De voorwielophanging maakt herrie als ik over een klinkerweg rijd. Nu heb ik links en rechts geinformeerd en wordt mij geadviseerd om de silentblocks te vervangen.
zijn het dan de geacceerde delen?
Citroen Bx Deauville 1993
Re: silent blocks vervangen…
Eric schreef:De voorwielophanging maakt herrie als ik over een klinkerweg rijd. Nu heb ik links en rechts geinformeerd en wordt mij geadviseerd om de silentblocks te vervangen.
Kunnen de silentblocks zijn, maar OOK de z.g. reactie-stangetjes van de stabilisator voor.
Ik heb hetzelfde met mijn BX…a.s. maandag zal er bij mijn huis-specialist een nieuwe in worden gezet.
Het lijkt wel of je hele voortrein loszit, zo erg klinkt dat gerammel. ops:
Kosten (hier in Haarlem) 58 euro p/s aan materiaal plus een 2 tientjes aan arbeidsloon.
Overigens is mijn huis-specialist ook APK keurmeester en die zegt dat die reactie-stangetjes geen APK afkeurpunt zijn.
Of dat ook zo is met silentblocks, weet ik eigenlijk niet.
Ik dacht dat reactiestangetjes niet meer nieuw leverbaar waren?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Ik dacht dat reactiestangetjes niet meer nieuw leverbaar waren?
Ja hoor….hij heeft hem gisteren besteld waar ik bijstond.
Bram schreef:Robin schreef:Ik dacht dat reactiestangetjes niet meer nieuw leverbaar waren?
Ja hoor….hij heeft hem gisteren besteld waar ik bijstond.
Dan ben ik verkeerd voorgelicht
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Ik dacht dat reactiestangetjes niet meer nieuw leverbaar waren?
is dit het reactie stangetje?
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:Robin schreef:Ik dacht dat reactiestangetjes niet meer nieuw leverbaar waren?
is dit het reactie stangetje?
Ziet er bij een BX iets anders uit; ik heb zo 1-2-3 geen exemplaar bij de hand. Er zit 1 kogel-achtige constructie aan ieder uiteinde; 1 verticaal en eentje haaks. Hij zit tussen draagarm en reactiestang - kan niet missen eigenlijk. Vervangen is niet zo heel veel werk, maar je moet wel zorgen dat de wielen op gelijke hoogte ong. in rijstand staan, vrij van de grond wel te verstaan.
Het gearceerde stuk waren idd de silent blocks; die hoor je niet zozeer bij klinkerweggetjes maar wel bij grotere hobbels. Wat jij noemt past goed op reactiestangetje(s). Lastig om te ontdekken of het links of rechts is, maar met wat oefening lukt dat wel.
Ich bin ein Breaker
Eric….mocht het je in (de omgeving van) Bunnik niet lukken, dan zou je bij mijn specialist langs kunnen gaan (Garage Auto Haarlem)....die kan EN zo ontdekken waar dat *gerommel* onder je BX vandaan komt…EN hij kan een nieuw reactiestangetje voor je monteren.
Kost mij iets van rond de 80 euro incl.
Auto Haarlem
Frans Halsstraat 33
2021 EH Haarlem
tel: 023 5276691
Hallo Eric,
Het gaat inderdaad om deze silentblocks. De reactiestangetjes zijn beide vervangen voor twee exemplaren ZONDER speling, die zijn het echt niet.
Lekkere auto verder, he?
Groeten,
Jan
bedankt Jan
ik heb de stilte blokjes al besteld.
De auto rijdt echt super!
Met recht een naaimachine.
Citroen Bx Deauville 1993
Chinco schreef:De reactiestangetjes zijn beide vervangen voor twee exemplaren ZONDER speling, die zijn het echt niet.
Geen nieuwe dus ?
karel schreef:Eric schreef:Robin schreef:Ik dacht dat reactiestangetjes niet meer nieuw leverbaar waren?
is dit het reactie stangetje?
Ziet er bij een BX iets anders uit; ik heb zo 1-2-3 geen exemplaar bij de hand. Er zit 1 kogel-achtige constructie aan ieder uiteinde; 1 verticaal en eentje haaks. Hij zit tussen draagarm en reactiestang - kan niet missen eigenlijk. Vervangen is niet zo heel veel werk, maar je moet wel zorgen dat de wielen op gelijke hoogte ong. in rijstand staan, vrij van de grond wel te verstaan.
Het gearceerde stuk waren idd de silent blocks; die hoor je niet zozeer bij klinkerweggetjes maar wel bij grotere hobbels. Wat jij noemt past goed op reactiestangetje(s). Lastig om te ontdekken of het links of rechts is, maar met wat oefening lukt dat wel.
Dit is een binnenste stuurkogel…...
Emiel
Bram schreef:Chinco schreef:De reactiestangetjes zijn beide vervangen voor twee exemplaren ZONDER speling, die zijn het echt niet.
Geen nieuwe dus ?
Nee, maar als je weet waar je naar moet kijken is dat geen punt. Deze stangetjes kwamen van een auto die absoluut bonk- en spelingsvrij was. Daarnaast: als je de stangetjes in handen hebt kun je ze heel makkelijk testen. Ze mogen niet tikken als je probeert of er speling op zit. En ze moeten in de stand blijven staan waar je ze het laatst in hebt gezet, dus ze mogen niet terug vliegen naar de middelste stand.
Groeten,
Jan
Oke Jan…..ik vroeg het maar even, omdat het volgens Karel en mij eerder de reactiestangetje(s) zouden zijn i.p.v. de silentblocks.
Ik heb ook dat *gerommel* in mijn BX als ik over een slechte klinkerweg rijd…a.s. maandag weet ik meer, als er een nieuw reactiestangetje in zit.
Alhoewel ik in het verleden ook een paar keer silentblocks heb laten vernieuwen hoor…is ook een aandachtspunt van de BX.
Slechte silentblocks hoor je vooral als je over een drempel heen gaat.
Ik moet, elke keer als ik mijn buurt uitrijd….over maar liefst 10 drempels heen, dus is een mooie test.
En dat zijn van die drempels die onder een hoek van 45 graden staan, weet je wel.
Chinco schreef:
Nee, maar als je weet waar je naar moet kijken is dat geen punt. Deze stangetjes kwamen van een auto die absoluut bonk- en spelingsvrij was. Daarnaast: als je de stangetjes in handen hebt kun je ze heel makkelijk testen. Ze mogen niet tikken als je probeert of er speling op zit. En ze moeten in de stand blijven staan waar je ze het laatst in hebt gezet, dus ze mogen niet terug vliegen naar de middelste stand.
Ik vind dat toch maar amper een garantie dat het goed is; bij het monteren kun je ze best mollen.
Silent blocks bij een auto met dit kmtrage (90K oid toch?) lijkt me nog wel heel erg vroeg, en zeker voor een lichte 1400. Dat verwacht je misschien van een zware, intensief gebruikte turbodiesel oid. Maar niets is onmogelijk.
Ik zou er even een ander erin laten rijden die weet hoe reactiestangetjes klinken; wellicht is er iets heel ordinairs anders aan het rammelen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Ik vind dat toch maar amper een garantie dat het goed is; bij het monteren kun je ze best mollen.
Silent blocks bij een auto met dit kmtrage (90K oid toch?) lijkt me nog wel heel erg vroeg, en zeker voor een lichte 1400. Dat verwacht je misschien van een zware, intensief gebruikte turbodiesel oid. Maar niets is onmogelijk.Ik zou er even een ander erin laten rijden die weet hoe reactiestangetjes klinken; wellicht is er iets heel ordinairs anders aan het rammelen.
Eh, het is mijn ex-leader. Sinds zaterdag niet meer. . . OK?
De rubbers van de draagarmen zijn uitgedroogd, niet versleten door gebruik. Ik heb ze gezien.
Groeten,
Jan