Ik ben wat onderhoud uit aan het voeren aan mn Ds en ik loop nu tegen het volgende probleem aan.
Ik wil kleppen stellen en dus het inlaatspruitstuk verwijderen. Aan de linkerkant maak ik het pruitstuk los van de rubberen manchetten. Aan de rechterkant weet ik alleen niet waar ik hem losmaak. Er zijn twee opties en ik heb tot nu toe twee verschillende tips gehad.
1. Maak ik het inlaatspruitstuk los van de gasklep. (Dit is mij afgeraden omdat dit lastig weer dicht te maken zou zijn)
2. Maar ik de bevestigingsbout van de gasklep los en verwijder ik inlaat, gasklep en hydroliek als een geheel. (Dan moeten de hydrauliek leidingen los)
Ik zou de 2de optie kiezen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citrods schreef:Ik zou de 2de optie kiezen
Check! let goed op de carter ontluchtingsslang onder je inlaat gallerij!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat is dan duidelijk
Als ik na afloop alles weer heb gemonteerd, moet ik dan de koppelingsregelaar ontluchten of ontlucht deze zelf?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
rvernooy schreef:Dat is dan duidelijk
Als ik na afloop alles weer heb gemonteerd, moet ik dan de koppelingsregelaar ontluchten of ontlucht deze zelf?
Ik dacht vanzelf maar baat het niet dan schaadt het niet. En het is nogal simpel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mooie klus (doe ik graag uitstel op dit moment).
Ik zou inderdaad ook gewoon even het hele hydraulische ontluchten, tunnel onder het reservewiel los zodat je makkelijk bij de ontlastschroef kunt, tips mbt ontluchten staan hier verderop wel in het forum.
MVG Peter, die vandaag weer eens 15 tevreden kilometers heeft mogen bijschrijven. (na vervanging van de remaccu)
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Nou,
Vandaag veel geleerd, maar niet veel opgeschoten wat kleppen stellen betreft.
Ik heb het inlaatspruitstuk verwijderd, wat vrij makkelijk ging nadat de twee hydraulische leidingen los waren. Vervolgens het kleppendeksel gelicht en de bougies eruit gedraaid.
Vervolgens kwam ik tot een pijnlijke ontdekking, de auto stond in zn VRIJ.
Noodhulplijn gebeld, waarvan ik de tip kreeg de motor te tornen aan de ventialator, maar er was geen beweging in te krijgen. Na een half uurtje heb ik het lot maar aanvaard en de boel weer in elkaar gezet, de auto moest immers om 22.00 uur weer uit de garage.
Het is mn eerste ervaring met een 23 injectie halfautomaat
De score voor vanavond
- km-tellerkabel vervangen
- nieuwe bougies
- nieuwe uitlaat
- nieuw oliefiter
- Geen kleppen gesteld
- Geen ontsteking gesteld
Hopelijk heb ik volgende week meer succes!
Kan iemand mij vertellen in welke richting het hydroliek knopje onder het stuur moet bewegen? Hoe makkelijk moet dit gaan.
Ik krijg hier echt geen beweging in! Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?
rvernooy schreef:Vervolgens kwam ik tot een pijnlijke ontdekking, de auto stond in zn VRIJ.
Daar is niks pijnlijks aan hoor, wees maar blij anders had je er een ander probleem bij.
Als je een halfautomaat in zijn versnelling weg zet en hij gaat van druk af dan blijft ie ook in zijn versnelling staan.
Als je dan wilt starten de volgende ochtend dan zal ie vast staan in zijn versnelling. Bak vrij zetten gaat dan pas weer als ie op druk is.
Mocht het ooit gebeuren dan is dit op te lossen door een voorwiel vrij van de grond te krikken.
Dan kan je starten (je hebt tenslotte geen sperrdiff) tot het systeem weer op druk is en daar na de bak weer vrij te zetten.
In jou geval zou ik de voorste kentekenplaat verwijderen en de slinger in de bak steken, zo kan je tornen en blijven de vinnen ook nog eens op je ventilator zitten
Succes!
Ajeto!!!
OK, dit snap ik even niet.
Als de auto in zn vrij staat kan ik dan WEL de motor tornen door de slinger in de bak te steken?
Ik had berederneerd dat dit niet kon en aangezien de kentekenplaat vastgepopt zit heb ik niet de moeite genomen die los te maken.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
rvernooy schreef:Als de auto in zn vrij staat kan ik dan WEL de motor tornen door de slinger in de bak te steken?
Ik had berederneerd dat dit niet kon en aangezien de kentekenplaat vastgepopt zit heb ik niet de moeite genomen die los te maken.
Ja dan kan je dat wel.
Met je bougies eruit mag je ook heel voorzichtig aan het nokkenas poeliwiel draaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou dan was ik dus nog twee popnageltjes verwijderd van het kleppenstellen. Ik ga volgende week een nieuwe poging doen. Wat is nu het makkelijkste om te doen.
- In zn vrij en dan met de slinger
- In zn vier en de auto heen en weer duwen
Kan iemand mj ook nog vertellen hoe ik dat knopje onder het stuur gebruik. Ik krijg er nog steeds geen beweging in. Kan ik hiermee de motor ontkoppelen als ik hem heb weggezet in zn versnelling?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
rvernooy schreef:Nou dan was ik dus nog twee popnageltjes verwijderd van het kleppenstellen. Ik ga volgende week een nieuwe poging doen. Wat is nu het makkelijkste om te doen.
- In zn vrij en dan met de slinger
- In zn vier en de auto heen en weer duwenKan iemand mj ook nog vertellen hoe ik dat knopje onder het stuur gebruik. Ik krijg er nog steeds geen beweging in. Kan ik hiermee de motor ontkoppelen als ik hem heb weggezet in zn versnelling?
Knop omhoog duwen en dan naar voren. Kwestie van proberen, moeilijk via email uit te leggen
Citroen!
Ik ga nogeens wat proberen, maar..
Kan hij vast zitten en zo ja. Waar loopt de bediening heen, kan ik het nog op een andere plaats proberen?
Als de hydrauliek een beetje op orde is, zal ie niet zo gauw vast zitten denk ik. En anders heel voorzichtig een beetje heen-en-weer bewegen. De mijne zat in het begin ook vast, en bleef niet zitten, nu is het geen probleem meer.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Heb net het dekseltje verwijderd en eens even gekeken hoe dat knopje werkt. Ik kan hem inderdaad een halve centimeter omhoog duwen en dan een stukje naar voren doen. Het stangetje komt dan een halve centimeter naar achteren.
Ik merk alleen niet echt veel verschil als ik de auto in zn versnelling zet blijft hij gewoon koppelen als ik gas geef.
Verder werkt de hydroliek uitstekend