Dat had ik inderdaad (samen met Mark) al uitgedacht, dan is ‘t vooral een kwestie van even opzoeken welk pinnetje verwisseld moet worden. Maar dat lees ik vast in het enorme stuk tekst van die link die ik nu ga lezen
Harm schreef:Dat had ik inderdaad (samen met Mark) al uitgedacht, dan is ‘t vooral een kwestie van even opzoeken welk pinnetje verwisseld moet worden. Maar dat lees ik vast in het enorme stuk tekst van die link die ik nu ga lezen
In het stuk van IJsbrant Smitt staan ook die details haarfijn uitgelegd!
Ik zie ‘t ja, gewoon het draadje van het gele lampje pakken en op pin 6 van de witte stekker douwen… dat ljikt erg simpel
whoei ‘t is gelukt! Ik heb nu een werkend watertemp.metertje. Was eigenlijk erg simpel, gelukkig had ik nog 2 gti-klokkenspellen, een berg stekkers, lampjes (er gaat altijd een dashboardlampje kapot als je een klokkenspel demonteert), en nog wat rommel
Moet de sensor trouwens nog teflontape om de schroefdraad hebben? Ik had dat ff niet bij de hand, dus heb ‘m er zo maar ingedraaid. Zo te zien lekt er (nog?) niks
Gisteren heb ik voor het eerst een flink stuk gereden met metertje.
Het beeld:
- Koelvloeistof komt zeer snel op temperatuur, en stuift dan meteen tot boven de 90 graden.
- Eenmaal boven de 90 graden dondert het metertje ineens naar beneden en blijft dan strak onder de 90 graden hangen (ongeveer een wijzerbreedte). mijn theorie: dan gaat de thermostaat open.
- Bij 120 op de snelweg blijft de temp. een wijzerbreedte onder de 90 staan, bij 140 precies op de 90 en bij 150 net erboven.
Best wel apart, het metertje in de GTi doet anders, die blijft altijd strak recht omhoog staan tijdens het rijden, of je nou 50, 80, 120 of 180 rijdt. Die terugval door de thermostaat had ik nog niet eerder gezien.
Blijkbaar heeft een diesel een net wat hogere bedrijfstemperatuur?
Harm schreef:Gisteren heb ik voor het eerst een flink stuk gereden met metertje.
Het beeld:
- Koelvloeistof komt zeer snel op temperatuur, en stuift dan meteen tot boven de 90 graden.- Eenmaal boven de 90 graden dondert het metertje ineens naar beneden en blijft dan strak onder de 90 graden hangen (ongeveer een wijzerbreedte). mijn theorie: dan gaat de thermostaat open.
- Bij 120 op de snelweg blijft de temp. een wijzerbreedte onder de 90 staan, bij 140 precies op de 90 en bij 150 net erboven.
Best wel apart, het metertje in de GTi doet anders, die blijft altijd strak recht omhoog staan tijdens het rijden, of je nou 50, 80, 120 of 180 rijdt. Die terugval door de thermostaat had ik nog niet eerder gezien.
Blijkbaar heeft een diesel een net wat hogere bedrijfstemperatuur?
Misschien reageert je thermostaat wat harkerig. De mijn (en ook bij het oude blok) ging toch wel redelijk langzaam naar een stand net onder de 90 graden. Soms nog iets daaronder. ALs je gelijk de snelweg opdraait met koude motor duurt het ong. een minuut of 10 voordat het water op bedrijfstemperatuur is.
Met het Turbo D12 blok heb ik de watertemperatuur nog nooit boven de 90 graden gezien. Voor de volledigheid: ik ben er mee op zinderend hete dagen in de bergen geweest, ik heb er op hete dagen volgas mee over de autobahn gereden en ik heb er flinke aanhangers mee getrokken. Alleen nog geen caravan de Mont Ventoux opgetrokken, dat is toch wel de ultieme tst.
Het oude blok gaf hetzelfde beeld, tenzij je er een zware caravan achter had zitten en dan continu op het maximum van presteren ging rijden. Dan wilde hij wel heet worden.
Paar fotootjes
Ik heb trouwens de ervaring dat de watertemp. binnen een paar minuten rijden op temperatuur is en dat de olie na een kwartier op de snelweg lekker warm is….
Dat metertje maakt het geheel toch net wat completer. Je ZX-stuur misstaat ook niet in de BX
Je ZX-stuur misstaat ook niet in de BX
Vind ik ook… ik heb in de GTi ook zo’n stuur, maar dan de sportieve variant met rode streepjes en leer. Maar het ging me er vooral om dat het stuur zo net iets verder naar me toe staat, en dus iets verder van m’n knieen. Verder is ‘t ook wel fijn dat de rand lekker dik is en niet afgeplat