Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik heb het idee dat mijn remblokken voor niet optimaal zijn (te oud). De voering is dik zat, maar de remwerking laat te wensen over wanneer ze warm zijn. Welk merk kan ik het beste monteren? Heb nu TRW (a kwaliteit, 1e montage) gevonden voor 50 euro per set.
Verder zitten de schijven achter op het minimum. Ik twijfel of ik ze nu zal vervangen. Heb een setje Brembo gevonden voor 71,5 euri. Iemand bekend met de kwaliteit en remvermogen? Ik weet dat Brembo goed spul is.
Hij remt trouwens achter niet geweldig, de CX gooit de kont omhoog bij het remmen. De familiale gooit hem naar beneden, zoals het hoort volgens mij. De GTi zou dat toch ook moeten doen? Zou dit op vakantie vanzelf beter worden met volle belading en de caravan erachter? Wordt met gangbaar maken het terugduwen van de remcilinders bedoeld? Ik ga er even niet vanuit dat het systeem vervuild is; Hij is altijd netjes onderhouden. De LHM wordt binnenkort (voor de vakantie) wel ververst.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
ernst23 schreef:Ik heb het idee dat mijn remblokken voor niet optimaal zijn (te oud). De voering is dik zat, maar de remwerking laat te wensen over wanneer ze warm zijn. Welk merk kan ik het beste monteren? Heb nu TRW (a kwaliteit, 1e montage) gevonden voor 50 euro per set.
Dus de CX remt met koude remmen beter ?raar ik heb nog nooit iets gemerkt van fading bij een CX
Ook kan er wat slijtage zitten in je remservo en dit kan dan meer tot uiting komen als de LHM wat dunner word.
Heeft je CX al de remservo met ingebouwde remdrukbegrenzer?
En hoeveel km heeft de CX gelopen ?
Ik heb in de jaren al veel verschillende merken remblokken en schijven op m’n CX’n geplaatst , het merk dat ik verkies is HI-TEC.
Dit zijn remblokken die wel sneller slijten maar veel sneller inpakken, ze remmen dus meer dan een ander merk op gelijke remdruk.
Ze staan in combinatie met de Powerdisc’s op m’n GTiT ‘84 en dat remt verbazend krachtig ivm de standaard combinatie van schijven en blokken.
Ook achteraan zitten en HI-Tec blokken op met nieuwe originele schijven je voelt de remmen dan ook goed inpakken en de kont komt nauwelijks of niet omhoog.
ernst23 schreef:
Verder zitten de schijven achter op het minimum. Ik twijfel of ik ze nu zal vervangen. Heb een setje Brembo gevonden voor 71,5 euri. Iemand bekend met de kwaliteit en remvermogen? Ik weet dat Brembo goed spul is.
Hij remt trouwens achter niet geweldig, de CX gooit de kont omhoog bij het remmen. De familiale gooit hem naar beneden, zoals het hoort volgens mij. De GTi zou dat toch ook moeten doen? Zou dit op vakantie vanzelf beter worden met volle belading en de caravan erachter? Wordt met gangbaar maken het terugduwen van de remcilinders bedoeld? Ik ga er even niet vanuit dat het systeem vervuild is; Hij is altijd netjes onderhouden. De LHM wordt binnenkort (voor de vakantie) wel ververst.
Jaren geleden heb ik op m’n TRS achter nieuwe Brembo schijven gezet met Ferredo blokken, dit omdat de oude schijven veroest waren(dit terwijl de auto nooit heeft stilgestaan en dagelijks gebruikt werd)en er naar mijn gevoel achter te weinig remkracht was.
Bij kontrole een half jaar nadien waren de nieuwe schijven opnieuw veroest
Ik heb de schijven dan gedemonteerd en opgezuiverd op de draaibank, vervolgens terug geplaatst maar nu met HI-TEC blokken erop.
Sindsdien remt de CX achter ook merkbaar meer en de schijven roesten niet meer.
Hoe is de staat van de schijven voor, zijn ze gegroeft/scheef ingesleten ?
En de achterste zijn ze veroest , pakken de blokken maar gedeeltelijk?
Een break zakt achter in tijdens het remmen dit is normaal , maar hier moet je wel opletten bij het kiezen van remblokken.
Ik zet er achter altijd Textar op bij een break als je een ander merk neemt zit de kans erin dat de wielen achter blokeren in niet geladen toestand en dit is niet de bedoeling.
Terug duwen van de remcilinders haalt weinig uit als ze vast zitten, je kan ze dan ook maar met moeite terug duwen.
De enige oplossing dan is de boel te demonteren en reinigen.
Spoel het systeem achter en voor ook eens door na het vervangen van de LHM.
Succes
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ja, die fading kan minimaal zijn, maar ik heb toch het idee dat ik wat voel. Ik denk niet dat er wat mis is het de remservo. Hij heeft nu 270.000km gereden. Of hij een ingebouwde remdrukbegrenzer heeft weet ik niet, hij is van april 1982. Hi-Tec, da’s grappig. Die zijn bij de AMH 10 euro goedkoper dan de TRW a kwaliteit. Heb ik op de BX ook al vaker gehad.
Die powerdiscs, zijn dat die met die groeven van CX Basis? Voor zijn de schijven nog een halve mm boven minimum spec, en glad. Wel een blauwachtige band op de ene.
Achter zijn ze idd roestig en pakken gedeeltelijk; Daarom lijkt me gangbaar maken een goed idee
Waarom is zakken bij een break wel normaal? De ophanging en principe is toch hetzelfde? Door de getrokken draagarm icm de remwerking krijg je het anti-duik effect.
Het terugduwen van de remcilinders ging goed, maar blijkbaar is de remwerking niet voldoende. Het verversen en spoelen gebeurd dus binnenkort.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
dat je schijven blauw zijn, kan zijn dat er een remblok niet genoeg loskomt en dus te hard blijft aanlopen (vastzittende zuiger/ remblok klem in klauw?) Daardoor kunnen ook je blokken te warm worden en een andere structuur krijgen, en dus ook verminderde remwerking…......
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Dat vermoeden had ik al, lijkt me ook logisch. Alleen lopen de remmen nu niet aan, maar misschien hebben ze het wel gedaan. Vandaar dat ik andere blokken wil monteren.
robbie25cx schreef:dat je schijven blauw zijn, kan zijn dat er een remblok niet genoeg loskomt en dus te hard blijft aanlopen (vastzittende zuiger/ remblok klem in klauw?) Daardoor kunnen ook je blokken te warm worden en een andere structuur krijgen, en dus ook verminderde remwerking…......
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
robbie25cx schreef:dat je schijven blauw zijn, kan zijn dat er een remblok niet genoeg loskomt en dus te hard blijft aanlopen (vastzittende zuiger/ remblok klem in klauw?) Daardoor kunnen ook je blokken te warm worden en een andere structuur krijgen, en dus ook verminderde remwerking…......
Inderdaad, een schijf die blauw is heeft warm gelopen.
Ernst,
Heb je de remblokken recent vervangen ?
En je kon de remcillinders goed terug duwen dan is er veel kans dat er een remblok te vast zit in de klauw, bij sommige merken van blokken moet je de verf van de boven en onderkant van de blok schuren zodat ze voldoende kunnen bewegen in de klauw.
Volgens mij zit hier het probleem.
Voel eens aan de velg van het wiel met de blauwe schijf of deze abnormaal warm staat na een ritje, dan weet je het direkt.
Probeer je CX eens voort te duwen op een vlakke ondergrond, dit moet vrij vlot gaan anders zit er een rem vast.
Waarschijnlijk trekt je CX nu ook scheef bij sterk remmen.
De powerdisc’s komen idd van CX-Basis.
18mm is de officiele minimum dikte van een voorschijf, maar je kan zonder probleem wel een mm minder gaan
Een break zakt bij het remmen achter sterker in dan een berline(bij een berline merk je dat bijna niet), dit omdat de break achter forse schijven en klauwen heeft .
En in onbeladen toestand pakken die nogal bruusk in, te bruusk zelfs met HI-Tec blokken.
Als je schijven achter roestig zijn en slechts gedeeltelijk pakken zet je best nieuwe schijven en de Hi-Tec blokken het verschil zal je wel merken
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Nee, de remblokken zijn niet vervangen. Ik dacht dat ik ze had, maar dat zijn echterblokken. Ik heb ze wel opgeschuurd en de zuigers kon ik zonder moeite terugduwen. Voordat ik de auto kocht heeft hij lang stilgestaan, dus misschien hebben ze toen vastgezeten. Nu merk ik dat na het remmen bij een stoplicht, de auto meteen los is en rolt bij een beetje hobbel; dat zit dus wel goed. De wielen zijn niet verschillend warm, dat heb ik al eens eerder gecheckt. Ik denk dat ik alleen de blokken voor nog vervang.
De break schijven zijn idd geventileerd, dat wist ik.
Achter maar nieuwe schijven van Brembo en blokken van Valeo die ik nog heb liggen. Die Valeo blokken zijn niet zelf geproduceerd vermoed ik, maar ik weet niet van welk merk ze wel zijn.
trxke schreef:
Inderdaad, een schijf die blauw is heeft warm gelopen.
Ernst,
Heb je de remblokken recent vervangen ?
En je kon de remcillinders goed terug duwen dan is er veel kans dat er een remblok te vast zit in de klauw, bij sommige merken van blokken moet je de verf van de boven en onderkant van de blok schuren zodat ze voldoende kunnen bewegen in de klauw.
Volgens mij zit hier het probleem.
Voel eens aan de velg van het wiel met de blauwe schijf of deze abnormaal warm staat na een ritje, dan weet je het direkt.
Probeer je CX eens voort te duwen op een vlakke ondergrond, dit moet vrij vlot gaan anders zit er een rem vast.
Waarschijnlijk trekt je CX nu ook scheef bij sterk remmen.De powerdisc’s komen idd van CX-Basis.
18mm is de officiele minimum dikte van een voorschijf, maar je kan zonder probleem wel een mm minder gaanEen break zakt bij het remmen achter sterker in dan een berline(bij een berline merk je dat bijna niet), dit omdat de break achter forse schijven en klauwen heeft .
En in onbeladen toestand pakken die nogal bruusk in, te bruusk zelfs met HI-Tec blokken.Als je schijven achter roestig zijn en slechts gedeeltelijk pakken zet je best nieuwe schijven en de Hi-Tec blokken het verschil zal je wel merken
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”