rb schreef:mpostma schreef:kakanox schreef:vind zo’n 6-bak (mits met een ander differentieel) eigenlijk echt wel de missing link voor Martens TurboD12
Haha: onzin.
Je schakelt je suf met een 6 bak. Bovendien begint te de turbo pas echt goed te sleuren als ie op stoom komt. Als je nog vaker moet schakelen krijgt die turbo daar de kans nauwelijks meer toe.
Je ziet juist dat bij de huidige turbodiesels de 6 bak schering en inslag wordt. Logisch, want door de beperkt bruikbare toerenband van een diesel kom je anders niet boven de 200 km/u. Met een 5 bak zou de spreiding te ver uit elkaar gaan liggen.
In de dieselpraktijk betekent dat dat de 6e bijna altijd een versnelling die gespatieerd is boven de normale ‘5’ qua verhouding. M.a.w.: er gebeurt niet heel veel met de spreiding van de 1e 5 versnelllingen, hoogstens wordt een iets korter einddiff gemonteerd zodat ‘1’ t/m ‘5’ dichter bij elkaar liggen.Bij die 306-6 bak is de 6e qua verhouding juist i.p.v de 5 gekomen en is er een versnelling over in het gebied daartussen. Je zult dus flink moeten moodificeren qua verhoudingen en eindoverbrenging om ‘m diesel-geschikt te maken. Als je dan niet gebruik kunt maken van de beschikbare verhoudingen + eindtrap van een BE3-5bak, zoals mpostma stelt, is het dus zinloos om ‘m aan een TurboD te hangen (m.u.v. een diesel-rallyespecial…).
mpostma schreef:Trouwens, wat op transmissie gebied WEL een zinvolle aanvulling is voor een stevige motor achter een BE3 versnellingsbak:een Quaife limited sperdifferentieel. Want nu is het differentieel eigenlijk niet opgewassen tegen de aandrijfkrachten. Althans, niet als je die aandrijfkrachten hufterig toepast.
We wachten in spanning af op de volgende TD12 verbetering .
Leuk commentaar
Idd zou voor een 6 bak zinvol kunnen zijn als je de versnellingen meer uit elkaar houdt. Dus een uberlange topversnelling waarbij je bijv. 2200 tpm bij 120 draait. Moet je wel het koppel daarvoor hebben. Verder de oude 1/5 niet teveel bij elkaar brengen.
Wat ik van die 306 6bak heb gehoord is dat het idd een close ratio bak is waarbij de 6 nauwelijks langer is dan de 5 bij een normale bak. Daar heb je niks aan in mijn optiek.
Laatste verbetering was trouwens de BX 16v mk2 stabilisatorstang achter waarmee de auto wat minder overhelt in de bocht. De stang is 21 mm dik ipv 17 mm en dat merk je wel.
mpostma schreef:rb schreef:mpostma schreef:Je schakelt je suf met een 6 bak. Bovendien begint te de turbo pas echt goed te sleuren als ie op stoom komt. Als je nog vaker moet schakelen krijgt die turbo daar de kans nauwelijks meer toe.
Je ziet juist dat bij de huidige turbodiesels de 6 bak schering en inslag wordt. Logisch, want door de beperkt bruikbare toerenband van een diesel kom je anders niet boven de 200 km/u. Met een 5 bak zou de spreiding te ver uit elkaar gaan liggen.
In de dieselpraktijk betekent dat dat de 6e bijna altijd een versnelling die gespatieerd is boven de normale ‘5’ qua verhouding. M.a.w.: er gebeurt niet heel veel met de spreiding van de 1e 5 versnelllingen, hoogstens wordt een iets korter einddiff gemonteerd zodat ‘1’ t/m ‘5’ dichter bij elkaar liggen.Bij die 306-6 bak is de 6e qua verhouding juist i.p.v de 5 gekomen en is er een versnelling over in het gebied daartussen. Je zult dus flink moeten moodificeren qua verhoudingen en eindoverbrenging om ‘m diesel-geschikt te maken. Als je dan niet gebruik kunt maken van de beschikbare verhoudingen + eindtrap van een BE3-5bak, zoals mpostma stelt, is het dus zinloos om ‘m aan een TurboD te hangen (m.u.v. een diesel-rallyespecial…).
mpostma schreef:Trouwens, wat op transmissie gebied WEL een zinvolle aanvulling is voor een stevige motor achter een BE3 versnellingsbak:een Quaife limited sperdifferentieel. Want nu is het differentieel eigenlijk niet opgewassen tegen de aandrijfkrachten. Althans, niet als je die aandrijfkrachten hufterig toepast.
We wachten in spanning af op de volgende TD12 verbetering .
Leuk commentaar
Idd zou voor een 6 bak zinvol kunnen zijn als je de versnellingen meer uit elkaar houdt. Dus een uberlange topversnelling waarbij je bijv. 2200 tpm bij 120 draait. Moet je wel het koppel daarvoor hebben. Verder de oude 1/5 niet teveel bij elkaar brengen.
