Ik zou graag een temperatuurmeter willen inbouwen. Origineel is nogal duur en zeldzaam heb ik me laten vertellen, dus als iemand suggesties of tips heeft…. Is er trouwens standaard een mogelijk voorzien op de radiator voor een bijkomend contact ?
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: inbouw temperatuurmeter
xm_addict schreef:Ik zou graag een temperatuurmeter willen inbouwen. Origineel is nogal duur en zeldzaam heb ik me laten vertellen, dus als iemand suggesties of tips heeft…. Is er trouwens standaard een mogelijk voorzien op de radiator voor een bijkomend contact ?
De tempmeter uit een oude CX past in het gat van het klokje. En nee, er zit geen gat in je radiator. Wel in het waterpomp huis En daar past de bij behorende CX sensor toevallig net precies in!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: inbouw temperatuurmeter
bogaard77 schreef:xm_addict schreef:Ik zou graag een temperatuurmeter willen inbouwen. Origineel is nogal duur en zeldzaam heb ik me laten vertellen, dus als iemand suggesties of tips heeft…. Is er trouwens standaard een mogelijk voorzien op de radiator voor een bijkomend contact ?
De tempmeter uit een oude CX past in het gat van het klokje. En nee, er zit geen gat in je radiator. Wel in het waterpomp huis En daar past de bij behorende CX sensor toevallig net precies in!
In het waterpomphuis : is dit de stop van 21 onder de waterdarm ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check! Pas op met losdraaien! Het zit soms zo vast dat het waterpomphuis breekt als je er kracht op zet…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
De tempmeter uit een oude CX past in het gat van het klokje. En nee, er zit geen gat in je radiator. Wel in het waterpomp huis En daar past de bij behorende CX sensor toevallig net precies in!
Ik ben ook nog op zoek naar een temp meter, zijn inderdaad schaars. Bij ds-sassen is ie 95 euro’tjes. Ik zag er een keer een op marktplaats, maar daar zat geen sensor bij. Moet die sensor echt bij de temperatuur meter horen, of kun je die ook van bijv. een Renault of een CX gebruiken?
Zijn de temp. meters van een CX nog wel goed verkrijgbaar?
Soesterberg heeft sensors.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Officieel moet ie bij de temp meter horen maar die uit de CX doet het ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Check! Pas op met losdraaien! Het zit soms zo vast dat het waterpomphuis breekt als je er kracht op zet…..
Dat heb ik zaterdag mogen ontdekken..
Culasse vervangen zonder problemen en te laat gemerkt dat er geen gat voorzien was in de culasse voor het temeratuurcontakt. Dan maar even die van de waterpomp losdraaien en patat! Waterpomp in twee! MILJAAR zeggen ze in België. Als toemaatje was er geen enkele dichting meer op voorraad.
Zou het helpen om de de waterpomp warm te stoken om zo breuk te voorkomen?
Geduld is een schone zaak.. en kruipolie ook
groeten
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Shit man. Had je een extra culasse?
Inderdaad heel erg heet stoken en dan kruip olie. Als je boven in het huis kijkt zie je dat de achterkant van die stop in het water zit en daar meestal corrodeert. Die corrosie kan je met een staalborstel eerst ook nog weghalen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:Shit man. Had je een extra culasse?
Inderdaad heel erg heet stoken en dan kruip olie. Als je boven in het huis kijkt zie je dat de achterkant van die stop in het water zit en daar meestal corrodeert. Die corrosie kan je met een staalborstel eerst ook nog weghalen.
ik heb in mijn DS 21 wel een radiator met een gat voor een thermocontact!! past daar ook een sensor in?? het is een 3 rijen radiator
ik heb er nu momenteel een thermocontact inzitten om het gat te dichten
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat contact is groter en bedoeld voor de extra fan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
blooper1963 schreef:
ik heb in mijn DS 21 wel een radiator met een gat voor een thermocontact!! past daar ook een sensor in?? het is een 3 rijen radiator
ik heb er nu momenteel een thermocontact inzitten om het gat te dichten
De sensor voor de temperatuurmeter hoort in het waterpomphuis te zitten. Ik vermoed dat je toch liefst op de hoogte bent van de watertemperatuur van de motor!
Bij een injectie motor zit in het waterpomphuis al het contact voor het lampje in het dashboard te laten branden.
Ik heb mijn contact voor het metertje in het waterpomphuis gestoken en het contact voor het lamje over geplaatst naar de koudstartluchtschuif (ik weet niet of dit bij een hydraulique ook mogelijk is)
Inderdaad geen beweging in te krijgen. Ik ga dus maar geen verlengstukken of zo gebruiken om erger te verkomen. Bovendien zit er een 23’er waterpomp met ingebouwde thermostaat in waardoor ik er ook aan de binnenkant niet bij kan. Dan maar zonder en eventueel bij een vervanging van de pomp er eentje indraaien. Alvast bedankt voor de tips
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als ik het mij nog goed herinner zit de stop of het kontakt in het tussenstuk tussen cilinderkop en waterpomp !!!
Dus alleen tussenstuk is dan gebroken , niet de cilinderkop of de waterpomp .
Je kan natuurlijk altijd de thermostaat verwijderen bij de 23 .
Of je kan natuurlijk altijd een kitje van een moderne digitale temperatuurmeter monteren .
http://www.rpower.be/ prijslijst , electronica , meetapparatuur , meters , 300 401 prijs 59€ doet het prima in mijn SM .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
bogaard77 schreef:Shit man. Had je een extra culasse?
Inderdaad heel erg heet stoken en dan kruip olie. Als je boven in het huis kijkt zie je dat de achterkant van die stop in het water zit en daar meestal corrodeert. Die corrosie kan je met een staalborstel eerst ook nog weghalen.
Ja, de geslepen culasse lag klaar.
Dat klusje is eigenlijk zonder noemenswaardige problemen verlopen.. 1 boutje afgebroken aan uitlaatcollector, maar die was er met de toorts snel uitgebrand.