Michael schreef:Ik heb mijn C5 HDI nog nooit voorgegloeid. Ik heb trouwens ook nog nooit een voorgloeilampje zien branden, ook niet in de winter. Desgevraagd zei de dealer dat er helemaal niet voorgegloeid hoeft te worden.
Ik heb er nooit echt op gelet, maar volgens mij zitten er niet eens gloeipitten in
Bij temperaturen van en onder de -10C moet je echt wel even enkele secoden wachten tot het voorgloei lampje uit is. Ik weet uit eigen ervaring dat als je dat niet doet, je de motor echt niet aan de gang krijgt.
Voorgloeien begint al zodra je het linkervoorportier opendoet.
Emiel
BX19trs schreef:Voorgloeien begint al zodra je het linkervoorportier opendoet.
Interesant! Ben ik zeker een snelle starter
Of dat werkt niet bij mij. Is dat zo bij alle modellen?
phsdv schreef:BX19trs schreef:Voorgloeien begint al zodra je het linkervoorportier opendoet.
Interesant! Ben ik zeker een snelle starter
Of dat werkt niet bij mij. Is dat zo bij alle modellen?
Alle moderne TDI en HDI motoren werken volgens dat principe, zelfs de afstandsbediening bij sommige merken/modellen sturen al je gloeierij aan, ik kan in de treuren uitleggen over deze systemen maar daarvoor moet ik een ander topic openen hahaha.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 157
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
BX19trs schreef:Voorgloeien begint al zodra je het linkervoorportier opendoet.
Emiel
bij vw tdi is dat zo maar bij (c5) hdi toch niet en hdi gloeit zeer kort voor en gloeit na.
Geplaatst: 16 Nov 2005 13:08 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
-30C 16sec voorgloeien, 3min nagloeien
-10C 5sec, 3min
0C 0.5sec, 1min
+10C 0.25sec, 1min
18C geen voorgloeien, 30sec na
40C geen voor-, geen nagloeien
nagloeien stopt ook als de motor boven 20C of 2000t/min komt, of als er meer dan een bepaalde hoeveelheid brandstof wordt ingespoten.
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
1800es schreef:BX19trs schreef:Voorgloeien begint al zodra je het linkervoorportier opendoet.
Emiel
bij vw tdi is dat zo maar bij (c5) hdi toch niet en hdi gloeit zeer kort voor en gloeit na.
Geplaatst: 16 Nov 2005 13:08 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
-30C 16sec voorgloeien, 3min nagloeien
-10C 5sec, 3min
0C 0.5sec, 1min
+10C 0.25sec, 1min
18C geen voorgloeien, 30sec na
40C geen voor-, geen nagloeiennagloeien stopt ook als de motor boven 20C of 2000t/min komt, of als er meer dan een bepaalde hoeveelheid brandstof wordt ingespoten.
Dat klopt inderdaad ook, door de directe inspuiting is de gloeitijd veel korter, maar het ging mij meer om het principe van het voorgloeien en het branden van het lampje.
Volvo D5 gloeit ook niet zichtbaar voor bij nederlandse temperaturen, alleen bij behoorlijke vorst zie je het lampje even branden, hoe het precies werkt bij citroën HDI motoren kan ik niet zo excact zeggen, ik weet wel dat wij bij volvo dezelfde motoren (1.6 en 2.0) gebruiken voor de S40 en V50, daardoor zijn de voorgloei systemen ook gelijk, hoe en wat zou ik moeten uitzoeken…
Emiel
holy thread-resurrection batman!
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166556&postdays=0&postorder=asc&start=10
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
Totaal aantal Berichten: 157
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
eviltwin schreef:holy thread-resurrection batman!
da wou ik ok moar ik wies nie hoe da moes
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166556&postdays=0&postorder=asc&start=10
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
Alleen als het echt koud is of de auto de hele nacht met zijn neus in de snijdende wind heeft gestaan begint dat lampje te branden. Anders nooit. Vroeger met die Seat TDI was dat wel een ander verhaal, die moest altijd voorgloeien al was het 40 graden buiten.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat