Hmm.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is het stangetje daar ook voor bedoeld? Om te zorgen voor een verbinding tussen bak en motor, als je de motor bijvoorbeeld wilt aanslingeren en de hendel staat in de vrijstand (anders slinger je de auto aan, en word je alsnog door je eigen dame overreden )
Hoe dat zit met het inleggen van een versnelling, dat weet ik niet, maar een garantie dat die verbinding in stand blijft geef ik niet. Ik meen dat ene Blooper 63 hier op het forum al eens ervaring mee heeft opgedaan.
Voorzover ik het mij kan herinneren steek je de slinger met verlengstuk door het gat op de aansluitng op de bak, de hendel staat in z’n vrij, en het kleine hendeltje onder de stuurkolom duw zoals jij al hebt vermeld.
Nu kun je met de slinger de motor ronddraaien, en de kleppen stellen, Ik heb het op de basiscursus wel gezien met een uitgebouwde motor en ook een keertje met een ingebouwde motor.
Misschien dat er anderen nog aanvullingen hebben?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Dit mag natuurlijk helemaal niet, maar het werkt wel heel erg goed:
Met je startmotor de motor tornen. En dan niet met het gecombineerde stuurslot/contactslot/startschakelaar, maar met het relais op de accu.
Heb je geen relais op de accu, dan gebruik je de losse draad, die naar de startmotor gaat.
Werkt perfect…
2 tikken verwijderd van kleppenstellen
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Cees78 schreef:Dit mag natuurlijk helemaal niet, maar het werkt wel heel erg goed:
Met je startmotor de motor tornen. En dan niet met het gecombineerde stuurslot/contactslot/startschakelaar, maar met het relais op de accu.
Heb je geen relais op de accu, dan gebruik je de losse draad, die naar de startmotor gaat.
Werkt perfect…
2 tikken verwijderd van kleppenstellen
Hoe stom.. Zo doe ik het ook al jaaaren..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Cees78 schreef:Dit mag natuurlijk helemaal niet, maar het werkt wel heel erg goed:
Met je startmotor de motor tornen. En dan niet met het gecombineerde stuurslot/contactslot/startschakelaar, maar met het relais op de accu.
Heb je geen relais op de accu, dan gebruik je de losse draad, die naar de startmotor gaat.
Werkt perfect…
2 tikken verwijderd van kleppenstellenHoe stom.. Zo doe ik het ook al jaaaren..
Cees, Ik snap niet hoe je op deze wijze de kleppen in exact de juiste stand krijgt om te kunnen stellen. Met de startmotor schiet je er m.i. voorbij of je zit ervoor. En met die handbak van jou Boogaard is het toch al helemaal niet nodig?
Gewoon het voorwiel draaien (in de versnelling) lijkt mij in dat geval de betere oplossing.
Ik betwijfel of ik met de startmotor de nokkenas precies goed kan krijgen.
Klopt het dat de twee volgende opties voor mij dus werken. Ik ga er even vanuit dat het knopje onder het stuur niet goed werkt.
- Bak in zn vrij en dan met de slinger de motor ronddraaien.
- Bak in zn versnelling en dan aan het wiel draaien, motor starten met het wiel van de grond
Werken deze methodes beiden, zonder dat ik het knopje moet gebruiken? Ik weet namelijk nog steeds niet precies wat dit hendeltje nou doet.
Daarnaast had ik ook nog de volgende vraag. Is de koppeling van een halfautomaat waabij de druk van het systeem is, gekoppeld of ontkoppeld?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
rvernooy schreef:Ik betwijfel of ik met de startmotor de nokkenas precies goed kan krijgen.
Klopt het dat de twee volgende opties voor mij dus werken. Ik ga er even vanuit dat het knopje onder het stuur niet goed werkt.
- Bak in zn vrij en dan met de slinger de motor ronddraaien.
- Bak in zn versnelling en dan aan het wiel draaien, motor starten met het wiel van de grondWerken deze methodes beiden, zonder dat ik het knopje moet gebruiken? Ik weet namelijk nog steeds niet precies wat dit hendeltje nou doet.
Daarnaast had ik ook nog de volgende vraag. Is de koppeling van een halfautomaat waabij de druk van het systeem is, gekoppeld of ontkoppeld?
Ik doe het altijd met de startmotor, en ik ken geen DS garage die het anders doet…....
Werkt prima als je er een beetje handig in bent
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:
Ik doe het altijd met de startmotor, en ik ken geen DS garage die het anders doet…....
Werkt prima als je er een beetje handig in bent
Kun je me dan misschien ook vertellen hoe naukeurig je moet zijn mbt het ingedrukt zijn van de uitlaatklep. Ik zoek altijd het dode punt op. Dit ga ik met de startmotor niet vinden. M.a.w hoe ingedrukt moet de uitlaatklep zijn?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
rvernooy schreef:waterman771 schreef:
Ik doe het altijd met de startmotor, en ik ken geen DS garage die het anders doet…....
Werkt prima als je er een beetje handig in bent
Kun je me dan misschien ook vertellen hoe naukeurig je moet zijn mbt het ingedrukt zijn van de uitlaatklep. Ik zoek altijd het dode punt op. Dit ga ik met de startmotor niet vinden. M.a.w hoe ingedrukt moet de uitlaatklep zijn?
ik gebruik altijd de tuimelmethode, dat is snel en makkelijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IDD:
Uitlaatklep open | inlaat stellen | uitlaat stellen
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3
dus…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:IDD:
Uitlaatklep open | inlaat stellen | uitlaat stellen
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3
dus…
Zoals in het reparatiehandboek staat dus.
Is de tuimelmethode anders, of praten we allemaal over dezelfde methode uit het rep boek?
De tuimelmethode gebruik ik eigenlijk alleen maar bij de eend. Ik zal dinsdag eens kijken of ik met de startmotor nauwkeurig genoeg kan werken.
Het is gelukt. Het kleine knopje maakte na een half uur heen en weer bewegen ineens een pfff geluid. Ik heb de motor dus getornd met de slinger.
Waar ik me wel over verbaasde was de grote klepspeling. 0,25 - 0,30 voor een warme motor op LPG. Je hoort de kleppen ook vrij duidelijk tikken. Dr zal wel over nagedacht zijn.
In ieder geval bedankt voor de tips
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
25 -30 is TE RUIM!!
moet maximaal 20-om25 zijn en dat is al aan de ruime kant.
op benzine moeten ze 15-20 staan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb het van de site van de iddsclub daar staat (warm LPG 0,25 0,30). Kan het kwaad om hier nog 100 km mee te rijden?
Waar ik de auto nu heb staan heb ik geen mogelijkheden om de kleppen nogmaals te stellen.
Rik
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
100 km kan wel maar rijdt rustig. Te veel speling molt je stoters.
Warm stellen is een illusie. Warme motor is 80+ graden. Na de eerste klep is ie dat al niet meer. Stel de motor koud en houdt bij hoeveel ze verlopen is bij de volgende stelbeurt.
Ik rijdt de motor warm, begin alles uit te bouwen en als ik mn vingers niet meer brand aan de olie stel ik kleppen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>