Ik wou graag weten of iemand al ervaring heeft met het harder worden van de veren van een xm. Als ik een verkeersdrempel afrij bijvoorbeeld is het soms het geval dat de veren harder, stugger worden. Ik zou graag willen weten aan wat dit zou kunnen liggen.
Als jij een hydractieve XM hebt, is dat waarschijnlijk normaal: bij heftige verticale bewegingen schakelt het systeem razendsnel in de stugge stand (de derde veerbollen worden dan afgekoppeld). Zodra “de rust” is teruggekeerd schakelt de XM weer in de soepele stand (bijschakelen van de derde veerbollen).
Datzelfde effect treedt op bij fors intrappen/loslaten van het gaspedaal, bij grote stuuruitslagen, bij snel in- en uitsturen en bij hard remmen.
Ik moet wel zeggen dat ik in mijn XM in de praktijk moet opletten om het verschil te kunnen voelen. Als het verschil in stugheid bij jou (te) groot is, dan zou ik de druk van de veerbollen eens laten controleren.
Succes en groeten,
Jan
Ik denk ook aan veerbollen, toen ik ze alle zeven had vervangen werd het meer varen dan rijden. Het maakt een enorm verschil.
Buiten de bollen op de veerpoten zijn alle bollen vervangen geweest. Maar aan de bollen op de veerpoten kan het toch moeilijk aan liggen, anders zou ie het niet af en toe doen of wel soms? Ik heb ook vernomen van iemand anders dat het aan de hogedrukregelaar ligt. Ik zou het niet weten ? Iemand verdere raad? Kan het ook zijn dat er te weinig druk in het systeem is, dan zou het mogelijk zijn dat het aan de hogedrukregelaar of aan de pomp ligt.
Groetjes…
Als jouw bollen op de veerpoten de enige zijn die nog niet vervangen zijn, dan is dat waarschijnlijk wèl de oorzaak. Je rijdt dan vermoedelijk op goede 3e bollen (de middenbollen voor en achter), want die zijn blijkbaar vervangen. Bij normaal rijden zijn die derde bollen bijgeschakeld, dus dan veert de boel best goed.
Maar als de hydraktief-computer de 3e bollen afschakelt (zie mijn vorige berichtje wanneer dat gebeurt), dan blijven alleen de hoekbollen over. Als die oud zijn (te weinig druk hebben) dan blijft er een bolderkar over: stug dus! Ik heb het zelf ook gehad, en geloof me, dat is een heel groot verschil. En het treedt inderdaad het ene moment wel op en het andere niet (oprijden drempel vering ok, afrijden drempel vering stug, bijv.), want de hydraktief-computer kan razendsnel schakelen.
Kortom: remedie: hoekbollen laten controleren!
Succes, Jan
Ik zal de bollen laten testen en indien nodig laten vervangen. Alvast heel fel bedankt voor uw hulp.
jan van tiggelen schreef:Als jouw bollen op de veerpoten de enige zijn die nog niet vervangen zijn, dan is dat waarschijnlijk wèl de oorzaak. Je rijdt dan vermoedelijk op goede 3e bollen (de middenbollen voor en achter), want die zijn blijkbaar vervangen. Bij normaal rijden zijn die derde bollen bijgeschakeld, dus dan veert de boel best goed.
Maar als de hydraktief-computer de 3e bollen afschakelt (zie mijn vorige berichtje wanneer dat gebeurt), dan blijven alleen de hoekbollen over. Als die oud zijn (te weinig druk hebben) dan blijft er een bolderkar over: stug dus! Ik heb het zelf ook gehad, en geloof me, dat is een heel groot verschil. En het treedt inderdaad het ene moment wel op en het andere niet (oprijden drempel vering ok, afrijden drempel vering stug, bijv.), want de hydraktief-computer kan razendsnel schakelen.
Kortom: remedie: hoekbollen laten controleren!
Succes, Jan
Ik ben 4 nieuwe bollen gaan halen en de wagen was terug zoals het moest zijn. Ik dank u voor u hulp bij het oplossen van deze probleem0
Graag gedaan en veel zweefplezier!
Groeten, Jan
Misschien dat een ervaren XM-rijder bij jou in de buurt eens een stukje in je auto wil rijden om te checken of alles naar behoren is.
Animal triste post coitum