Bram schreef:Dank je wel voor de tips
Heb je nog even de link voor me, waarin je beschrijft hoe je de klokkenwinkel Dé en monteerd ??
Als het nu niet zoveel werk is, kan ik eens kijken of ik dat zelf kan doen.
Maarten Deen omschrijft in het volgende topic hoe je dat kunt doen:
http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?p=14893#14893
Je kunt ook het ZX-Haynes boek van de download server downloaden voor nog meer duidelijkheid met plaatjes.
Het losmaken van de kilomtertellerkabel kun je het best met je rechterhand doen, door het instrumentenblok aan de rechterkant iets naar voren te trekken/draaien. Zo maak je een opening die groot genoeg is om je hand erin te steken en de kabel uit de kilometerteller te trekken, ervan uitgaande dat je geen grote handen heb
Trek niet teveel aan de kilometertellerkabel, deze loop door een schuimrubberenhuls waar een bocht inzit, niet echt handig gedaan van Citroen. Bij mij kwam er dus een knik in die kabel en de kabel brak en daar werd ik niet vrolijk van. Luister na montage of je bij het rijden geen rare tikken/schurend geluid hoort.
Beste ZX-1.4…....ik heb het gelezen en zo te zien is dat onmogelijk voor mij.
Ik zal dan maar eens gaan kijken naar een losse Toerenteller en die (laten) aansluiten…..wat overigens geen haast heeft hoor.
Toch bedankt voor je goede adviezen.
Dan bij deze nog maar eens de vraag herhalen….hoe het komt dat deze ZX (uit 1993 ) .....65 pk heeft…...terwijl de BX en Xantia uit dat jaar waren voorzien van een 71 pk 1905-motor !
Marten Postma had ik het gevraagd per email….en die dacht dat er misschien een EGR en/of Katalysator in zou zitten….maar die heb ik niet kunnen ontdekken.
De BX had al in Juli 1986 71 pk…...alleen de eerste serie diesels (van 1983 t.m 86) hadden een 65 pk dieselmotor…...en die zou nu in mijn ZX liggen ??
Niet dat het me wat uitmaakt hoor…..maar ik wil het gewoon graag weten !
Of dat http://www.autoweek.nl is gewoon in de war, met hun cijfers.
Mocht je ooit tegen een ZX1.9D instrumentenblok aanlopen met toerenteller, dan is het een kleine moeite voor mij om je even te helpen
ZX1.4i schreef:Mocht je ooit tegen een ZX1.9D instrumentenblok aanlopen met toerenteller, dan is het een kleine moeite voor mij om je even te helpen
Als ik nog eens op de sloop bij mij in de buurt rondloop, zal ik eens kijken of ik er eentje (los!) tegenkom en hoeveel ze er voor moeten hebben.
Zou wel leuk zijn als je dan meteen een temperatuurmeter erbij hebt.
Ik laat het je dan wel weten, alvast dank voor je aanbod om te helpen
Nu alleen nog een antwoord op mijn vraag over de hoeveelheid PK’s….wie ??
(ik zal eerdaags even een paar foto’s van de motor nemen…misschien dat dit helpt)
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Was die BX niet goed???
Helaas Bram, maar ik vindt dat een ZX rijder geen BX moderator kan wezen
Wat is nu eigenlijk de reden dat je de BX TZD TURBO op geruimd hebt? Vorige week was ik in Oostenrijk, daar stond er nog een met 198.000 km op de teller. ff een foto van gemaakt.
En is zo’n 65 pk ZX nog een beetje vooruit te branden?
Wat die PK,s voor de 1.9D betreft uit die periode daar keek ik gisteren ook van op toen ik in de vraagbaak zat te bladeren.
Misschien heeft het met de kosten te maken? De ZX1.9D Reflex moest een “Budget” Diesel worden die de concurentie tegen andere merken met een diesel motor moest opnemen. De ZX1.9D reflex is ook niet voorzien van elektrische koplamphoogte verstelling, iets wat zelfs in mijn 1.4i reflex uit 1992 zit
Zit hem of in het type motor, de eerdere BXen hadden ook 65 pk, of wel in de EGR t/m 1994 waren de ZX diesels voorzien van EGR daarna niet meer.
Vanaf model ‘95 hadden de ZX diesels wel 71 PK
Ben eigenlijk wel benieuwd het verbruik van jouw ZX, met die van mij haal ik gem tussen 1: 16 en 1: 23 wat met alleen snelweg verkeer bij legale snelheid op ca 1: 18 uitkomt.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
ZX1.4i schreef:De ZX1.9D reflex is ook niet voorzien van elektrische koplamphoogte verstelling, iets wat zelfs in mijn 1.4i reflex uit 1992 zit
Nou en of die er op zit…..en het werkt ook nog !
Links onder op het dashbord, dat draaiknopje dus.
Zo verbaasd het me ook dat zowel deze 1.9 D Reflex stuurbekrachtiging heeft…...net als dat ik er op Marktplaats nog zo eentje tegen kwam uit datzelfde bouwjaar.
Lijkt me ook wel logisch, anders zouden ze er weinig verkocht hebben….net als de BX diesel, trek je je dan *wezenloos* aan het stuur, vooral met inparkeren.
Waarom ik de BX heb weggedaan, Eastern…..staat allemaal beschreven op dit forum.
En ZX-19D…...ik heb nog niet de kans gekregen het verbruik te controleren…..(lig met griep op bed)......maar ik zal het hier zeker vermelden.
Die van mij is van maart ‘96 en heeft de koplamp verstelling niet maar vanaf 1996 hadden alle ZX diesels wel weer standaard stuurbekrachtiging.
Vorigjaar 600 km zonder gereden stuurd inderdaad erg zwaar (de stuurbekrachtiging pomp had het begeven) en in DK hadden ze hem niet op voorraad bij de gararge dus toen zonder naar huis gereden.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Bram schreef:ZX1.4i schreef:De ZX1.9D reflex is ook niet voorzien van elektrische koplamphoogte verstelling, iets wat zelfs in mijn 1.4i reflex uit 1992 zit
Nou en of die er op zit…..en het werkt ook nog !
Links onder op het dashbord, dat draaiknopje dus.
Zo verbaasd het me ook dat zowel deze 1.9 D Reflex stuurbekrachtiging heeft…...net als dat ik er op Marktplaats nog zo eentje tegen kwam uit datzelfde bouwjaar.
Lijkt me ook wel logisch, anders zouden ze er weinig verkocht hebben….net als de BX diesel, trek je je dan *wezenloos* aan het stuur, vooral met inparkeren.
Wat raar zeg , De ZX1.9D (Type-2) van Weefje is uit 1994 en die heeft geen elektrische koplamphoogte verstelling en ook geen stuurbekrachteging. Volgens mij hebben ze daar bij de PSA fabriek een dobbelsteen ofzo met de opties erop, elke dag gooien ze met dat ding en ja hoor vandaag monteren we in alle ZX-Reflexen stuurbekrachteging
Dat sturen valt wel mee, ik heb in zijn auto gereden het is denk ik een kwestie van wennen. Zijn ZX1.9D weegt iets van 60 a 70 kilo zwaarder dan mijn ZX1.4i, draaien met 1 vinger is er niet bij maar het is verder goed te doen. Ik zeg altijd een echte vent kan ook zonder stuurbekrachteging rijden en parkeren
PS: Beterschap met de griep
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Meestal hebben auto’s zonder stuurbekrachtiging een wat minder directe stuuroverbrenging. Dus meer slagen draaien aan je stuurwiel voor hetzelfde effect. Ik heb zelf ervaren met mijn BX dat een auto met defecte stuurbekrachtiging inderdaad loodzwaar stuurt. Pak je vervolgens een zelfde type zonder stuurbekrachting (geleende BX 1.6), dan merk je dat het allemaal een stuk lichter gaat, alleen zwengel je je een ongeluk (omdat je dat dan niet gewend bent). Heb je dan een auto met goed werkende stuurbekrachting (mijn BX na reparatie), dan zul je qua zwaarte niet zoveel verschil merken, maar het stuurt wel een stuk directer.
Bram, van harte beterschap!!!
Als de druk van de stuurbekrachtiging wegvalt…..dan werkt die juist *tegen*.....dus moet je niet alleen de stuurinrichting zelf verdraaien…..maar ook de dan stilgevallen stuurbekrachtiging.
(die *hydraulische zuiger* op het stuurhuis, of hoe dat ook heet)
Heb het 1x gehad met een Touringcar…..(in 1990) in Zd-Duitsland…..had een bus vol achter me zitten (42 personen)....en moest een afrit met een vrij scherpe bocht nemen op de Autobahn….toen de motor opeens stilviel tijdens het terugschakelen .......met zo’n 60 km p/u weet je niet hoeveel kracht je dan nog bezit om de boel op de weg te houden
(m’n hartslag zal toen wel 200 geweest zijn).
Dus een tip….voor auto’s met stuurbekrachtiging…....houdt altijd goed in de gaten met vrij snel te nemen bochten, dat je de motor zo min mogelijk stationair laat draaien…...ik zorg er (zeker sinds 14 jaar geleden) voor dat ik tijdens het nemen van een bocht zeker weet dat de motor toeren blijft maken.
(en dank je….het gaat al weer wat beter)
Bedoel je met stationair gewoon het gas los of de versnellingspook echt in zijn vrij te zetten?
Ik heb met mijn Xsara gemerkt dat als ik de motor uitzet, maar de pook gewoon in een versnelling laat, dan had ik gewoon stuurbekrachteging. Ik reed namelijk ook een keer ergens in Duitsland en tikte waarschijnlijk per ongeluk tegen de sleutel, waardoor de motor uitviel. Ik reed iets van 80 en merkte opeens dat de auto steeds langzamer ging rijden en niet reageerde op het gas, maar ik kon gewoon blijven sturen. Even kreeg ik het benauwd, want het was ergens in een donker bos in de middle of nergens midden in de nacht, gelukkig zag ik dat de sleutel een tikje terug was geslagen. De sleutel een tik verder gedraaid (op contact) en de motor sloeg weer aan.
ZX1.4i schreef:Bedoel je met stationair gewoon het gas los of de versnellingspook echt in zijn vrij te zetten?
Als de motor niet meer draait…..dan werkt de pomp van de stuurbekrachtiging dus ook niet meer (of bij HP-geveerde Citroen’s de HP-pomp, die ook de st.bekr. bediend).....dus dan moet je vooral in een net te nemen bocht niet alleen de hele stuurinrichting zelf maar ook de hydraulische *stuurhulp* zelf verdraaien.
En dat gaat dus extra zwaar.
Maar zolang je er voor zorgt dat de motor toeren blijft maken (al is het maar net boven de 1000 rpm) dan is er niks aan de hand.
Misschien hebben sommigen met bijvoorbeeld een (luxe type) BX dit weleens gemerkt dat je een *schokkend* stuur hebt gehad tijdens het draaien…..wat wil zeggen dat er wellicht lekkage is in het stuurbekrachtigings-systeem….OF dat de V-riem niet strak genoeg zat.
Dat laatste had ik dus met mijn onlangs verkochte BX tzd-turbo…..waar ik nog in het draadje *klusjes aan de BX* iets over had gevraagd (v-riem vernieuwen)
Gefeliciteerd Bram, Kan haast niet wachten tot je een XM gaat kopen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI