Hoog verbruik en stotteren
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 19 juni 2006 12:36 PM

Sinds het wat warmer weer is, brandt het motormanagementlampje bijna continu. Alleen bij gas los gaat hij uit. De motor loopt verder perfect. Alleen bij wegrijden bij stoplichten is er soms bijna geen gang in te krijgen/houdt hij in bij gas intrappen.

Verder is het LPG verbruik enorm gestegen. Normaal doe ik dik 400 km met een tank, nu 320. Ik weet niet of dit er mee te maken heeft eigenlijk. Ik had wel eenmalig een probleem bij een pomp die niet goed werkte; hij tankte toen maar 30 ipv 40 liter. Bovenstaande problemen traden ‘toevallig’ (?) daarna op.

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Verder nooit problemen gehad eigenlijk. Het verbruik baart me wat zorgen.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 19 juni 2006 12:38 PM
  [ # 1 ]

Eerst laten uitlezen.

 

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 19 juni 2006 12:40 PM
  [ # 2 ]

Ja, en dan gaan ze eerst standaard de katalysatorsensor en andere dure dingen vervangen…

Ik heb zelf de volgende opties:
- verkeerde bougies voor LPG+warm weer
- noodprogramma doordat er te veel lucht in komt (oorzaak?)
- kleppenafstelling versleten (300.000 km)
- lekke slang LPG

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 19 juni 2006 12:50 PM
  [ # 3 ]

Nee, als je vraagt “even uitlezen”  maak je me niet wijs dat ze meteen aan je kat gaan zagen..

 

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 19 juni 2006 01:04 PM
  [ # 4 ]

Uitlezen is natuurlijk een optie, maar dat was niet de bedoeling van mijn vraag hier. Ik vraag het hier liever eerst even omdat op het forum veel ervaring aanwezig is.

Maar bij de dealer krijg je het standaard rijtje zaken dat vervangen moet worden. Ik hoop gewoon dat iemand het hier herkent.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 19 juni 2006 01:12 PM
  [ # 5 ]

Herkennen: ja
oplossing: helaas niet.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 juni 2006 01:23 PM
  [ # 6 ]
Handjes schreef:

Uitlezen is natuurlijk een optie, maar dat was niet de bedoeling van mijn vraag hier. Ik vraag het hier liever eerst even omdat op het forum veel ervaring aanwezig is.

Meten is weten. Ofwel uitlezen bij een injectieysteem. Natuurlijk is het daarna aan jou of de garage om de storingen die mogelijk in de ECU staan fatsoenlijk te interpreteren. Waar je voor moet waken is dat een gasklephuis ivm een mengselstoring wordt vervangen, terwijl het echte probleem bijv. aanzuingen van valse lucht is.

Trouwens, loopt de motor op benzine wel goed of heb je dan ook een probleem? Indien het op benzine ook problematisch is zou je moeten denken aan gemeenschappelijke componenten, terwijl als het alleen op LPG voorkomt, kun je de zoektocht beperken tot LPG-only componenten.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 19 juni 2006 01:40 PM
  [ # 7 ]

Ik moet inderdaad nog even uitgebreider checken of het op benzine hetzelfde probleem is. Wel wat haperen qua optrekken betreft. Wat verbruik betreft ben ik er nog niet over uit. Misschien zijn het wel gescheiden problemen inderdaad. Uitlezen is bij een beetje fatsoenlijke dealer gratis toch?

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 19 juni 2006 01:53 PM
  [ # 8 ]

Re: Hoog verbruik en stotteren

Handjes schreef:

Sinds het wat warmer weer is, brandt het motormanagementlampje bijna continu. Alleen bij gas los gaat hij uit. De motor loopt verder perfect. Alleen bij wegrijden bij stoplichten is er soms bijna geen gang in te krijgen/houdt hij in bij gas intrappen.

Lijkt erop dat we hetzelfde probleem hebben!

(Alleen ik rij benzine only maar goed)

Slaat je motor ook af?

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 juni 2006 01:55 PM
  [ # 9 ]
Handjes schreef:

Uitlezen is bij een beetje fatsoenlijke dealer gratis toch?

Niet perse. Uiteindelijk is het een handeling die gewoon tijd en dus geld kost.

Maar goed, bij een BX 14 monopoint bijv. is het ook makkelijk zelf uit te lezen met een schakelaar en een paar meter snoer. Misschien is deze procedure bij de Xantia ook mogelijk. Ik verwacht dat je de procedure met de storingscodes in de vraagbaak moet kunnen terugvinden. Tenminste, voor die BX monopoint is dat wel het geval (in de ‘93 vraagbaak).

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 19 juni 2006 11:12 PM
  [ # 10 ]

hoeveel km is het verbruik al hoog het komt wel eens voor bij gas dat je slechte kwaliteit heb heb ik ook al eens gehad dan stijgt het verbruik ook snel Wink

Profiel  
 
Toolman
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 07-11-2005

Gepost: 20 juni 2006 12:14 AM
  [ # 11 ]

Ik zou eerst nagaan of de motor op benzine dezelfde kuren heeft. Is dat niet het geval, dan zou ik naar de gastank zelf laten kijken. Als deze al niet voldoende vult, dan moet daar ergens het probleem beginnen.

Ik heb zelf ook problemen met soortgelijke symptonen gehad, maar dat lag aan de verdamper en de injectoren.

Groet, Toolman

Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm

Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 juni 2006 12:36 AM
  [ # 12 ]
Toolman schreef:

Ik zou eerst nagaan of de motor op benzine dezelfde kuren heeft. Is dat niet het geval, dan zou ik naar de gastank zelf laten kijken. Als deze al niet voldoende vult, dan moet daar ergens het probleem beginnen.

Ik heb zelf ook problemen met soortgelijke symptonen gehad, maar dat lag aan de verdamper en de injectoren.

Groet, Toolman

het vullen van de tank heeft ook vaak met de pomp te maken hoeveel druk er bij hun staan Wink

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 30 juni 2006 12:43 PM
  [ # 13 ]

Uitstoot en verbruik blijkt dus veeeeel te hoog, zowel op benzine als LPG.

De vulslang van de LPG installatie is vervangen en het systeem is getest (op lekkage en uitstoot).

Uitlezen gaat straks nog gebeuren (andere garage). Het vermoeden is dat de lambda-sensor kapot is. Maar dat ga ik dus nog horen bij de andere garage.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 03 juli 2006 02:13 PM
  [ # 14 ]

Ben prima en gratis (!) geholpen door mijn garage met het uitlezen. Dit zijn de codes en het wijst dus op een haperende lambda-sonde:

31 - mengselregeling
51 - verwarmde lambdasonde
52 - mengselregeling

Dus dan weten we dat weer Wink. Deze week wordt hij vervangen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook