Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
sans-pareil schreef:Hehe, dit is wel wat voor de handleiding ‘hoe meet ik het vermogen van mijn CX’. Maar goed, nogal omslachtig dus…
ja, inderdaad je bent ff bezig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je iets simpels had gewild had je geen CX gekocht
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Eens even kijken of ik dit topic wat nieuw leven in kan blazen. Ik zit nog steeds een beetje met die injectie berekeningen in m’n maag. Ben ook niet zo gauw geneigd zaken aan te gaan passen voordat ik begrijp hoe het nu werkt.
Ik kom er niet uit bij die injectieberekeningen.
Van:
http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXMOTORTRIM.HTM
Daniel L schreef:On the Turbo model you can easily increase the power output upto 220HP within an hour. Simply increase the turbo pressure to 0.8 bars. Remove the six nuts holding the pressure regulator cover on the turbo. Watch the membrane! There you will find a spring. Either change it for a stronger one, or simply put something under it to make it more pressed. This will cause the spring beeing stiffer, thus higher pressures will move it to open the bypass valve. This will cause higher turbo pressure and more power. We’ve done it here in Hungary, and 217 HP was measured on the dyno. Use an accurate pressure meter for checking the result! If the pressure goes over 1 bar (this is somewhere around the red part of the CX’s own pressure meter), make the spring weaker. By the way, with this modification, the power increases, but the mixture may become poor over 3000rpm. This means that for higher HPs you may make some changes on the fuel system too, but for a start this is easy and effective. Happy engine blowing!
Dit geeft aan wat er iig mogelijk moet zijn met alleen wastegate modificatie. Als het goed is, zit mijn CX hier ergens, want bij volgas zit dus de turbodruk meter in’t rood.
Maar goed, het verduidelijkt te hele injector kwestie niet. 217pk op de rollerbank (aan de wielen dus), is niet logisch verenigbaar met de capaciteit van de CX injectoren. Wie o wie weet hoe het zit?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Neem even contact op met Gary Cole van www.bx16v.com
Hij raced in een BX 16V en heeft meerdere malen z’n BX op de rollenbank gehad. Waarschijnlijk kan hij je meer vertellen over HP-Citroëns op de rollenbank
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach, met de handleiding van Waterman kom ik daar weer uit. Bovendien heeft een BX geen Diravi, wat in deze context wel belangrijk is.
Alleen die injectoren. Ik snap er geen bal van.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Misschien dat je hier wat aan hebt:
Ik heb zelf ook grotere injectoren gemonteerd, omdat ik een groter gasklephuis, BPV en aangepast inlaattraject heb. Ik heb de injectoren van een 2.0 8v Turbo (Xantia/XM) gebruikt.
Wellicht dat er voor jou in deze lijst ook makkelijke grotere injectoren te vinden zijn die het doen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Da’s misschien wel nuttig… ik denk dat ik ga moeten investeren in een uitlaat O2 en temperatuurmeter om goed te kunnen stellen helaas.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, het bevestigt de conclusie alleen maar idd…
De 0 280 150 802 injector is 284cc/minuut max 57 pk per injector. Dat valt weer mee, dan kan die meting van 217pk ook kloppen, want 57pk x 4 is max 228pk. Wat verlies en 217pk zou kunnen. Zeker als die 57pk data wiel pk’s zijn en niet krukas pk’s.
Dat is een heel nuttig PDF bestandje, dank. Alleen ja, is de data krukas of wiel, en is 57pk mogelijk bij 80% duty cycle of is dat bij 100%?
Zo blijven we lekker bezig…
Zijn in ieder geval 2.4 Ohms die injectoren, da’s weer handig om te weten…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Dat zijn krukaspk’s.
Ik zou zelf voor 80% gaan en dus toch iets grotere injectoren opzoeken. 330cc ofzo.
Even gezocht, een injector die aardig aan de eisen voldoet:
0 280 150 804
337cc/min.
2,4 Ohm
67pk/injector x 4 = 268
80% van 268 = 214,4
Dit zijn de injectoren van de Peugeot 505 Turbo.
Deze zijn een beetje lastig te vinden.
Je zou eventueel anders ook voor de wat kleinere Volvo 2.3T injectoren kunnen gaan zoeken, deze vind je een stuk makkelijker.
0 280 150 357
300cc/min
2,4 Ohm
60pk/injecotor x 4 = 240
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ok, dat vermogen is dus ook gewoon bij 100% duty cycle? Ik ga idd liever ook voor max 80% duty cycle, maar denk inmiddels aan of een piggy back oplossing, of 2 injectoren per cylinder, en dan iets kleiner via een megasquirt… geeft wat meer resolutie denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Hallo, volgens mij werken de verstuivers bij een CX allen tegelijk.
Bij iedere omwenteling v.d. nokkenas spuiten de injectors 2x de helft van de dosis in. Dit laat natuurlijk wat ruimte voor wat extra.
Misschien dat hiermee het “brandstoftekort"in de berekening te verklaren is?
cms-je schreef:Hallo, volgens mij werken de verstuivers bij een CX allen tegelijk.
Bij iedere omwenteling v.d. nokkenas spuiten de injectors 2x de helft van de dosis in. Dit laat natuurlijk wat ruimte voor wat extra.Misschien dat hiermee het “brandstoftekort"in de berekening te verklaren is?
Het is inderdaad geen sequentiele injectie! Dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn voor de verschillen in de berekeningen.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, ik heb me er weer eens wat verder in verdiept.
Ten eerste, sequentiele injectie of niet maakt niets uit voor brandstof/hoeveelheid tijd. Duty cycle is namelijk een proportie van de tijd, en wanner ze dan precies open gaan is minder belangrijk. Punt is, een 284ccc/min injector levert per minuut bij 3.0 bar brandstofdruk maximaal 284cc per minuut. De CX heeft een belaste druk van 2.5bar op het brandstof systeem.
Dat betekent dat de injectoren dus eigenlijk 252cc/min zijn bij 100% duty cycle. Max veilig is 85% duty cycle, dus over alle vier de injectoren is dat 856.8cc/min oftewel genoeg voor 148pk, volgens sommige berekeningen 171pk.
De enige mogelijke conclusie is dan ook dat de injectoren op de CX GtiT uitermate krap bemeten zijn, en dat ze onder normale omstandigheden waarschijnlijk al over 85% duty cycle heet zitten, en dat ze in het beste geval bij 100% opening maar genoeg brandstof kunnen leveren voor 202pk, eerder minder. De BSFC moet, ondanks dat het een geblazen motor is dichter bij 0.5 liggen dan 0.6.
Kortom, ik ga aan de slag met de conclusie dat de injectoren al flink zwaar werk moeten leveren bij max vermogen, en dat ik fiks grotere injectoren ga zoeken voor samen met de megasquirt, iets zoals bosch 0 280 150 400 of 401’s. Megasquirt komt er binnenkort aan…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!