Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Vandaag de Bleu Romantique LX-83-FY gekocht! Welliswaar nu nog op naam van Wouter Smits.
De specs: Sport interieur (ben ik gek op), rondom elektrische ramen, brons getinte ruiten, trekhaak, boordcomputer (met kapotte flowmeter, uiteraard) en helaas een klapdak. En ja, platte veerbollen.
We hebben haar vandaag bij Thijs vd Bles naar Nijmegen gereden en ik kan je zeggen, toppertje!
Ze wilde eerst niet lopen, toen bleken de bougiekabels van cilinders 2 en 3 omgekeerd te zitten. De bougies waren van het verkeerde type, namelijk met afdichtring terwijl de 159A conische bougies moet hebben! Tijdens het uitdraaien van de eerste bougie brak deze half af waardoor een stukje porselein bleef liggen net naast het bougiegat. Na een hoop discussie over hoe we dat gingen oplossen was een dikke schroevendraaier met kopervet de oplossing. Verder hadden we wat gekloot met de brandstofvoorziening. De retour van de carb bleek aangesloten op de vacuumdoos van de verdeler Toen dat allemaal koek en ei was hebben we haar een flinke tijd stationair laten draaien en zijn we daarna lekker rustig 90 gaan tuffen. Eerst nog even de versnellingspook afgesteld want in z’n 1 zetten was een ramp. Na een flinke afstand heb ik haar even getest op vermogen en ik zal je zeggen: die direkte link tussen hersenen en carb bestaat echt Wat een acceleratie en wat een response. Ik merkte wel een hoop herrie maar dat bleek het hitteschild onder de pook te zijn, die permanent duwde tegen de uitlaat. Verder zit er een gat in de achterste uitlaatpot.
Got wat doet dat pijn maar de waarheid is dat mijn huidige Digit vast nog wel een paar keer door de keuring komt, maar het comfort is op een te laag peil. Ik heb steeds natte matten voor en achter en heb redelijk vaak een zeiknat zekeringenbord door gaten onder de voorruit links en rechts. De subframes zijn goed maar de balken beginnen hier en daar wat minder fraais te tonen en er zitten gaten in de kofferbak, bij de ophanging van het subframe achter en een roestscheur net voor de tank, onder de mat. De motorsteunen zijn op, de carb staat de arm (en is niet origineel, zo is de CO schroef onvindbaar), de linker aandrijfas is ver heen, de beide voorwiellagers maken erg veel herrie en het RV portier sluit niet helemaal goed af (windgeruis/lekkage!). Verder is er roest bij de derde zijruitjes en heeft ze 252K KM gelopen.
Ik wil dus de PH-11-FL demonteren en alles wat Digit is, waaronder het zwarte dash, de bedrading en het instrumentarium, non-destructief in de GT bouwen. Zodra ik de GT weer zat ben bouw ik haar terug in originele staat en gaan mijn Digit parts naar een diesel of een (tegen die tijd) oldtimer BX gasbak.
Laten we eerlijk wezen, als een BX 19 GT uit 1985 met 172K KM zonder APK en met 1 lekke remleiding gedurende een maand niet eens verkocht wordt, terwijl dat ding hartstikke hard is en een goed blok/bak heeft en met een spelingloos onderstel en terwijl dat ding 100 euro kost, wat brengt dan een Digit op met een rotte koets? Wie zou deze Digit kopen voor restauratie? Precies.
Er zijn genoeg Digit’s over.
Binnenkort een verslag over het demonteren en overzetten van de parts. Zijn er nog mensen geinteresseerd in Gris Renard plaatwerk?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ja is zeker een mooie GT. Ik heb er zelf helaas echt geen tijd voor, anders wist ik het wel….
En van dat gepruts met bougies is inderdaat jammer. ik heb hem zo gekregen, en was er nog niet mee bezig geweest. maar toen we de goeie NGK’tjes (gelukkig op voorraad) erin draaiden leip het ding als een trein.
Veel succes met deze wagen!!
Test
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Binnenkort een verslag over het demonteren en overzetten van de parts. Zijn er nog mensen geinteresseerd in Gris Renard plaatwerk?
euh.. JA!!!...
ene,
ik zal mijn fotoos even overplaatsen..
Fijn dat je hem zeker neemt, ik heb zin in het overbouwproject!
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
ziet er eigenlijk allemaal nog heel behoorlijk uit!
te gekke stalen velgen, gaan onder mijn digit! (met of zonder GT doppen)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
XBXG gaat trouwens akkoord met mijn cancellen van de koop van zijn Bleu Romantique Digit. In plaats daarvan help ik hem met het fixen van die auto voor de verkoop.
Nu moeten ook nog die Sport carburateurs terug…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Nu moeten ook nog die Sport carburateurs terug…
dat is dan weer jammer aan deze deal…
leuke is dat hel1 nu haar digit kan kopen
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
woutersmits schreef:Nu moeten ook nog die Sport carburateurs terug…
dat is dan weer jammer aan deze deal…
leuke is dat hel1 nu haar digit kan kopen
Nou ik zeg dat nu wel, zeker weten doe ik het niet.
Kan natuurlijk ook gewoon die carbs opbouwen en alsnog een keertje op m’n auto zetten, voor een tijdje.
Denk je trouwens dat de vloer van jouw schuur bestand is tegen een bizarre reiniginsactie van de motorruimte? Dit blok is me iets te smerig om aan te raken
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Denk je trouwens dat de vloer van jouw schuur bestand is tegen een bizarre reiniginsactie van de motorruimte? Dit blok is me iets te smerig om aan te raken
geen goed plan… maar er is een wasstraat in de buurt, waar we hem af kunnen spuiten
Kan natuurlijk ook gewoon die carbs opbouwen en alsnog een keertje op m’n auto zetten, voor een tijdje.
de enige overgebleven digitale GT sport
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
BTW die bumpers kijken me aan en smeken me dat ik ze in de kleur van de koets ga spuiten. Desnoods plant ik de Gris Renard bumpers er op tot die anderen klaar zijn.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
ik wil gewoon dat mijn bumpers weer mooi egaal donkergrijs zijn…
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
woutersmits schreef:Denk je trouwens dat de vloer van jouw schuur bestand is tegen een bizarre reiniginsactie van de motorruimte? Dit blok is me iets te smerig om aan te raken
geen goed plan… maar er is een wasstraat in de buurt, waar we hem af kunnen spuiten
Als ik eerst de verdelerkap + rotor verwijder is dat geen punt. er gaat wel water lopen in de bougieschachten zelfs al zitten de kabels er op. Als al het vuil weg is, dan ff de bougies er uit en de motor rondtornen. Verder moet de accu los, etc.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
met een voorraad remmenreiniger kunne we ook aan de slag
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
woutersmits schreef:ik wil gewoon dat mijn bumpers weer mooi egaal donkergrijs zijn…
Pot verf?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
woutersmits schreef:Denk je trouwens dat de vloer van jouw schuur bestand is tegen een bizarre reiniginsactie van de motorruimte? Dit blok is me iets te smerig om aan te raken
geen goed plan… maar er is een wasstraat in de buurt, waar we hem af kunnen spuiten
Kan natuurlijk ook gewoon die carbs opbouwen en alsnog een keertje op m’n auto zetten, voor een tijdje.
de enige overgebleven digitale GT sport
Wat is een Digit met Sport interieur, Sport wielen en Sport carbs?
een Spigit.
Wat is een GT met Digit dash?
Een Gigit.
Wie weet noem ik haar SpiGGit.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
nu nog alleen een leuk typeplaatje in elkaar knutselen
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Met die gestyleerde letters van het GT embleem…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY