Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
we hebben het volgende probleem met een BX GTi. (‘92 met kat)
na een paar 100 meter rijden gaat het oranje motor management lampje branden.
zodra je daarna ergens moet stoppen valt de motor helemaal uit(zonder stotteren/haperen).
en vervolgens start de motor erg moeilijk, er moet lang doorgestart worden.
wat kan het probleem zijn?
mmmmm bij mijn gti brandt het lampie ook alleen slaat ze nog niet af en ik hoop ook niet dat ze daarmee gaat beginnen ik houd dit topic effies in de gaten
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Re: uitvallen motor BX GTi
arjan_verkade schreef:we hebben het volgende probleem met een BX GTi. (‘92 met kat)
na een paar 100 meter rijden gaat het oranje motor management lampje branden.zodra je daarna ergens moet stoppen valt de motor helemaal uit(zonder stotteren/haperen).
en vervolgens start de motor erg moeilijk, er moet lang doorgestart worden.wat kan het probleem zijn?
Of een brandstof probleem of een ontstekingsprobleem, dat is natuurlijk duidelijk, laat de auto eens uitlezen op foutcodes, dat kan bij deze gti’s dan heb je meer duidelijkheid.
Succes
Emiel
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Lambdasonde misschien?
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
xm_turbo schreef:Lambdasonde misschien?
kan dit ook uitgelezen worden tijdens het uitlezen van de computer?
xm_turbo schreef:Lambdasonde misschien?
Waarom denk je dat het de lambda sonde is?
Deze heeft namelijk zodra die stuk is een vervangende waarde voor de ECU zodat de motor blijft lopen, echter ongeregeld met een te hoge uitstoot.
Emiel
Gaat het motormanagementlampje branden zodra je even geen gas geeft, of gewoon tijdens het gasgeven?
Ik heb het met de ax ook gehad, even optoeren zorgde ervoor dat ie uit ging…en uit bleef…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
bij mij brand ie constant.. ook heb ik het idee dat ze wat pruttelt en af en toe bij 130/140 km/h gaat het lampje uit met een schokje en gaat daarna direkt weer aan.
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
ECU uitlezen sluit al een hoop uit!
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
BX19trs schreef:xm_turbo schreef:Lambdasonde misschien?
Waarom denk je dat het de lambda sonde is?
Deze heeft namelijk zodra die stuk is een vervangende waarde voor de ECU zodat de motor blijft lopen, echter ongeregeld met een te hoge uitstoot.
Emiel
Omdat er dan verkeerde waardes worden doorgegeven, dus leek het me ergens logisch dat de zaak dan uitviel en dat het lampje aan gaat.
Van die vervangende waarde wist ik het niet. Weer wat geleerd vandaag.
See, buy, fly C5 V6
Als een lambda sonde stuk is en je hebt geluk dan blijft ie constant 0,4-0,5 v doorgeven, dan lijkt ie goed te lopen met een brandend ECU lampje, echter het komt ook voor dat ie op 0,8 v blijft staan, met het gevolg dat je motor beroerder loopt, echter ik kan de lambda sonde niet linken aan het stilvallen van de motor, het kan wel een combinatiestoring zijn.
Uitlezen is denk ik een van de enige concrete dingen die je kunt laten doen, met de uitkomst daarvan kun je weer verder denk ik.
p.s. Ik weet natuurlijk ontdanks mijn ervaring en diagnosetechnicus diploma’s ook niet alles, ik probeer je alleen een richting op te sturen.
Succes
emiel
Even een toevoeging:
Een goed werkende Lambda sonde geeft met een lopende motor een spanning af die je kan meten met een multimeter, deze schommelt regelmatig tussen 0,1 en 0,9 Volt, dat kun je zelf meten en als ie dat doet is de sonde goed!
Gezellig, zouden ze iets veranderd hebben aan de benzine waardoor er ineens mensen last hiervan hebben. Mijn bx heeft dat probleem namelijk ook !
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
oke, dat uitlezen zal moeten gebeuren dat is me nu duidelijk
jammer dat je zoiets simpels zelf niet kan doen..
misschien kunnen er meteen een paar dingen opgehelderd worden voor mij, namelijk wat doet wat.
injectoren spuiten benzine in
bougies geven vonken
computer berekend wat er wanneer moet inspuiten en vonken?
maar wat doen de bobine en de verdeelkap precies?
lamba sonde meet (uitlaatgassen?) en geeft feedback aan de computer
als je aan het zoeken ben is het natuurlijk wel zo handig als je van alles wat meer af weet
Bobine zorgt voor de hoogspanning
Verdelerkap verdeelt de hoogspanning over de bougies
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX