probleempje met koppeling.
GertXM
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 13-06-2006

- Xsara 16i 16v
Gepost: 16 juni 2006 02:20 AM

hallo allemaal.
Ik ben dus nieuw op dit forum.
d.w.z nog niet zolang geregistreerd>
en sinds kort heb ik een raar probleem met de koppeling van
mijn xm 2.1 td.bouwjaar 92.
de ene keer moet ik het pedaal tot de bodem toe intrappen,
voor dat ie vrij komt en de andere keer is de helft genoeg .
is er iemand die enig idee heeft hoe dit komt ?

de plaat + drukgroep is zo’n 20.000 km geleden vervangen.

alvast bedankt .

sleepy      
           

                    shout

Profiel  
 
GertXM
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 13-06-2006

- Xsara 16i 16v
Gepost: 17 juni 2006 07:55 PM
  [ # 1 ]

Niemand??
ConfusedConfusedConfused:

sleepy      
           

                    shout

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 17 juni 2006 08:48 PM
  [ # 2 ]

je hebt geen last van een slippende koppeling ofzo?
zet hem eens in stilstand in zijn 5, en laat het pedaal ineens opkomen, als de auto niet meteen uitvalt, maar een beetje slipperig stilvast, dan is je frictieplaats aan vervanging toe, of begint de drukgroep lam te worden.
De reden waarom hij de ene keer halverwege al pakt en de andere keer pas als het pedaal helemaal ingedrukt is zou ik niet durven verzinnen, klinkt eigenlijk als iets dat technisch onmogelijk is…..helaas.
Maar test iig de koppeling even, dan weet je alvast of ie aan vervanging toe is. bij een diesel heb ik de koppeling nog niet vervangen, maar ik neem aan dat het niet anders is dan bij een 2.0i de vraagbaak roept vrolijk het blok verwijderen, maar dat is niet nodig, bak los halen en opzij schuiven, dan hebje een spleet van ong. 15 centimeter waarin je de koppeling kunt vervangen, schat dat een onervaren sleutelaar met een uurtje of 10 wel klaar moet zijn, scheelt je iig weer een paar honderd euro als je het zelf doet!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 juni 2006 01:46 AM
  [ # 3 ]

is het een hydraulische of kabel koppeling?

Profiel  
 
GertXM
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 13-06-2006

- Xsara 16i 16v
Gepost: 18 juni 2006 09:51 AM
  [ # 4 ]

de plaat slipt niet .
en de plaat met drukgroep is ongeveer 20.000 km
geleden vervangen.
Zal van de week eens kijken hoe dit eigenlijk zit. {kabel kan ik me eigenlijk niet voorstellen }
maar je hebt wel gelijk , lijkt technisch onmogelijk .

sleepy      
           

                    shout

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 18 juni 2006 03:57 PM
  [ # 5 ]
razor schreef:

is het een hydraulische of kabel koppeling?

Kabel, de 2.5 TD heeft hydraulische bediening

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 18 juni 2006 05:58 PM
  [ # 6 ]

ik zat te denken….

Bij de oudere bxen is een van de hefbomen op de bak nogal prutserig gemaakt, die scheurt na verloopvan tijd is, waardoor je koppeling niet meer werkt en “rubberig” aanvoelt, bij de xm is de constuctie wezenlijk anders(bij de bx is het nml de hefboom die op de bak geschroefd zit en via een los pinnetje tegen de bak-hefboom drukt), maar kijk de hefboom in de bak eens na, misschien is ie krom, gescheurd, verbogen o.i.d. en een 2e ding wat wllicht een probleem zou kunnen veroorzaken is de bevestiging van diezelfde hefboom als dat in debak losgelaten heeft, dan kan dat ook vreemde dingen veroorzaken.
Bovenstaande zou m.i. wel samengaan met rampzalig rijgedrag dat jij scheinbaar niet hebt, maar goed, alles dat zelf te sjekken is even sjekken maar he

succes weer!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook