijv. met loskoppelen steeds van de onderhand 3 aircopompen gebeurd zijn). 1 cm onder het nokje, nu er net boven, en ik zal het er dus netjes ruim boven zetten. Welke ontwerper heeft alleen dat “2cm erboven” bedacht, dat kun je dus alleen met heel helder zomerweer zien
Ergonomielesje nodig geloof ik
Eens zien of de temperaturen (met na donderdag hopelijk ECHT gerepareerde airco…......) met voldoende vloeistof beter rond de 90 degrees blijven met 120-130.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Hij begint pas te piepen als het niveau erg laag staat
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maar wat stuurt die fans nou? Heeft ie een sensor? ( ja moet wel) Waar zit ie?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Bij een V6 zitten er 2, net naast/onder de zwarte plaat, 1 is er voor de thermometer op het dashboard, de andere voor de Bitron-module onder het dashboardkastje.
De Bitron-module bepaald adv de weerstand de temperatuur, stuurt de fans en de lampjes in het dashboard aan.
Als er airco op de auto zit, dan loopt er een extra draadje naar de module die hem verteld dat de airco aanstaat en dat de fans op lage snelheid moeten gaan draaien
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aha. Wat is een bitron module? Het lijkt erop of ze bij mij niet aangaan. Gewoon rijden geen probleem. File en hop! temp te hoog!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Het zou kunnen dat de 3 relais achter de koplamp aan de bestuurderskant het begeven hebben.
Als je ze doorlust, effe meten met een multimeter, gaan ze vanzelf draaien
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002