Hallo,
Ik ben als volkswagenfan eigenlijk op het verkeerde forum maar dit wilde ik jullie niet onthouden!
Ik zag deze wagen “Citroën M35” onlangs bij mij in de buurt staan.
Volgens het opschrift had hij een Rotatiemotor!
Mischien dat jullie meer over deze auto weten?
Ik ben al jaren fan van allerlei klassiekers (ook de dubbele Chevron) maar dit had ik nog nooit eerder gezien.
Erwin
www.keverpech.nl
P.s.: ik vind hem zelf erg fraai!
Dit is een model dat in1970 gelanceerd is de Ami hat een Enkelschijfs- wankelmotor welke in samenwerking met NSU is ontwikkeld. De Ami was ook voorzien van het hydropneumatische veersysteem.
Er zijn slechts 267 van geproduceerd (waar het nr 419 vandaan komt weet ik niet)
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Bedaankt for die mooie foto’s.
Hier een bericht van mede forumer Bogaard77:
FF van de amivereniging gegapt:
De M35 is een prototype waarvan Citroën in 1970 honderdvijftig exemplaren heeft gebouwd om deze wagen aan een beperkte klantenkring in gebruik te geven voor een praktijktest. De M35 is een absoluut ‘collector’s item’. Voor zover wij weten zijn er 3 exemplaren in Nederland. De wagen is gebaseerd op de Ami8, maar heeft daarmee eigenlijk niets meer te maken. De carosserie is omgebouwd tot een elegante 2-deurs coupé. De kenmerkende Ami-dakranden zijn vervangen door een gewoon dak. Het front is gewijzigd. De achterschermen zijn afgeleid van de Ami8 break service. Het design doet wat Italiaans aan. De M35 is voorzien van een eenschijfs wankelmotor, voortgekomen uit een samenwerking met NSU in Comotor. Het onderstel heeft niet de gebruikelijke eend/Ami-vering, maar is voorzien van het hydropneumatische veersysteem van de DS en GS. Citroën heeft naast deze wankelauto ook een GS met wankelmotor in kleine serie beproefd: de GS Birotor. Uiteindelijk zijn de experimenten met de wankelmotor gestaakt.
Zie ook:
http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=857
Enne met een oude VW is ook niets mis .
Een mooie kever of T1 bus .
Een vriend van me heeft 2 kevers, een wit gele T1 en een type3 fastback.
Nou dit is lekker off topic of niet dan ops:
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Een M35 in gebruik in Delft? Dat moet dan die van Peter van Bemmelen van de gelijknamige Citro-garage zijn. Die gebruikt ‘m nu inderdaad vrijwel dagelijks . De enige M35 in echt gebruik, gok ik zo.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Deze is van Peter van Bemmelen. Is een van zijn dagelijkse wagens. Zeer uniek, o.a. wankelmotor en hydraulische vering.
Maar euh, kunnen we het woord ‘kever’ misschien achterwege laten op dit forum?
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De M35 werden aan gewone mensen verkocht om test te rijden….
Alle prototypes moesten eigenlijk terug naar de fabriek maar de test rijders hebben er maar een paar teruggebracht! die zijn allemaal gesloopt. De rest rijdt nog of staat ergens. Ik weet o.a. dat Rootselaar in bolsward er een heeft…
Dat van die nummering weet ik ook niet….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
M35
prachtig dat er nog gewoon in dit soort auto’s gereden wordt.
In CitroExpert 4/2002 is heel veel aandacht besteed aan de M35. Het betreft 3 artikelen: een fotoreportage van n° 448, de levensloop van n° 440 en een stuk historie met oude foto’s in het kader van wankel-citroëns. CitroExperts zijn nog na te bestellen bij ‘t Citrofieltje.
Dat van die nummering blijkt simpel te zijn. Vanwege financiële risico’s was besloten de productie te halveren t.o.v. de oorspronkelijke opgave. Om gezichtsverlies te voorkomen zijn nummers overgeslagen om toch in de buurt van n° 500 te komen.
Een beetje goegelen met +m35 +citroën levert nog veel meer info op.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Haha de smiechten bij Citroën
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Handjes schreef:Deze is van Peter van Bemmelen. Is een van zijn dagelijkse wagens. Zeer uniek, o.a. wankelmotor en hydraulische vering.
Maar euh, kunnen we het woord ‘kever’ misschien achterwege laten op dit forum?
Wat een haat tegen kevers! Waar komt dat vandaan?
Ik vond de heer Kerstens z’n bedankje voor de foto’s een stuk vriendelijker.
keverpech schreef:Handjes schreef:Deze is van Peter van Bemmelen. Is een van zijn dagelijkse wagens. Zeer uniek, o.a. wankelmotor en hydraulische vering.
Maar euh, kunnen we het woord ‘kever’ misschien achterwege laten op dit forum?
Wat een haat tegen kevers! Waar komt dat vandaan?
Ik vond de heer Kerstens z’n bedankje voor de foto’s een stuk vriendelijker.
Ook van deze kant hartelijk dank hoor, voor de foto’s.
Ik vind die opmerking van Handjes ook niet door de beugel kunnen.
Natuurlijk kan en mag je hier het woord KEVER gerust bezigen…...dat is uiteindelijk ook een echte Klassieker…..sterker nog, het was mijn tweede auto in 1970.
Later…..rond 1977….heb ik nog een VW-variant gehad met een benzinekachel erin en een tijdklok.
Zoop wel enorm benzine…..maar dat mocht hem toen de pret niet drukken.
Keine ahnung
keverpech schreef:Wat een haat tegen kevers! Waar komt dat vandaan?
Ik vond de heer Kerstens z’n bedankje voor de foto’s een stuk vriendelijker.
Hi hi, ze zeggen mijnheer tegen Ron,
und sonst habe ik keine ahnung warum wir etwas gegen die Käfer haben. Vielleicht hat es etwas zu tun mit das Design oder .....
Wo gibt’s denn eigentlich die Unterschiede?
voiture - pkw
déesse - käfer
deux chevaux - ente
échappement - auspuff
éclairage - beleuchtung
freiner - bremsen
Schon klar nicht?
Vous n’imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous (sjeesis da’s toch mooi gezegd of niet soms?)
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Bram schreef:keverpech schreef:Handjes schreef:Maar euh, kunnen we het woord ‘kever’ misschien achterwege laten op dit forum?
Wat een haat tegen kevers! Waar komt dat vandaan?
Ik vind die opmerking van Handjes ook niet door de beugel kunnen.
Zeg, overdrijven is ook een kunst. Het was een verzoekje met een knipoog.
Ik zal verder niet ingaan op het verschil tussen een kever en een Eend hier .
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Hulde voor Peter,
Tja dat meneer hoeft ook niet, gewoon RON.
Ik ben klassiekerliefhebber maar met duidelijke voorkeur :cevr .
Ben zelf zeker niet eenkennig wat oldtimers betreft, er is zoveel moois te vinden en te zien.
En wat betreft handjes…......... we reiken je de HANDJES .
Dat de m35 dagelijks wordt gebruikt is inderdaad een unicum, zal zeker de laatste zijn op het moment. Wel tof dat zoiets nog over de weg zoeft.
Onlangs nog in een Mazda RX.8 gereden ( weer effe off topic) deze is ook uit gerust met een rotatiemotor. Tjonge wat een apparaat vanaf een 3000 toeren tot jawel 9000 toeren is het een geweldig feest. Wat een kracht en een geluid (EEE webmaster hebben we hier geen kippenvel emoticoontjes’) Bij 9000 toeren gaat er een zoemertje dat is het teken om over te schakelen, daarna het gas erop en weer van 3 tot 4 duizend toeren naar de 9000 whohahahaha.
De gegevens.
SPECIFICATIES 1.3 RENESIS HP M6
Motortype Renesis rotatie motor
Cilinderinhoud 2x 654 cm3
Vermogen 231 pk
Max. koppel 211 Nm bij 5.500 t.p.m.
Acceleratie 6,4 sec. van 0-100 km/uur.
Topsnelheid 235 km/uur
Volgens mij heb ik alles gehaald
En dan nu weer terug naar…................................ CITROEN.
hoe zit dat als er iets kapot gaat aan die motor, is daar nog wat voor te krijgen???
maar toch gaaf dat ze nog rijden!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
r.kerstens schreef:Onlangs nog in een Mazda RX.8 gereden ( weer effe off topic) deze is ook uit gerust met een rotatiemotor. Tjonge wat een apparaat
Jammer dat Citroën indertijd er niet mee verder is gegaan. Oliecrisis (ze zopen benzine), nog te onbetrouwbare techniek, etc.
Sowieso jammer dat Citroën geen sportwagentjes heeft gebouwd. Qua technologie hadden ze het wel aangekund, want hun ingenieurs hebben toch leuke dingen gebouwd. De Activa II bijvoorbeeld! Wat een prachtding was dat bomvol techniek (en daardoor te duur, zou iets van 150.000 gulden moeten hebben gekost).
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
@Keverpech: Mooie site, met mooie foto’s.
Ben zelf ook old-timergek en dan met name Citroen en VW. Ja ja is een rare combi. ops:
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"