1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Diesel of benzine? waar ligt het omschakelpunt.
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 23 juni 2006 01:33 AM

Hallo!

Zoals eerder gepost in het “gevraagd topic” ben ik op zoek naar een BX diesel of een BX benzine.

Mijn vraag is wat is verstandig?.. ik rij nu ongeveer 20.000 per jaar in een TZD Turbo, en ga straks minder km’s maken i.v.m. carpoolen vanuit mijn nieuwe woonplaats Leeuwarden, ik ga denk ik ongeveer 10.000 a 12.000 per jaar rijden.
Mijn oog is gevallen op een BX 14 deauville (ogen vallen niet maar toch…....) zou dit een verstandige aankoop zijn met het oog (weer) op de te rijden km’s?

Graag jullie reactie.

Emiel

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 23 juni 2006 01:38 AM
  [ # 1 ]

puur voor je werk zo’n 12000 km per jaar zou net een twijfel zijn, je zit volgens mij net op de grens, maar dan wordt een benzine net een dure hobby…..., en als je dan ook nog eens alle meetings in den lande gaat afrijden…....... Laughing

Blijft lastig, komt dan eigenlijk neer denk ik op rij comfort…..., en aangezien ik een dieselrijder ben…... Twisted Evil


jacques

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 23 juni 2006 01:41 AM
  [ # 2 ]

Dan lanceer ik meteen maar een andere bijkomstigheid….

Ik WIL BX blijven rijden voor werk-familie-meeting verkeer, echter droom ik al tijden van een ahum… visa voor erbij…. dan gaan de hobby-plezier km’s zitten in de visa en de werk-km’s in de BX…

Emiel

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 juni 2006 01:45 AM
  [ # 3 ]

kan je beter benzine nemen diesel gaat de laaste tijd veel meer omhoog en met een benzine kan je ook nog altijd op gas gaan

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 23 juni 2006 01:49 AM
  [ # 4 ]
citroenc2 schreef:

kan je beter benzine nemen diesel gaat de laaste tijd veel meer omhoog en met een benzine kan je ook nog altijd op gas gaan

Maar met een diesel kun je “bij de Aldi tanken”, dat lukt met benzine en gas niet. Ook is een (goede) diesel, mits trouw onderhouden, vrijwel onverwoestbaar en wordt probleemloos heel erg oud. Dat kun je van benzine-autoos niet zeggen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 23 juni 2006 01:52 AM
  [ # 5 ]

mee eens, rij zelf woon werk met mijn trd en dat is toch al zo’n 160 km heen en terug, 4 keer in de week :fijnsturen tikt dus aan….., ben dus niet geheel objectief Laughing  Rolling Eyes

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 juni 2006 02:08 AM
  [ # 6 ]
karel schreef:
citroenc2 schreef:

kan je beter benzine nemen diesel gaat de laaste tijd veel meer omhoog en met een benzine kan je ook nog altijd op gas gaan

Maar met een diesel kun je “bij de Aldi tanken”, dat lukt met benzine en gas niet. Ook is een (goede) diesel, mits trouw onderhouden, vrijwel onverwoestbaar en wordt probleemloos heel erg oud. Dat kun je van benzine-autoos niet zeggen.

benzine auto kunnen ook met gemak de 5 ton halen mits ze onderhouden worden
en aldi tanken is illigaal dus eigenlijk strafbaar Wink

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 23 juni 2006 02:15 AM
  [ # 7 ]

Ik moet zeggen dat ik de dieselmotortjes wel altijd prettig vind, heb nu een zx diesel staan die ruim over de 4 ton is Very Happy
Maar LPG is ook wel erg fijn, het belastingverschil heb je met ongeveer 9000 kilometer per jaar wel terug verdient, dus een auto kopen met lpg is natuurlijk wel prettig. ik heb trouwens een adresje dat goedkoop lpg installaties inbouwt, ik zal hem eens vragen of ie niet een dealtje wilt sluiten een group-lpg-inbouw-actie Laughing
maar het blijft idd zonde dat je niet bij de aldi mag tanken, en kijken ze niet naar de kilometerstand om met terugwerkende kracht de accijns na te heffen (mocht je zo idioot ongelukkig zijn om ermee gesnapt te worden)

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 23 juni 2006 02:16 AM
  [ # 8 ]
citroenc2 schreef:
karel schreef:
citroenc2 schreef:

kan je beter benzine nemen diesel gaat de laaste tijd veel meer omhoog en met een benzine kan je ook nog altijd op gas gaan

Maar met een diesel kun je “bij de Aldi tanken”, dat lukt met benzine en gas niet. Ook is een (goede) diesel, mits trouw onderhouden, vrijwel onverwoestbaar en wordt probleemloos heel erg oud. Dat kun je van benzine-autoos niet zeggen.

benzine auto kunnen ook met gemak de 5 ton halen mits ze onderhouden worden

In principe kunnen ze dat wel, maar aan een BX diesel heb je niet heel veel meer onderhoud dan de sapjes (olie, kv, LHM) tijdig verversen en de filtertjes op tijd verwisselen. Probeer het zo minimaal maar eens bij een benzinebak; dan sta je ongetwijfeld een keer stil vanwege het een of ander. Het zijn gewoon *erg* stabiele autos.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 23 juni 2006 03:29 AM
  [ # 9 ]

DIESEL!!!!
Ijs had eens voor ons uitgerekend dat je al bij krap 6000km’s per jaar voordeliger uit bent met een diesel.

Daarnaast is een Diesel veel minder storings gevoelig(kijk maar eens hoeveel topics er deze week geopend zijn over brandend motormanagment lampjes Rolling Eyes ) en rijdt het veel lekkerder Cool

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 23 juni 2006 03:39 AM
  [ # 10 ]
Simpele Ziel schreef:

FRIETVET!!!!

...

brandend motormanagment lampjes Rolling Eyes ) en rijdt het veel lekkerder Cool

heb ik anders geen last van hoor Cool

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 23 juni 2006 03:40 AM
  [ # 11 ]

Nee, jij had weer injector troubles Wink

Moet zeggen dat ik met Sofie daar ook nooit last van had terwijl dat Lisa het wel waagt om me er af en toe mee te pesten Confused

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 23 juni 2006 03:48 AM
  [ # 12 ]
Simpele Ziel schreef:

Nee, jij had weer injector troubles Wink

Moet zeggen dat ik met Sofie daar ook nooit last van had terwijl dat Lisa het wel waagt om me er af en toe mee te pesten Confused

mijn pa had daar een mooie oplossing voor, je moet zo’n verfspuit achtig ding vullen met wasbenzine, en daar een paar bar lucht op zetten, dan spuit je eerst ff je motorblok in de buurt van de injectoren schoon, en dan trek je de benzine rail er vanaf, en zet je nog ff wat wasbenzine op de bovenkan van de injectoren waar het filtjertje zit, dat schoont het al heel aardig op, ultrasoon reinigen kun je dan nog altijd doen blijft het slecht, maar bij mij scheelde het toch wel een eind, alhoewel de injector van de 2e cilinder gewoon echt kaduuk was, die sprong niet meer open.
maar de rest is ook weer mooi schoon!

maar weer ontopic moet ik zeggen dat beide brandstoffen me erg aanstaan hoor, maar dit im’n 2e gasbak, en ik heb pas 1 diesel in mijn wagenparkje (gehad, pa rijd er nu in) maar voor beide is een hoop te roepen hoor
maar bijvoorbeeld een mooie type 1 bx met carbs, dat loopt toch wel prima op gas hoor! en met de alleroudste is het nog maar 2 jaartjes wachten, en dan heb je hem nog belastingvrij ook!
Aan de andere kant vind ik het idee dat je in een diesel nogal wat varieteit hebt aan branstofkeuzes zeer aantrekkelijk Laughing maar als je met zo’n rijdend friethok rondgaat, dan zalje toch ooit problemen krijgen helaas Sad

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 23 juni 2006 04:34 AM
  [ # 13 ]

In de vergelijking zijn we uitgegaan van een BX 19d(die van Ijs en een 19TZI geloof ik… mja, de benzine BX’en ontlopen elkaar niet zoveel dat is echt 10tjes werk…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 23 juni 2006 12:43 PM
  [ # 14 ]

Op internet zijn diverse rekenmodules beschikbaar om omslagpunt ed te berekenen. Uiteraard kan je het zelf ook uitrekenen. Voorbeeld:  
Wil je het in geld uitdrukken dan zal je de hogere vaste lasten moeten goedmaken met lagere brandstofkosten. Met afschrijving hoef je in dit geval, gezien de leeftijd, geen rekening te houden.

In het algemeen zijn de (oudere) diesels erg betrouwbaar mits juist onderhouden natuurlijk. Bovendien is het karakter van een diesel bijzonder aangenaam (ik ben niet bevooroordeeld hoor Wink ). Wat onbekend is hoe het kabinet gaat handelen. De diesel zit in een verdomhoek en als er eenmaal een negatief beeld is, dan krijg je dat in de regel bijzonder moeilijk uit het hoofd van een kamerlid of minister te praten.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 23 juni 2006 01:41 PM
  [ # 15 ]

Het is heel simpel: Emiel heeft al een BX diesel, dus die hoeft ie niet meer te kopen. Sterker nog, die auto was toendertijd gratis. En Emiel loopt nogal wat meetings af zo door het hele jaar. Behalve Citro-freak zitie ook bij de scouting. Mijn advies is: Gewoon de diesel aanhouden. Als je er toch een Visa bij wilt: Die krengen kosten bijna niets aan belasting en verzekering.

Test

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook