2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
De Fijnst rijdende Citroën tot nu toe
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 18 juni 2006 02:25 PM
  [ # 16 ]

Ondanks dat ik echt heel erg graag in mijn visa rij denk ik bij fijn rijden meer aan comfortabel, niet vermoeiend na een lange rit enz.
Van de auto’s waarin ik heb gereden vond ik de CX het meest aan die voorwaarden voldoen. Maar ik heb bijvoorbeeld in de hele C+nummer serie nog niet gereden (zelfs de C15 niet Sad )
Funcar is voor mij Visa, 2cv en een bx met pit.

Profiel  
 
ernst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 28-05-2005

Gepost: 18 juni 2006 02:55 PM
  [ # 17 ]

Mijn fijnste rijdende was een CX limo turbo 2. Wilde aleen maar rechtdoor, maar snel…... Very Happy

Thank you for driving my wife

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 juni 2006 04:32 PM
  [ # 18 ]
XBXG schreef:

Ondanks de vele BX’en die ik heb (gehad), heb ik toch voor GS gekozen. Die zweefde echt het fijnst. Qua fun komt mijn ex-2CV daar echter weer boven, gevolgd door mijn huidige Dyane.

De BX is echter de best zittende Citroën voor mij.

De reden waarom ik de CX, GS, XM of DS niet hoger zet is dat het moet gaan om auto’s waarin ik zelf heb gereden.

DS vind ik welliswaar heerlijk rijden, maar ik vind em te traag en te lawaaierig om serieus mee te kunnen doen in deze “competitie”. De ideale auto is voor mij snel, luxe, stil en comfortabel.

De CX had het kunnen zijn, ware het niet dat ik alleen in een CX 2.2 heb gereden die niet zo snel was. Toch denk ik dat een CX 25 GTI turbo 2 of TRD TURBO 2 absoluut zou kunnen doorgaan als fijnste Citroen tot nu toe.

GS: heerlijk gemoedelijk rijden, maar toch vind ik de BX lekkerder zitten en bovendien is de BX veel sneller en stiller.

XM: sja, een XM verliest het op wendbaarheid van een BX en er moet een potente motor inliggen om het hogere gewicht afdoende te kunnen compenseren.

Een C6 zal ongetwijfeld ongelooflijk fijn rijden, maar vooralsnog heb ik daar geen ervaring mee. C5 heb ik trouwens ook niet ingereden, evenals de C2, maar die zal wel niet zoveel verschillen van de C3 waar ik weer wel in heb gereden. De C4 vond ik fijn rijden, maar ik miste de hydropneumatiek te zeer om hem serieus te kunnen nemen als fijnst rijdende Citroen.

De fijnst rijdende Citroen is dus in mijn ogen bijna per definitie een hydropneumaat. Uitzondering hierop is de Xsara 2.0 VTS waar ik ook eens mee gereden heb. Die rijdt namelijk gevaarlijk lekker. Very Happy Luxe, airco, snel, über wendbaar: fijn scheurijzertje en toch volwassen genoeg om ook op een lange snelwegrit het goed uit te kunnen houden.

Wat betreft de kleinere Citroens: een 2cv, Visa of Saxo zijn hele verdienstelijke auto’s in hun klasse en ik heb aan allemaal fijne rij-herinneringen, maar in absolute zin moeten ze het toch afleggen tegen de “echte” toppertjes.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 18 juni 2006 04:35 PM
  [ # 19 ]

ik vind de C15 lekkerder rijden dan de berlingo Rolling Eyes
verder lijkt de AX me ook wel een leuke bezigheid (die heb ik maar 20 km gereden)

verder nog geen ervaring met Citroën

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 juni 2006 06:20 PM
  [ # 20 ]
paso schreef:

ik vind de C15 lekkerder rijden dan de berlingo Rolling Eyes

Dat is niet zo gek lijkt mij. In dit vraagstuk speelt smaak een grote rol. Zo vind ik de GS absoluut fijner rijden dan een BX. En omdat snelheid voor mij geen enkele rol heeft, is het voor mij makkelijker om een oud model hoger te zetten dan nieuwe modellen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 18 juni 2006 07:27 PM
  [ # 21 ]

ik vergelijk de 1.9 diesel Berlingo met de 1.4 benzine C15, de C15 is zeker sneller in optrekken en mist amper 5/uur in top
maar het 1spaak stuur is geweldig (en dan te bedenken dat ik er een AX stuur in wou plaatsen Surprisedops: ), baanligging is veel slechter bij de C15 dank zij de verrotte ADALs (verhelpen we deze zomer) maar hij stuurt scherper, hij schakeld veel beter, ....
ik vind hem mooi klinken, zeker bij 125 op de teller loopt hij echt gesmeerd Cool , meestal vergeet ik de radio op te zetten Laughing

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 18 juni 2006 07:57 PM
  [ # 22 ]

Ik vind de fijnst rijdende citroën tot nu toe:

BX Sport.

Waarom:

Het comfort van een BX en het geweld van de BX sport motor vind ik geweldig, super jaren 80-flodder gevoel!

Ik weet nog goed van de 15 km die ik gereden heb in de sport van Bas in Emden (BX-club meeting 4 jaar geleden) geweldig was dat op die dijkweggentjes met die carbs te slurpen!!!

Emiel

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 19 juni 2006 04:09 AM
  [ # 23 ]

Tsja,  mijn ervaring reikt niet ver genoeg.
Heb slechts in:
AX GTI
BX GTI 16v
XM 2.1TD AUT
en
Xantia 1.9TD gereden…

De BX
Heerlijk, zeker een 16v, perfecte stoelen, lekker comfort en genoeg pit.
Nadeel: het piept, rammelt en kraakt een beetje.

De AX
Heerlijk gooi en smijt karretje,  dacht je met een BX hard door de bocht te kunnen? Forget it, de ax doet het op zijn sloffen met de dubbele snelheid.
Enige nadeel, al het comfort komt uit de stoelen, die opzich best goed zitten.

De XM
Waarschijnlijk de enige manier om uitgeruster na de reis uit de auto te stappen dan toen je instapte.
Heerlijk degelijk, heerlijk comfortabel en een zee aan ruimte…
Helaas niet zo’n fijne partner binnen de bebouwde kom.

De Xantia
De perfecte middenweg, wendbaarder dan de BX, maar met hetzelfde idee als de XM, lekker degelijk.
Wel wat krapper en iets simpeler maar dat mag de pret niet drukken.
Helaas heb ik te kort gestuurd in de xant om de auto wat beter te leren kennen.

Wishlist:
CX: Schijnt het prettigst te zijn
2cv: dûh Wink
Visa: Voorganger van de AX, een moderne 2cv?

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 19 juni 2006 12:04 PM
  [ # 24 ]

BX: rijdt goed, zit heerlijk maar maakt nogal wat lawaai (piepjes, kraakjes, onderstel, windgeruis) wat het comfort aardig teniet doet

Xantia: heerlijke reisauto, niet het gevoel van de bx maar een heerlijke cruisebak.

C5: wat stugger dan de xantia, minder zweefgevoel maar alles gaat zo heerlijk soepel en hij is heerlijk stil. toppertje

ZX: geen Hydropneumaat, wel erg comfortabel. Helaas niet erg zuinig en stoelen waren niet super. Wel erg betrouwbaar.

Voor mij is denk ik de xantia de lekkerste auto.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 19 juni 2006 12:05 PM
  [ # 25 ]
Simpele Ziel schreef:

De Xantia
Helaas heb ik te kort gestuurd in de xant om de auto wat beter te leren kennen.

Ha, moeten we maar weer een meeting organiseren?? Kan je mooi even sturen.  Wink

Ik heb in de volgende Citroëns gereden: CX, GS, Visa, BX, ZX, AX, Xsara, Saxo, Berlingo, DS, C3, C2, C3 Pluriel, Xantia. Dit is zo’n beetje de chronologische volgorde sinds 1983.
De oudere HP geveerde Citroëns hebben dan toch mijn voorkeur. Hard rijden doet me niet zoveel, dus daar geef ik geen punten voor. De DS is erg zacht geveerd, heeft geweldig meubilair, en het blijft onvoorstelbaar dat deze auto het licht zag in 1955. Qua vering doet de CX mijns inziens totaal niet onder voor de DS, maar het is al enige jaren geleden dat ik in een CX heb gereden. De CX is een voortreffelijke reisauto, modern genoeg naar mijn smaak en toch durf ik er geeneen te kopen. In een GS heb ik al jaren niet meer gereden, maar afgaande op de berichten die ik hier lees zal ik er in no-time verliefd op zijn. Het gekke is dat ik de vering van de GS niet meer voor de geest kan halen, maar juist wel het heerlijke motorgeluid van de boxer! De eerste kilometers die ik in de 2e BX van mijn vader (een 1.9 TRi Break automaat) staat me nog wel heel goed bij. Wat reed die lekker en die automaat was helemaal super, ik kwam uit school pakte de sleutels en ben eerst eens heel uitgebreid gaan toeren. De grijsn op mijn gezicht ging er diue avond niet meer vanaf. De BX staat dus hoog op de lijst. En na jaren te hebben genoten van het veercomfort en de wegligging van mijn ZX heb ik nu een Xantia. Daar geniet ik dagelijks van, de rust, de afwerking, het meubilair, die heerlijke motor. Kiezen wordt daarom erg moeilijk, maar ik ga dan toch voor de CX. Ik maak deze keuze puur op gevoel.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Pbreed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 20 juni 2006 02:52 PM
  [ # 26 ]

