3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

Zwakke punt(en) van de BX?
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 644

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 06 juni 2006 10:54 PM
  [ # 31 ]

Kosten, van een dealer onderhouden BX GTI:

http://citroensite.eastern.nl/kosten/bx19gti

En van een dealer onderhouden BX 1.4i Deauville:

http://citroensite.eastern.nl/kosten/bx14ideauville

Niet bezuinigd, gewoon normaal. Oordeel zelf wat je er van vind. Volgens mij is de BX GTI van mij technisch wel beter als de 14. (Bij de 14 hadden ze soms wat opmerkingen, bij de 19 niet.)

Profiel  

Gepost: 06 juni 2006 11:38 PM
  [ # 32 ]

Wat een cijfers, word je effe misselijk van Shocked

Allegeluk kan ik het zelf doen, anders is het gewoon niet te betalen.

btw, dat verbruik is hopelijk in 1:x watn 15l/100km voor een 14tjes is toch wel erg veel Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 07 juni 2006 01:46 AM
  [ # 33 ]
mpostma schreef:
Ijs schreef:

Dit vind ik redelijk typisch, ik lees ergens dat onderhoud van een bx duur is. Maar aangezien het LEGO gehalte van de bx erg hoog is kun je veel zelf doen als je geen 2 linker handen hebt. Ik heb inmiddels met me diesel zo’n 1500 km gereden (en even afkloppen..) 0 problemen! En ik zie ook helemaal niks aankomen op misschien adal en einddemper aan.

Het ligt er maar net aan hoe lang je een BX onder je hoede krijgt. Je zult hoe dan ook wel redelijk wat onkosten en onderhoud moeten incalculeren, hoe goed of slecht je BX ook is bij aanschaf. Echter, een beetje goede BX drijft je niet al teveel tot waanzin met onverwachte rotdingetjes, maar kondigt het mogelijk falen op tijd aan. Je moet dat soort voortekens natuurlijk wel op weten te vangen.

Sja, en dan nog. De ene goed onderhouden BX tracteert je op een snerpende waterpomp die vervolgens nog een ton meegaat zonder mokken; de andere is geruisloos etc. maar de pomp loopt na korte tijd lek.

Je moet meer kijken naar de *staat* van het ding dan naar het onderhoud; in de 15 jaar dat een BX oud is zal ongetwijfeld alles wel een keer vervangen zijn - maar dat zegt weinig over hoe hij er nu aan toe is.

Tref je bijv. een exemplaar van een onderhoudsfreak die zijn spaargeld liever bij de dealer inlevert dan geeft je dat nog weinig zekerheid dat niet nét die dingen die buiten het reguliere onderhoud vallen (bijv. injectiesysteem) de geest geven nadat je ‘m koopt. Kun je wel van alles pro-actief verspijkerd hebben maar per saldo is je auto nog steeds kapot.

Ik heb het bijvoorbeeld zelf bijzonder getroffen met mijn in 2001 gekochte 19TGD break; bij het ding is in de afgelopen 5 jaar en bijna-ton qua defecten eigenlijk alleen een wiellager, 1 gloeibougie en het lagertje van de opbrengsthevelas v/d dieselpomp (Bosch) vervangen, naast regulier filters, sapjes, banden en remmenonderhoud.
Geen echt dramatische kosten dus over die tijd, en voor mij het dunste stapeltje rekeningen ooit voor een auto (incl garage- en automaterialenhandel-bonnen).

Ik wist van die auto niet veel meer dan dat hij superstrak was met een restant bots-schade aan de motorkap, en wat een vluchtige inspectie op de brug bij een bevriend garagist me opleverde. De vorige eigenaar verwachtte dat ik er nog wel een paar duizend mee zou kunnen gaan rijden. Ja hoor, dat is wel gelukt Smile

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 07 juni 2006 02:41 AM
  [ # 34 ]
Citroenbx schreef:

btw, dat verbruik is hopelijk in 1:x watn 15l/100km voor een 14tjes is toch wel erg veel Laughing

Ja, dat is kms p liter.

Met mijn diesel ga ik zelfs met zelfklussen nog wel richting de 1000/1500 EUR onderhoud per jaar. + verzekering + wegenbelasting + brandstof ben je aardig wat euries armer. 1 voordeel: afschrijving heb ik nu echt niet meer.

Profiel  

jebbers
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 572

Gepost: 07 juni 2006 04:15 AM
  [ # 35 ]
Citroenbx schreef:

Tsja, ik moet eerliijk zeggen dat ik wat minder goed zorg voor de Deauville….Wink

Profiel  

Gepost: 07 juni 2006 12:43 PM
  [ # 36 ]

Ik heb al redelijk wat in huis voor men SPORTje, dat kost allemaal ook veel geld, maar dat zijn dus enkel onderdelen… Als ik daar de uren nogeens zou bijtellen Shocked

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 07 juni 2006 07:39 PM
  [ # 37 ]

Ik ook zo iets.

nu 34000 km. gereden, totale kosten 3500 euro, dit is 11 ct/km incl. diesel. 250 aanschaf, en ongeveer 1500 euro reparaties/onderdelen/losse shit.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 07 juni 2006 07:54 PM
  [ # 38 ]

Het verbruik van een 1400 valt best tegen. Het verbruik van een 1900 benzine ook, die zijn onzuinig ongeacht stand van je gaspedaal of snelheid.

Inderdaad, des te beter je de constructie kent en des te meer bereid bent er zelf tijd in te steken des te lager de kosten uit kunnen vallen. Het is zeker handig veel te lezen op het forum, bijna alle mogelijke BX problemen zijn al meerdere malen behandeld. Er is genoeg kennis aanwezig. Neem anders iemand mee voor een aankoopkeuring. Ik denk dat genoeg mensen mee willen, ikzelf heb ook dermate veel Biksen gezien, gereden en gekocht dat ook ik wel een goed beeld kan schetsen.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 07 juni 2006 08:19 PM
  [ # 39 ]

Belangrijkstepunten zijn al genoemd.
Roest (bij een type 1 vooral het subframe, de latere modellen meestal alleen bij de uitlaat, soms bij de deuren.
Verder heb je altijd de ADAl’‘s die lastig kunnen zijn en std ouderdom kwalen zoals radiateurs etc. maargoed, dat heb je dus ook bij andere auto’s…

Verder denk ik wel dat een BX best een relatief goedkope “moderne"auto kan zijn, als je maar bij aanschaf goed oplet en een goede algehele indruk van de staat van een auto krijgt…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 07 juni 2006 08:41 PM
  [ # 40 ]

BX

Ik heb over het algemeen weinig problemen met mijn BX uit 1993.
Het is een 1.4 , dus makkelijk in onderhoud. Het zwakke punt is wel de koppakking maar die is relatief makkelijk te vervangen. Roesten doet ie bijna nergens , het enigste is alle felsnaden van de bodem , die moet je wel bijhouden.
Hydroliek weinig problemen , soms een verdroogde retourleiding maar nooit iets ergs.

Profiel  

Gepost: 08 juni 2006 12:55 AM
  [ # 41 ]
Alcyone schreef:

Het verbruik van een 1400 valt best tegen.

Maatje van me heeft een 14 TGE, verbruikt maar 6 liter, netjes toch?

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 08 juni 2006 02:18 AM
  [ # 42 ]
Robin schreef:

Ik ook zo iets. nu 34000 km. gereden, totale kosten 3500 euro, dit is 11 ct/km incl. diesel. 250 aanschaf, en ongeveer 1500 euro reparaties/onderdelen/losse shit.

All-in gerekend (ruitensproeiervloeistof incluis) ben ik voor mijn 94er break ong. 3936EUR kwijt voor 24000 km in een jaar tijd. Aanschaf+onderhoud/ Alle vaste lasten / brandstof is bijna eerlijk verdeeld (1/3 van totaalbedrag).

Kom ik op 16 en een beetje ct/km uit, en het goedkope jaar komt er nu - na het nemen van alle kosten - dus aan. Moet ik nog maar wel een keertje de olie verversen, maar verder staat er niets op het programma.

Voor mijn andere 19tgd break (minder km’s, vnl in onderhoud bij een garage) kom ik overigens maar op 17 ct/km all in uit, zo stabiel is die auto dat zelfs alles bij de garage laten doen (gezinsauto, dan heb je dat) niet eens extreem duur uitpakt.

Overigens nog over de oude 1400’s: ze zullen nu misschien niet meer zo heel zuinig zijn, maar ze zijn in goeden doen behoorlijk pittig en zeker niet onzuinig. Met een toch wel flink gaar exemplaar (3tonner of meer) heb ik ooit ruim 1:14 gehaald en dat ging héél hard over de snelweg, vnl vanwege het volkomen ingezakte interieur (was een leenauto, ik moest er ver mee rijden en kon echt niet blijven zitten op die rotstoelen). Was geen uitzonderlijk laag verbruik heb ik later van vele 1400 rijders begrepen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 498

Gepost: 18 juni 2006 02:26 AM
  [ # 43 ]

:schater

hmmmm, ach, het is zeker ergens een gevalletje gok, soms…. mijn oude deauville kwam uit 94, maar zag er niet meer uit eigenlijk, had wel een sterke motor, maar ja…., drukgroep eruit…..

Mijn nieuwe is er een uit 89, en ziet er uit als nieuw( zie topic trd turbo) en in de afgelopen 2500 km nog niks….. klop, klop

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  

> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 18 juni 2006 02:52 AM
  [ # 44 ]
Abyssion schreef:

zwakke punten?? muawhahahaha

Twisted Evil

Ik zie dat ik nog niet in dit draadje gereageert heb. Surprisedops:

Aan de ene kant is het bijna ondoenlijk alle zwakke punten op te noemen….heb er in de afgelopen 15 jaar dat ik BX rijd zo veel meegemaakt, van type-1, 2 en 3. Surprisedops:

Ik houd het liever op de STERKE punten….daarin is de BX uniek. Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 18 juni 2006 04:40 PM
  [ # 45 ]

Het sterkste en tevens zwakke punt van de BX is zijn karakter.

Profiel  

3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook