Net weer moeten tanken, en mijn verbruik weer eens uitgerekend.
Echt niet meer normaal!
ik heb nog nooit lager gehaald dan 1 op 12,2 , en dat was op de snelweg met 100 op de cruisecontrol de gehele tijd…..
Normaal zit ik dus rond de 1 op 11,5
Met mijn vorige auto, ook een diesel haalde ik makkelijk 1 op 18, 1 op 19…. zijn de TDI motoren zoveel beter dan de HDI motoren? Een HDI zou toch niet zoveel moeten zuipen of wel? De auto heeft nu 7300 km gelopen, en het lijkt erop dat het verbruik niet veel meer daalt.
Aankomende maandag gaat ie in ieder geval naar de garage, ben erg benieuwd wat ze gaan doen, maar ze vonden het daar ook niet echt normaal… De berlingo bevalt verder hardstikke goed, alleen dat verbruik…
Tsja….ik dacht dat ik het al eerder had aangegeven…....ik heb eind vorig jaar enkele weken met een Berlingo 1.9-D gereden….die hooguit een 1 op 15 haalde.
Heeft o.a. te maken met de andere overbrenging van de versnellingen (korte dus), gewicht en hoogte.
Je kunt hem een beetje vergelijken met de Xantia-D (zonder turbo dus) waar mijn zoon (Renz) in rijdt…...daarin moet het 1905-motortje ruim 200 kg meer gewicht meetrekken, (t.o.v. de BX of ZX van rond de 1020 kg)....en die Xantia haalt ook maar ternauwernood de 1 op 15.
Je HDI heeft dacht ik ook 90 pk…..dus net zoveel als de 1905-turbodiesel…..ik weet niet of ze die ooit in de Berlingo hebben geleverd, daar zou je het eigenlijk mee kunnen vergelijken.
Of iemand hier met een Xantia vragen die EN….met de TD (90 pk) heeft gereden…EN….de HDI van 90 pk…...eens vragen naar zijn ervaringen v.w.b. het brandstof-gebruik.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, als je hooguit 100 rijdt op de cruise control zou dat geen 1: 12 als resultaat mogen hebben. Daar ben ik nog nooit aan gekomen, ik heb ooit 1: 13 gehaald met mijn BX turbodiesel na een nachtje keihard doorplanken in Duitsland zonder me iets van het verbruik aan te trekken. 1: 14 lijkt me dan een realistischer waarde voor je Berlingo, zonder dat je daar dan echt moeite voor zou moeten doen. Ik hoop voor je dat de garage wat vindt…
dat klinkt als een kolk in je tank, mijn bx verbruikt nog minder, die zit met z’n verbruik op de 1 op 15/16 tenzij kga planken natuurlijk… khoop dat ze wat vinden! :brug
Ik hoop ook dat ze wat vinden bij de garage.
Natuurlijk verwacht ik geen super zuinig verbruik, maar 1 op 11- 1 op 12 is echt absurd. Een bus met dubbele cabine verbruikt nog een stukje minder… Dan had ik liever dat gekocht, als ik dit verbruik had geweten had ik deze dus ook niet gekocht. Naar wat ik gelezen heb moet 1 op 14 echt heel goed te halen zijn, er zijn er ook die 1 op 16 of 1 op 17 halen. Dat is nog een enorm verschil met mijn verbruik.
Bram schreef:
Je kunt hem een beetje vergelijken met de Xantia-D (zonder turbo dus) waar mijn zoon (Renz) in rijdt…...daarin moet het 1905-motortje ruim 200 kg meer gewicht meetrekken, (t.o.v. de BX of ZX van rond de 1020 kg)....en die Xantia haalt ook maar ternauwernood de 1 op 15.
Vreemd….
Ik haal toch meestal ternauwernood de 1 op 18
EW schreef:Bram schreef:
Je kunt hem een beetje vergelijken met de Xantia-D (zonder turbo dus) waar mijn zoon (Renz) in rijdt…...daarin moet het 1905-motortje ruim 200 kg meer gewicht meetrekken, (t.o.v. de BX of ZX van rond de 1020 kg)....en die Xantia haalt ook maar ternauwernood de 1 op 15.
Vreemd….
Ik haal toch meestal ternauwernood de 1 op 18
Dan heb jij een unieke Xantia….
Die discussie hebben al eens gevoerd op het andere forum….mijn Xantia-TD haalde met veel snelweg km’s ook maar net de 1 op 15 en soms 1 op 16…...komt natuurlijk gewoon door het hogere gewicht (ruim 200 kilo meer) van deze Citroen t.o.v. de ZX en BX met dezelfde motor.
Vergeet niet dat de aandrijving van het hydraulisch systeem in een Xantia ook extra brandstof kost, net als rijden met koplampen aan, gebruikt van de airco, etc.
Het is nog steeds een fabeltje dat mensen denken dat het geen extra brandstof kost omdat de motor toch draait.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
ZX1.4i schreef:Vergeet niet dat de aandrijving van het hydraulisch systeem in een Xantia ook extra brandstof kost, net als rijden met koplampen aan, gebruikt van de airco, etc.
Het is nog steeds een fabeltje dat mensen denken dat het geen extra brandstof kost omdat de motor toch draait.
Klopt helemaal. Maar een BX heeft ook hydraupneumatique aan boord, en is toch zuiniger dan de Xantia, als ik Bram mag geloven. Of Renz houdt gewoon van lekker doorrijden, dat kan natuurlijk ook….
Ik haal met mijn turbodiesel in elk geval de 1: 20 wel, als ik erg mijn best doe. En die is indirect ingespoten, heeft geen HP pomp of common rail maar gewoon een rotatiepompje. Het kan dus wel… In ieder geval is het verlies aan vermogen door de hydrauliek waarschijnlijk te verwaarlozen.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Bram schreef:EW schreef:Vreemd….
Ik haal toch meestal ternauwernood de 1 op 18Dan heb jij een unieke Xantia….
Die discussie hebben al eens gevoerd op het andere forum….mijn Xantia-TD haalde met veel snelweg km’s ook maar net de 1 op 15 en soms 1 op 16…...
Hij had het over zijn 1.9 diesel zonder turbo. Dat scheelt ook.
Overigens is een Xantia zo’n 250 kg zwaarder dan eenzelfde gemotoriseerde BX of ZX. Dat scheelt natuurlijk enorm.
Volgens mij is alleen de ongeblazen 1.9d in de berlingo geleverd maar dat weet ik niet 100% zeker.
Vreemd eigenlijk ook dat in de nieuwe Jumpy alleen de 1.9d en niet de 1.9td leverbaar is, en dan natuurlijk de 2.0 90 en 110 pk HDI’s
Je zou zeggen dat nieuwe technieken zuiniger zouden zijn en dat de HDI dus zuiniger zou moeten zijn dan de 1.9d of 1.9 td…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Je zou zeggen dat nieuwe technieken zuiniger zouden zijn en dat de HDI dus zuiniger zou moeten zijn dan de 1.9d of 1.9 td…
Volgende de specificaties zou de hdi ook zuiniger moeten zijn dan de 1.9d in de berlingo.
Om even een voorbeldje te geven:
Citroën Jumpy gesloten bestel
1.9d HDI95 HDI110
ltr/100km
BinnenB kom 10 8.6 8.6
BuitenB kom 6.5 5.8 5.6
Gecombineerd 7.8 6.9 6.7
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Wat ik gehoord heb: knoop es een flinke aanhanger erachter zodat je wagen er flink aan moet trekken (moet je wel een haakie hebben..), goed doortrekken, daarna kon ie wel es zuiniger worden, kennis van me met hdi heeft dat ondervonden.
Door al die millieutoestanden op je motor wordt ie ook minder zuinig, zekr met zo’n duur roetfilter er onder(hdi fap)
Zelf heb ik de egrklep afgesloten(stekker er af en de slang afdoppen)
Groet
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Wat ik vermoed is dat de computer niet op het juiste programma rijdt of zo.
citrofiel schreef:Zelf heb ik de egrklep afgesloten(stekker er af en de slang afdoppen)
Groet
Héé.....kijk eens aan, kan dat zomaar ?
Ik heb de indruk dat mijn huidige ZX 1.9 D ook zo’n EGR heeft….alhoewel ik hem nergens kan ontdekken.
Is dat ook hetgeen er voor zorgt dat de motor wat minder PK’s ter beschikking heeft ?? (6 om precies te zijn)
Want volgens mij moet een 93’er 1905 CC PSA-diesel gewoon 71 PK hebben en GEEN 65 !!
Maar als dat al zou kunnen….krijg je dan geen gedonder met de APK ?