Ik heb een Ds 23 injectie halfautomaat op gas.
De auto loopt op gas perfect stationair, bij het wegrijden met warme motor houd hij heel soms een heel klein beetje in, maar dit mag geen naam hebben. Ook op snelheid rijdt de auto perfect.
Op benzine loopt de auto erg onregelmatig stationair. Hij pakt wel altijd erg snel op en ook op snelheid loopt hij perfect.
Dit fenomeen schijnt normaal te zijn voor IE motoren, maar er schijnt een trucje te zijn om dit op te lossen. Kan iemand mij vertellen wat dit trucje is.
Voor de duidelijkheid: De auto loopt dus goed op gas en matig op benzine.
Misschien is lucht/benzineverhouding niet goed. Op de injectiecomputer (die zit achter het schot boven in de voetenruimte aan de passagierszijde) zit een draaiknop (potmeter heet dat), waarmee je die kunt instellen (officieel is dat de CO-instelling).
Verder heb ik een regelmatiger loop gekregen door electronische ontsteking te monteren.
Mocht bovenstaande onvoldoende helpen, dan wordt het lastiger. Zuigt de motor niet ergens valse lucht (een lekje bij/langs 1 van de vele slangen die op onderdruk staan)? En als laatste je onderdruksensoren, die tegen het schutbord gemonteerd zitten. Je kunt ze globaal controleren door de slang eraf te nemen en eraan te zuigen. Hij moet dan z’n onderdruk behouden, die mag niet weglekken. Er zit een membraan in dat je op deze manier op lekkages kunt controleren.
Succes!
Jan
Re: Afstellen gas en benzine 23 IE
rvernooy schreef:Ik heb een Ds 23 injectie halfautomaat op gas.
Op benzine loopt de auto erg onregelmatig stationair.
zowel bij warme als bij koude moter : :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ja, warm en koud loopt ie stationair op gas goed. Op benzine warm en koud zeer onregelmatig.
die 2 argumenten:
Misschien is lucht/benzineverhouding niet goed. Op de injectiecomputer (die zit achter het schot boven in de voetenruimte aan de passagierszijde) zit een draaiknop (potmeter heet dat), waarmee je die kunt instellen (officieel is dat de CO-instelling).
Verder heb ik een regelmatiger loop gekregen door electronische ontsteking te monteren.
vind ik ook 2 mogelijke oorzaken wat ook nog een mogelijkheid kan zijn:
- is de bezinedruk wel hoog genoeg ( moet minimaal 2 bar zijn)
drukregelaar of pomp hapert !!
- ook 1 of meerdere injecteurs kunnen gaan lekken/druppelen hetgeen betekend dat de naald van de injecteur(s) niet meer volledig afsluit !!
in dat valse lucht/druksonde verhaal geloof ik niet zo daar hij op gas goed loopt (bij valse lucht zou het gasmengsel te arm worden en zou de moter dus niet optimaal/correct presteren).ook die ontsteking tja hij zal bij vervanging door een elektr wellicht beter lopen maar daar ie op gas wel goed draaid gaat mijn voorkeur toch uit naar een benzine probleem.
och, helemaal vergeten: is het brandstoffilter (in de linkerbalk) ooit wel eens vervangen : (wellicht verstopt)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik weet weer wat ik kan checken
oeps….......... ops:
zit in de linkerbalk als je voor je DS staat en naar het achterruit kijkt
dus in je auto zittend is het de rechterbalk…...............
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.