Sinds ik mijn C15 heb, rammelt de cardan wanneer ik redelijk fel linksaf draai en ‘genoeg’ gas geef. De garagist zei dat dit de cardanas is, maar zolang hij het niet doet wanneer ik rechtdoor rij, is er geen probleem volgens hem. Sinds een korte tijd hoor ik een metalige (harde) tik wanneer ik de motor start of stilleg, wanneer ik bruusk accelereer of op de motor rem. Het geluid komt ook van links vooraan. Kan dit ook iets met die cardan te maken hebben? Kan het kwaad en is het zelf te vervangen? Wat kost een nieuw cardannetje of ben ik evengoed af met één van de sloop?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
ik denk eerder dat je uitlaat dit geluid veroorzaakt
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik ben even langs de garage gereden en ze konden me met zekerheid zeggen dat het de ‘support’ van de motor is. Onderaan de motor zit een pad met een rubber ring die gemonteerd is aan het chasis om ervoor te zorgen dat de motor bij trekken en duwen een beetje rond z’n as kan draaïen. Nu is die rubber versleten en grootendeels weg. Deze zou hetzelfde zijn bij zowat alle citroen (en Peugeot) diesels (xantia, BX, enz…). Ik ben naar de sloop geweest maar ik kon nergens een goeie vinden, allemaal hadden ze hetzelfde probleem. Bij de garage wisten ze me te vertellen dat het enorm duur zou zijn. Klopt dit? Ik heb eens gekeken en ook bij onze berlingo ziet dit er net hetzelfde uit. Iemand suggesties? Valt dit eventueel gewoon te repareren? Kan alleen de rubber vervangen worden??
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
die cardan leek me inderdaad onwaarschijnlijk
maar wat is er duur die silentblock of het werk om hem te steken?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Een Silentblock heet dat dus… In de garage vertelde de mechanieker dat je de rubber alleen niet kan vervangen. Klopt dit dan niet en kan je zo`n block gewoon bij citroen bestellen of ergens anders?? Hij begint wel fel te rammelen nu…
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
ik zou het straf vinden moest je die niet los kunnen kopen bij Citroën
en je steekt die inderdaad best nieuw, niet omdat hij er nog heel uitziet dat hij nog genoeg stijfheid heeft
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hey Rataplan, het zou enorm fijn zijn als je me de copies kan mailen. Je kent het adres nog? Anders stuur je maar ff een PM hé...
De copies van het koelwater hebben me ook goed geholpen hoor!!
Is er een verschil tussen een benzine en een diesel wat dit onderwerp betreft?
Ik ben in een andere garage gaan horen, en daar zou het iets van een €50 kosten voor heel de ophanging dan (ook metaal, niet alleen de rubber)
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Ik heb de auto nog eens boven de put gereden en het eens allemaal goed bekijken. Blijkbaar is het niet zo eenvoudig. Het metalen deel, waarvan ze me in de garage gezegd hadden dat het er gewoon af te schroeven zit, zit zo bevestigd dat de cardan erdoor loopt. Het is dus niet mogelijk om dit te demonteren. Een kennis van me (technieker) zei me dat je het rubber deel ‘silent block’ apart moet kopen. De oude silent block zou je er uit kunnen kloppen en het nieuwe erin… Hij ging eens horen bij Citroën zelf of hij aan zo’n block kan geraken… Is het bij een benzine eenvoudiger?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
de achterste, daar moet de as er inderdaad voor uit
zitten 2 boutjes door die de boel klemmen dus niet direct met de hamer gaan rammen maar eerst de moertjes eraf en boutjes eruit
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hey Rataplan, Ik heb de mail goed ontvangen en het is zeer nuttig!!
Enorm bedankt!
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu