Ik heb een andere schuifdakmotor geplaatst in de XM , omdat de vorige een ratelend geluid maakte , alsof er een tandwieltje doordraaide.
Mijn schuifdak ging niet lekker meer open en dicht , maar na vervanging van de motor bleek de boosdoener het snaarsysteem te zijn wat aangedreven wordt door het tandwieltje van de motor .
Die was op bepaalde plekken dermate versleten dat het tandwieltje er geen greep meer op had.
Weet iemand hoe je dat het beste kan vervangen ?
Moet dan de hele hemel eruit en zo ja , hoe doe je dat het makkelijkst en waar moet je op letten ?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Re: schuifdakmotor
Dirk de Pirk schreef:
Weet iemand hoe je dat het beste kan vervangen ?
Moet dan de hele hemel eruit en zo ja , hoe doe je dat het makkelijkst en waar moet je op letten ?
Je kan m t best vervangen door eentje waarvan het tandwiel met zn tandjes niet over de snaren ratelt…
Hemel moet eruit, eerst de plastic bekleding van de raamstijlen loshalen, dan hemelbekleding lostrekken, klitteband, dan via achterklep eruit halen.
gehele raammechanismeframe losschroeven, eveneens via achterkant eruit.
deze heb ik uit een sloper, waar je niet zo voorzichtig mee hoeft om te gaan, ik heb me er nog steeds niet toe kunnen zetten om mn kapotte te vervangen (van twee, één werkende maken)...
Bedankt ieksEMMU voor je reaktie met foto n.b.
Foto maakt een boel duidelijk , weet ik eindelijk hoe de boel in elkaar steekt .
Ik vraag me alleen af of je die ‘snaren ’ los kan kopen en kan vervangen ; zal`es informeren bij de Citroendealer .
Dat motortje wat ik heb vervangen heeft wel een goed tandwieltje zo te zien , dus dat is wel OK .
Dat raammechanisme kun je van binnen losschroeven zeker ?
Van boven kom ik er niet meer bij , raam gaat niet meer open , dus ik heb geen andere optie .
XM TCT Ambiance`94
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
als het raam niet in het dak geschoven is, zou je van binnen uit het glas los moeten kunnen schroeven zodat je bij die afdekplaatjes van die snaren kan…
maar goed, tis tis weer ff geleden dat ik ermee heb gerommeld/gemorreld.
Ok , vandaag m`n hemeltje eruit gehaald , ging relatief soepel .
Morgen maar ff kijken hoe ik dat dakkie er uit krijg .
Zo te zien geeft dat geen problemen .
XM TCT Ambiance`94
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Dirk de Pirk schreef:Ok , vandaag m`n hemeltje eruit gehaald , ging relatief soepel .
Morgen maar ff kijken hoe ik dat dakkie er uit krijg .
Zo te zien geeft dat geen problemen .
moest je nou de deurstijlbekleding helemaal loshalen of viel dat mee?
Ja , die plastiek deurstijlbekleding trek je er zo vanaf vanboven , zitten met klemmetjes vast. Alleen in`t midden tussen de deuren in boven zitten 2 schroefjes die er ff uit moeten .
Het meest tricky deel is eigenlijk dat je dat klitteband moet lostrekken zonder de boel te veel te beschadigen .
Hoe ik het er weer in krijg is een tweede .
XM TCT Ambiance`94
Ben net naar de Citroendealer Stadionplein in Amsterdam geweest en die levert die geleidingssnaren wel , maar die zijn dus bijna net zo duur als een compleet dakkie n.l.€ 243,- Pffff….. !
Toch maar even verder kijken .
Heb jij toevallig nog wat liggen ieksEmmu ?Jij had er dacht ik 2 niet?
Zal ook nog even een algemene oproep doen op de XM site .
Anders ook maar ff Bart Ebben vragen of die nog wat heeft liggen .
Ik hoor het wel .
XM TCT Ambiance`94
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Dirk de Pirk schreef:Ben net naar de Citroendealer Stadionplein in Amsterdam geweest en die levert die geleidingssnaren wel , maar die zijn dus bijna net zo duur als een compleet dakkie n.l.€ 243,- Pffff….. !
Toch maar even verder kijken .
Heb jij toevallig nog wat liggen ieksEmmu ?Jij had er dacht ik 2 niet?
Zal ook nog even een algemene oproep doen op de XM site .
Anders ook maar ff Bart Ebben vragen of die nog wat heeft liggen .
Ik hoor het wel .
ik heb net in je gezocht topic gereageerd…