Met de huidige CR-diesels met meer dan 300Nm komt dat wel goed; een C5 2.0HDi 136 doet 53km/u in 6e per 1000 toeren, sommige VAG TDi’s gaan richting een V-1000 van 60km/u, met de 2.0 TDi…un-fucking-believable.
mpostma schreef:Wat ik van die 306 6bak heb gehoord is dat het idd een close ratio bak is waarbij de 6 nauwelijks langer is dan de 5 bij een normale bak. Daar heb je niks aan in mijn optiek.
Mee eens, werkt niet voor een diesel. Past mooi bij een 2 liter 16v benzinemotor, die het van de toeren moet hebben. De V-1000 bij die 6 bak is 34,0 of 34,1 km/u in 6e (dus even lang t.o.v. de 5 in een BX16RS/TRS/TGI/TZI(!)). De 6-bak is echt bedoeld om de zaak bij het scheuren over binnendoorweggetjes beter op toeren te houden (lees: tussen 4500 en 7000). Overigens waren de acceleratietijden van de gelijkgemotoriseerde Xsara VTS met 5-bak ook bijna gelijk aan die van de 306GTI-6.
mpostma schreef:Laatste verbetering was trouwens de BX 16v mk2 stabilisatorstang achter waarmee de auto wat minder overhelt in de bocht. De stang is 21 mm dik ipv 17 mm en dat merk je wel.
Dat zal je wel moeten merken. Komt de achterkant bij gas-los in de bocht makkelijker om? Ik dacht trouwens dat de MK2 ook met een nog dikkere stang achter geleverd is (23mm)? MIsschien haal ik getallen door elkaar hoor ops:.
rb schreef:
Dat zal je wel moeten merken. Komt de achterkant bij gas-los in de bocht makkelijker om? Ik dacht trouwens dat de MK2 ook met een nog dikkere stang achter geleverd is (23mm)? MIsschien haal ik getallen door elkaar hoor ops:.
Die 23 mm heb ik ook wel eens gehoord, maar wat ik in mijn eigen docs tegenkwam was max. 19 mm vooor een BX sport oid. Dus die 21 mm was al vertrouwenswekkend dikker. Bovendien kwam deze echt van een 16v mk2 af. Ik zou eens moeten meten bij echte 16v mk2 om te zien of er stiekum toch dikker is.
Om nog even on-topic te zijn
Motorisatie +aandrijving
De ideale BX’en van jou & Stoterstangen90, dus met DW12 (graag de biturbouitvoering) danwel ES9 komen wel overeen met mijn smaak. BEn alleen niet uit of het een 4WD moet zijn, maar ik denk dat een 4WD degelijk bestand tegen een dergelijk vermogen maken ook nooit zal lukken, tenzij je de onderdelen van een Xsara WRC / ImprezaSTi / Lancer EVO 6/7/8/9 gaat gebruiken..
Maar goed, toch aan het dromen dus graag 4WD met zo’n instelbaar middendiff uit de laatste Impreza STi.
Onderstel
1- Graag de torsiestijfheid van een C4/5/6!!!
2- ‘meesturende’ achteras & activa
3- 288mm + activa klauwen voor, 251mm + Xantia-break klauwen achter
4- graag Speedline 2110 velgen (5 spaaks, classic design) in 15 inch, met 205/50 erom heen.
(mijn Xantia komt beter in de buurt als basis, dus eigenlijk moet ik nu kappen).
Uitrusting
5- 2 ruitenwissers vóór (zie ik ook wat in de regen, i.p.v. strepen).
6- Klima-automatik
7- Xenon + zweedse uitrusting (koplampsproeiers)
8- normaal geplaatst stuurwiel met hoogte- en diepteverstelling (graag in leer met radiobediening).
9- boordcomputer is wel leuk, maar dan via ECU en NIET dat brandgevaarlijke ding uit de GT/Digit.
Interieur
- GRAAG type 3, die domme spacey rotzooi van de 1 moet heel snel de verbrandingsoven in..
bekleding
- Ourane (cq. Xantia VSX), of leer -> doe dan maar meteen Xantia Ergonomiepack stoelen als die laag genoeg gemonteerd kunnen worden.
Koets
- type 3 in vert triton of gris silex, gris quartz mag misschien ook.
- in uitvoering GTI of Ourane, ben ik nog niet uit; misschien wel een combinatie van 16VMK2 bumpers v+a en wielkastverbreder achter, geen skirts (blergh), TZI stootstrips zonder lak (breekt de koets).
mpostma schreef:rb schreef:
Dat zal je wel moeten merken. Komt de achterkant bij gas-los in de bocht makkelijker om? Ik dacht trouwens dat de MK2 ook met een nog dikkere stang achter geleverd is (23mm)? MIsschien haal ik getallen door elkaar hoor ops:.
Die 23 mm heb ik ook wel eens gehoord, maar wat ik in mijn eigen docs tegenkwam was max. 19 mm vooor een BX sport oid. Dus die 21 mm was al vertrouwenswekkend dikker. Bovendien kwam deze echt van een 16v mk2 af. Ik zou eens moeten meten bij echte 16v mk2 om te zien of er stiekum toch dikker is.
Die modificatie was dacht ik uit ergens in 1990, dus er zijn ‘echte’ MK2’s met de 21mm stang. Als dit bevalt, waarom wijzigen?
rb schreef:Om nog even on-topic te zijn:
Interieur:
- GRAAG type 3, die domme spacey rotzooi van de 1 moet heel snel de verbrandingsoven in..
bekleding:
- Ourane (cq. Xantia VSX), of leer -> doe dan maar meteen Xantia Ergonomiepack stoelen als die laag genoeg gemonteerd kunnen worden.
Geen leer voor mij. Ourane interieur zou het toppunt zijn, uiteraard met alle meters uit de GTI, linker en rechter spiegel elektrisch (en verwarmd) en stoelverwarming (ik moet er niet op achteruit gaan).
Even denken…
Oh, hij staat hier voor de deur.
Nou ja…
Een werkende dagteller zou fijn zijn.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
mpostma schreef:rb schreef:Om nog even on-topic te zijn:
Interieur:
- GRAAG type 3, die domme spacey rotzooi van de 1 moet heel snel de verbrandingsoven in..
bekleding:
- Ourane (cq. Xantia VSX), of leer -> doe dan maar meteen Xantia Ergonomiepack stoelen als die laag genoeg gemonteerd kunnen worden.Geen leer voor mij. Ourane interieur zou het toppunt zijn, uiteraard met alle meters uit de GTI, linker en rechter spiegel elektrisch (en verwarmd) en stoelverwarming (ik moet er niet op achteruit gaan).
Die spiegels moeten even van een luxere 405 (SR(I), MI, GRX, SRX, GTX, ETC…) komen, dat is zo (ahum..) geregeld .
Als het standaard BX meubilair moet blijven, dan iig een hoofdsteun-verlenging-achtig iets.
Je moet trouwens eens leer proberen, is echt lekker (I know, ieder zijn mening ).
rb schreef:
Je moet trouwens eens leer proberen, is echt lekker (I know, ieder zijn mening ).
Haha, ik heb wel eens gereden met een BX met leer. Ik heb echt veel liever velours (en dan uit een Ourane “kwijl”). Smaken verschillen idd.
Trouwens, links en rechts elektrisch heb ik ook al. Alleen nog niet verwarmd: maar dat kun je weer uit een 16v slopen.
mpostma schreef:rb schreef:Om nog even on-topic te zijn:
Interieur:
- GRAAG type 3, die domme spacey rotzooi van de 1 moet heel snel de verbrandingsoven in..
bekleding:
- Ourane (cq. Xantia VSX), of leer -> doe dan maar meteen Xantia Ergonomiepack stoelen als die laag genoeg gemonteerd kunnen worden.Geen leer voor mij. Ourane interieur zou het toppunt zijn, uiteraard met alle meters uit de GTI, linker en rechter spiegel elektrisch (en verwarmd) en stoelverwarming (ik moet er niet op achteruit gaan).
Ik ben ook geen fan van leerstoelen. Te glad, maar veels te rumoerig ook, door de veel mindere (zeg maar: vrijwel afwezige) geluiddemping van leer. Velourzz rulezzz!
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
rb schreef:Om nog even on-topic te zijn:
Interieur:
- GRAAG type 3, die domme spacey rotzooi van de 1 moet heel snel de verbrandingsoven in..
Jij zal nooit een vriend van mij zijn
Type 1 BX is voor mij de enige weg.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:rb schreef:Om nog even on-topic te zijn:
Interieur:
- GRAAG type 3, die domme spacey rotzooi van de 1 moet heel snel de verbrandingsoven in..Jij zal nooit een vriend van mij zijn
Type 1 BX is voor mij de enige weg.
Gelukkig staat er links onder jouw persoonsgegevens genoeg bewijs dat dat niet zo is .
Alcyone schreef:rb schreef:Om nog even on-topic te zijn:
Interieur:
- GRAAG type 3, die domme spacey rotzooi van de 1 moet heel snel de verbrandingsoven in..Jij zal nooit een vriend van mij zijn
Type 1 BX is voor mij de enige weg.
Voor mij hoeft die prullerige type 1 rommel ook niet zo
Over smaak valt niet te twisten
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Type1 interieur vind ik ook mooier dan die laatste GTI/TZI dingen… :kotsen
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:Type1 interieur vind ik ook mooier dan die laatste GTI/TZI dingen… :kotsen
Smaken verschillen gelukkig. Mijn ideale BX heeft in elk geval geen type 1 interieur dash.