Ik heb een proefrit met de C6 gedaan, rijdt lekker, maar ik stem toch voor de CG(A), zweefde het beste van allemaal. Die koffiemolen voorop was niet alles, en als je niet omkeek na het uitstappen viel de beplating eraf, maar de vraag was, wie rijdt het finste, niet het toaalplaatje van onderhoudskosten e.e.d
Als het op kosten aankomt was de BX voor mij de goedkoopste.
Als betrouwbaarste, helemaal onderaan de XM, bovenaan de C3 waarin ik nu rijdt (maar ja die is pas 2 jaar oud) gevolgd door de BX, 200.000 kilometer zonder noemenswaardige problemen.

Pieter

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 20 juni 2006 05:22 PM
  [ # 27 ]

Ik heb met overtuiging C6 gestemd, al heb ik er pas een dik uurtje in totaal in gereden.

Maar na tonnen in o.a. Xantia, C5, Xm V6, CX GTi en her en der wat Sm, BX GTi, ZX Volcane, AX GT en DSuper5 is mij wel duidelijk dat de combinatie van double wishbones voor, echt Hydractive (niet H3 dus Wink ) en AMVAR (variabele demping) plus de lange wielbasis, 18’’ LM, 200pk en 1900kg leeggewicht, ideaal is Very Happy

I.t.t. De sportknop op een hydractive Xm, Xant’ of C5 heeft de sportknop op een C6 echt nut, het verschil tussen Skyhook en Roadhook is bruikbaar, duidelijk voelbaar, zonder een verkeerd compromis te zijn en past prima bij twee verschillende rijstijlen. (Zwevend & Strak)

Vlak daarachter:
Xm V6, Sm en CX GTi, allen met DiRaVi,

mijn huidige C5 rijdt ook heel erg prettig, vooral omdat je zonder stoppen, moe te worden of te hoeven tanken 3-4uur lang 160-200km/h kunt doen. Zodat je in een oogwenk in Parijs of halverwege Duitsland bent.

Mijn vorige Xantia110 kwam qua puur rijden wel in de buurt maar miste toch de nodige luxe. Met een andere besturing beide top 3. (N.B. ik houd van DiRaVi, lekker gevoelloos, puur artificieel, geen last van directe rijinvloeden op het stuur. Idea  )


@kakanox, moet je opletten wat ik met een Xm of C5 uithaal Wink sportief rijden gaat prima met een grote Citroen Very Happy wanneer ik ooit mijn eigen C6 heb, (en met een iets betere pk/kg verhouding) zal ik ook die haaks door een bocht gooien Wink


De enige van deze lijst die ik niet gereden heb, maar die kans maken op de top 5, zijn de GZ (GS birotor) en de Xantia Activa V6. Cool

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15823
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 21 juni 2006 03:31 AM
  [ # 28 ]
Pbreed schreef:

Ik heb een proefrit met de C6 gedaan, rijdt lekker, maar ik stem toch voor de CG(A), zweefde het beste van allemaal.

CG(A)...?  Rolling Eyes

Bedoel je GS(A)?

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 06 augustus 2006 07:28 PM
  [ # 29 ]

Zonder enige twijfel de HY. De meest onthaastende en ontspannende auto ooit en je ziet de hele wereld om je heen opfleuren!

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 07 augustus 2006 03:16 AM
  [ # 30 ]

Oeff…CX GTI Turbo2 denk ik.. DS heb ik te lang niet meer in gereden eigenlijk om te weten hoe het rijd.. Crying or Very sad Bx is oke..maar XM, CX, SM etc is allemaal veel beter..wat wil je ook voor je centen Wink

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook