beste forummers,
Ik zou misschien een ax gaan kopen voor weinig geld om eerst even de zomer mee door te komen. Zodat ik auto kan rijden en kan sparen.
Het mankement wat wordt aangegeven bij de ax (oude type) is iets met ‘hoezen van de voorwielen’. Ik dacht misschien zelf dat het dan de ashoezen zijn. Maar de verkoper zei ook dat je het kon hooren als je vlot een bocht door ging.
Weten jullie wat voor hoezen dit precies zijn en hoe erg het is?
voorbaad dank.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Volgens mij zijn dat inderdaad je aandrijfashoezen. Als deze kapot zijn hoor je dat volgens mij niet, dat gebeurt als de aandrijfassen zelf versleten zijn. Dan hoor je in snellere bochten getokkel. Ik geloof dat je daar wel een tijdje mee door kan rijden, gevaarlijk is het niet.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Echt een AX kwaaltje, de homokineet (vaak rechts) wil nog al eens gaan herrie schoppen. Opzich niet erg om een tijdje mee door te rijden, je wordt er op een gegeven moment alleen zo gek van dat je ze wel wíl vervangen. Ik heb daar toen een nieuwe aandrijfas voor gekocht, niet helemaal nieuw maar een gereviseerde. Volgens mijn bronnen kan je namelijk niet de homokineet los vervangen en zul je dus een hele aandrijfas moeten kopen. Kosten? Ik heb er €70,- en m’n oude as voor moeten betalen, ik heb ‘m er wel zelf ondergezet. Kan je meteen die vieze stinkende oude versnellingbakolie verversen.
Succes!
Als je er op tijd bij bent hoef je niet de complete assen te vervangen. Mijn ashoezen waren beiden ook lek vorig jaar. Laten vervangen en rij alweer een dik jaar rond zonder dat mijn assen zelf gaar zijn.
Maar is het die AX van het fok forum? Volgens mij zijn bij die auto gewoon de assen gaar. Lekke ashoezen hoor je namelijk net zo hard als een olielekkage van je versnellingsbak of motor (niet dus, tot het te laat is) Je merkt er ook niks van, mits je onder je auto kijkt.
Deze is dus hoorbaar in de bochten. In principe is het rijden van deze auto voor mij alleen een tijdelijke oplossing, ik zou dus gewoon kunnen blijven rijden tot het echt niet meer gaat. Maar wat gebeurd er als het echt aan z’n eind is?
En het vervangen van zo’n as is nog niet zomaar klaar denk ik of wel?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
hij staat ook hier op het forum aangeboden. Maar inderdaad ook op het fok forum, dat is hem dus.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:
En het vervangen van zo’n as is nog niet zomaar klaar denk ik of wel?
Half uurtje werk, maar je moet dan wel een beetje handig zijn en redelijk gereedschap hebben Maar het is te doen, het zou mij ook nog wel lukken zelfs. (na 3x meekijken)
Tijdelijk geen probleem zou ik zeggen! Sloopasjes zijn ook niet zo duur trouwens!
kakanox schreef:Rijd anders ff langs Utrecht als je ‘m ophaalt, dan doen we dat samen gewoon ff.
Je hebt een bruikbare as liggen?
En wat kost me zoiets?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop