Nu mijn blokrevisie niet helemaal zo loopt als wij verwachten was ik op zoek naar een ander onderblok.
Nou kan ik een 1.6 blok kopen van een peugeot.
Volgens de verkoper kan die zo in een ZX en past dan alles zonder aanpassingen.
Wie kan mij vertellen of dat zo is?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
je hebt natuurlijk ook het verschil in xu en tu, allebij 1,6
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Kan ik dat op de een of andere manier zien:
In mijn Zx zit een BDY blok.
Waar moet ik dan op letten bij een blok uit een Peugeot en passen de motorsteunen en zo?
Ik heb de bak nog in de auto zitten. Het blok is er uit gehaald.
Kan ik dat andere blok dan zo overplaatsen?
Jos van der Voort
cb005978 schreef:Kan ik dat op de een of andere manier zien:
In mijn Zx zit een BDY blok.
Waar moet ik dan op letten bij een blok uit een Peugeot en passen de motorsteunen en zo?
Ik heb de bak nog in de auto zitten. Het blok is er uit gehaald.
Kan ik dat andere blok dan zo overplaatsen?
Een XU motor is 30 graden achterover gekanteld. Een TU motor staat rechtop. Een ZX heeft sowieso een XU als het een 1.6 is, een Xsara zal wel een TU motor hebben als het een 1.6 is. Je kan het bijv. aan de cilinderinhoud zien. Die is 1580 cc bij een XU. Bij een TU is de cilinderinhoud 1587 cc. Bij de TU motor zit de uitlaat vast aan de voorkant van de motor, bij de XU motor zit de uitlaat vast aan de achterkant van de motor.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
BDY monopoint injectie, dus enkel in bx, zx, 405 tot 1992, enkele 205 en 309 maar dat is zelden
latere hebben allemaal multipoint, zwarte kap (luchtfilter) op het kleppendeksel.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Nou dan heb ik dus een XU motor want 30 graden gekanteld en uitlaat aan de achterzijde.
Als de motor uit de Peu een XU is met multipoint: kan die dan evengoed zo overgezet worden?
En blijft fe vraag past-ie dan aan de bevestigingspunten van de motorsteunen zoals die in de ZX zitten?
Eigenlijk wil ik dus weten of dat blok in mijn auto (kan) past?
Jos van der Voort
Ik neem aan dat je bedoelt qua motorsteunen. Maar hoe zit het dan met die multipoint injectie?
Heb dan ook ander motormanagement nodig?
Hoe zit het met de vesnellingsbak? Die zit nog in mijn auto.
Ik vraag me af of ik me niet veel meer problemen op de hals haal als ik nu heb?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
cb005978 schreef:
Ik heb de bak nog in de auto zitten. Het blok is er uit gehaald.
Ehhhhh…. Waarom heb je de bak laten zitten…? Hele toer om de motor uit te bouwen zonder de versnellingsbak!
Gr Martijn
Garagekrik eronder en met klein kraantje eruit getild. Gleed zo van de priseas af. Was overigens niet mijn idee.
Jos van der Voort
cb005978 schreef:Garagekrik eronder en met klein kraantje eruit getild. Gleed zo van de priseas af. Was overigens niet mijn idee.
Ik zou het wel bij XU houden. TU motor past wel in een ZX, maar dan moet je ook een bijpassende versnellingsbak erbij gaan zoeken om van het uizoekwerk van een ander injectiesysteem maar te zwijgen.
Makkelijkst is gewoon het donorblok kaal te maken voor zover nodig. ALs de injectie op het donorblok hetzelfde is, kun je het laten zitten, maar als het anders is zou ik gewoon de bestaande componenten op het donorblok schroeven. Het kale onderblok zal echt wel passen, maar er zitten nogal eens merkafhankelijke verschillen in de “rotzooio” er omheen.
Daar gaan we even niet voor. Het lijkt erop dat we een ander onderblok hebben kunnen vinden. Dat gaan we maandag ophalen.
Mijn kameraad heeft zich bereid verklaard om nog een “paor aovond’n te knutseln” om dit nieuwe onderblok weer van gereviseerde onderdelen te voorzien.
Het Peugeotblok is nog een alternatief maar als ik hoor wat er allemaal overgebouwd kan en moet worden dan is het nieuwe onderblok misschien wel net zo handig.
Attie oeteknusteld ist dan loat ik ut wel hoorn.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
cb005978 schreef:Daar gaan we even niet voor. Het lijkt erop dat we een ander onderblok hebben kunnen vinden. Dat gaan we maandag ophalen.
Mijn kameraad heeft zich bereid verklaard om nog een “paor aovond’n te knutseln” om dit nieuwe onderblok weer van gereviseerde onderdelen te voorzien.
Het Peugeotblok is nog een alternatief maar als ik hoor wat er allemaal overgebouwd kan en moet worden dan is het nieuwe onderblok misschien wel net zo handig.
Attie oeteknusteld ist dan loat ik ut wel hoorn.
Neehoor, sensoren, spruitstukken overzetten, evt je thermostaat huis vervangen, daar wil ook wel eens verschil in zitten en werken…
maar als het er onder de kap er afgezien van het citroen of peugeot embleem het zelfde uit ziet is het bijna zeker plug and play!
succes!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Hallo rma!
We hebben een onderblok van een 1.6 gebruikt.
Alles zit nu in elkaar. Het blok zit in de auto. Het enige probleem wat we nog hebben is de kabelboom. Die krijgen we er niet meer goed in en we hebben een probleem dat we geen vonk krijgen.
Afgezien daarvan is de auto helemaal klaar. De motor gaat rond alleen wil hij niet starten. Wij hebben wel het Haynes handboek maar ik wordt gehinderd door een gebrek aan deskundigheid en de deskundigen door een gebrek aan Engels.
Resultaat is dat mijn auto klaar is op een oor na. Vandaar mijn vraag of er iemand is die kan helpen om stap voor stap de kabelboom aan te sluiten.
Jos van der Voort