kan iemand me ff helpen…mn broer heeft een citroen zx op het oog…een rode 1.6 uit 93 5 deurs…155k km op de klok
wat zijn zoal zwakke punten van de zx..?waar moetk extra op letten..?
hebben jullie nog tips/adviezen…?
mvg mike
tsja, standaard verhaal.
proefrit maken, aangeven dat je graag wil dat hij de motor koud laat, anders kom je daar en heb je geen idee hoe hij dan is. Warm word tie tochwel.
ff opkrikken, aandrijfasrubbers goed controleren, geen scheuren, of tegen scheuren aan ?
dan ook gelijk ff speling op wiel controleren
veel speling op versnellingspook? niet zo belangrijk overigens maar rijd lastig
kleur van koelvloeistof controleren. Bruin… mmmm is het wel koelvloeistof? zit er olie door ? ff checke. dan gelijk ff motor starten, zie je belletjes in het expansievat, dan auto lekker laten staan.
Zit er “mayo"op de dop van het expansie vat? LATEN STAAN.
Rijden met dat ding, ff koppeling testen, handrem erop, in z’n 5 en hoe snel slaat de motor af…
parkeerplaats opzoeken, maximaal insturen en in 1e versnelling rondje rijden, kraken? laten staan of afdingen ivm slechte homkineten, idem andere kant.
en dan, tsja, wat de gek ervoor geeft.
vraagprijs was 550 maar bedoelde….wat zijn dingen wat echt typisch zx is…stanaard dingen snapk ook wel maar homokineet…zwak punt van zx..?koppakking volgens mij al eens iets van gehoord….
Koppakking is inderdaad een zwak punt van de ZX motoren.
Verder is de uitlaat nogal roest gevoelig.
Kabelboom is ook iets waar je op moet letten PSA gebruikte voor de peugs een mooie kabelboom met dik rubber om de bedrading, voor de ZX-en zijn het vaak draden met dunne isolatie en een plastic afscherm buis. Deze laatste kabelbomen hebben veel moeite om probleemloos oud te worden, dus controleer bij de stekkers even of je geen blank koperdraad ziet….
Verder heb ik regelmatig wat problemen gezien in dit forum die te maken hebben met de aandrijfassen en het (single point) injectiesysteem, maar ik weet niet of dat representatief is…
Verder willen kachelradiatoren nog wel eens stuk gaan, maar daar heeft dit forum zijn eigen technische dienst voor….
Je kan eventueel ook eens zoeken naar problemen op http://www.problemcar.nl
theiz schreef:
Verder willen kachelradiatoren nog wel eens stuk gaan, maar daar heeft dit forum zijn eigen technische dienst voor….
I say nothing….
De ZX heeft ook sterke kanten, welke voor mij belangrijk waren bij de aanschaf van mijn ZX.
- Comfortabele auto/vering
- Goede stoelen (mist ze zijn uitgewoond)
- Roest? wat is dat? kent de ZX niet.
- Een ongeloofelijke wegligging, mede dankzij de passief meesturende achteras.
- Leuke en redelijk simpele auto om zelf aan te sleutelen
- Genoeg onderdelen te verkrijgen op de sloop, dezelde motor zit ook in Peugeot’s en andere Citroen’s.
(En een zeer actieve en behulpzame groep ZX rijders op dit forum )
gompy58 schreef:
Zit er “mayo"op de dop van het expansie vat? LATEN STAAN.
Waar duidt dat dan op die Mayo…...
Heb er ook wel iets last van nl….
Giel
Die Mayo is zogenaamde Sludge.
Als je een boxer motor hebt dan is dat niet zo’n groot probleem, maar aangezien de ZX nooit met boxer motoren is geleverd is het bij de ZX wel een probleem als je Sludge vind…
Meestal betekend Sludge bij een 4 cilinder-lijn dat je een lekke koppakking hebt (koelvloeistof lekt in het smeersysteem).
kijk naar de remmen, die slijten (vind ik ) erg hard bij een zx
koppakking en handremkabels slijten ook bovengemiddeld in een zx.
verder kan je er weinig aan miskopen, zxen zijn gewoon harstikke betrouwbaar.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
theiz schreef:Meestal betekend Sludge bij een 4 cilinder-lijn dat je een lekke koppakking hebt (koelvloeistof lekt in het smeersysteem).
Sludge het gevolg van te korte ritjes. Waterdamp en ander vuil verbrandt dan niet optimaal uit het mengsel (je oliepeil kan zelfs stijgen). De sludge is een soort residu. Met een paar flinke ritten is het zo weg.
Handjes schreef:theiz schreef:Meestal betekend Sludge bij een 4 cilinder-lijn dat je een lekke koppakking hebt (koelvloeistof lekt in het smeersysteem).
Sludge het gevolg van te korte ritjes. Waterdamp en ander vuil verbrandt dan niet optimaal uit het mengsel (je oliepeil kan zelfs stijgen). De sludge is een soort residu. Met een paar flinke ritten is het zo weg.
Ja zoiets d8 ik dus ook. Ging ervan uit dat het dus idd niet op grote problemen duidde. Maar dan heb je toch geen lekke koppakking…...