Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je auto zakt achter als je remt: Dan is er inderdaad er gens flinke interne lekkage in het remcurcuit! de druk van je (achterrem) rem komt nl uit je achtervering! Als je die druk opsoupeert zakt je auto. Meteen zal je pomp dat proberen bij te klussen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt Joris, maar rest nu de vraag waar er zich in het remcircuit inwendige lekkages kunnen voordoen. Ik denk aan de remaccu zelf (Die zal toch wel vervanghen gaan worden over een tijdje) en de remknop zelf. Vermoedleijk zal ik nu ook wel een onderdeel over het hoofd zien, maar goed.
Overigens, gisteren even heel kort een stukje gereden (benzine halen voordat de lokale brug eruit gaat voor 3 weken reparatie, en de juiste pomp zit aan de andere kant van het kanaal), schakelen nu (afgezien van de zagende motor) vrijwel probleemloos, met heel weinig schokken….
Verder, bij het inrijden van de garage inderdaad eens gemerkt dat je met een weinig aantal mm indrukken remknop gelijk stiltaat. OK, lage snelheid, maar bij een gewone auto glijd je met die paar mm wel door.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. remaccu, remknop(servo) en de eerder genoemde centrifugaalregelaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je remmen (remcilinders) gebruiken de druk van de achtervering.
Als de remschoenen teveel ontsteld zijn, moeten de zuigers in de remcilinders een lange weg afleggen = LHM-verbruik uit de achtervering en aldus zakt de auto achter in.
Goed monteren van de remschoenen en juist afstellen van die remschoenen met remstelgereedschap (evt. zelf te maken) lost het wegzakken achter op.
Succes ermee
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Kortom (wellicht ten overvloede) nieuwe remaccu en nieuwe (ruil) centrifugaalregelaar, en controleren/stellen achterremmen.
OK, dat zou ik nu moeten kunnen doen lijkt mij.
Wil ik beginnen met de regelaar en de remmen (moet daarvoor wel even langs de garagist ivm rubbertjes en een brug ).
tot zover bedankt, en dan maar eens kijken hoe het verder gaat. Zaterdag toerritje, dus dat gaat wel lukkebn zo.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
De werkplaatshandboeken er op nageslagen. Centrifugaalregelaar lijkt een fluitje van een cent, ik heb alleen een stukje gereedschap nodig voor het uitlijnen van de poelie. Ja ja….. Kan vast wel anders.
Helaas, ik mag er deze week niet meer aan beginnen.
“Alles wat jij een een fluitje van een cent vindt, valt in de praktijk toch wel tegen…”
Kortom, wordt nog even uitgesteld, ga ik in alle rust maar eens bij Citrotech de te vernieuwen onderdelen bestellen….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, dit weekend even met de club op pad voor het regio kampeerweekend. De dame is niet echt gecharmeerd van de hitte, da’s duidelijk. Met name als je even stilstaat, of heel laag in de toeren in de 2 wilt rijden, beginnen de stop lamp en oliedruksensor op te gloeien. Olie zit er voldoende in, koelvoeistof OK.
Het schakelen is nog niet super helaas. Vrijdag verliep vrijwel alles perfect, ik heb daarna het stionaire toerental iets aangepast, maar sindsdien is het weer slechter met schakelen. Een aanpassing die ongedaan gemaakt moet gaan worden.
Ontkoppelen gaat over het algemeen vrij goed, aangrijpen van koppeling gaat nog al eens wat schokkend, maar minder als vroeger gelukkig.
Tsja, blijft er dan nog wat over? Eigenlijk wel. De motor houdt in bij ongeveer 2500 toeren (volgens de toerenteller) In dat bereik wil de motor niet lekker rond lopen, dan wordt er gebokt. Als je doortrekt niks aan de hand, maar zo niet dan wordt je getracteerd op niet echt prettig rijgedrag. Geen idee wat hier de oorzaak van is, maar dat komt vast nog wel een keer.
Wachten is nu op de remaccu en centrifugaalregelaar en het moment om die in te bouwen, dan zullen aan aantal zaken vast nog beter gaan (zoals remmen….)
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, afgelopen weekend tussen de bedrijven door even de remaccu vervangen. Dat viel nog mee, de leidingen gingen er na enig gepiel vrij vlot in. Pielen vooral met de grote leiding (sleuteltje 14), de schroefdraad wilde niet makkelijk pakken (omdat het eerste deel meegespoten is), maar het is gelukt.
Gisteren het systeem ontlucht (voor het ontluchten bleef de motor zagen) alleen de achterremmen moeten nu nog. Remvermogen voelt nu stukken beter, de sponzigheid die ik meende te volen is er nu helemaal uit.
Schakelen gaat ook steeds beter, maar de centrifugaalregelaar is het volgende te vervangen onderdeel.
En vandaag weer eens 15 kilometers probleemloze kilometers gemaakt. Ontkoppelen gaat vrijwel probleemloos nu, zolang je maar niet te vroeg ontkoppelt. Aanmgrijping bij het koppelen zelf wordt aangepakt als de nieuwe centrifugaalregelaar erop zit.
Rest nu slechts de vraag, wie heeft er tips voor het vervangen van die centrifugaalregelaar?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Voor wat betreft die centrifugaalregelaar: ontroesten of van het stof ontdoen. Hij ligt nu al lang genoeg op inbouw te wachten.
En…
Het is een fluitje van een cent.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Hoi Cees,
Daar was ik deels mee begonnen. Echter, een blik in de Chyparse onderdelen lijst leerde mij dat er voor een IE versie een ander soort centrifugaalregelaar zou zijn. In overleg met Ronald van Citrotech heb ik besloten om maar gelijk een gereviseerde voor een IE versie te bestellen, die is meegekomen met de remaccu. Het verschil zxit aan de binnenkant, de gewichtjes voor een IE versie zijn anders dan voor de gewone versie. En omdat ik nog steeds met gezond wantrouwen kijk naar hydraulische werkzaamheden, leek het mij handiger om er gelijk in één keer een nieuwe in te zetten (mijn ervaringen met de hydraulische reparaties aan de dame zijn niet allemaal even positief).
De reparatie op zich lijkt ingewikkeld in het handboek, omdat er vrij veel stappen zijn, en thuis op de oprit is er weinig bewegingsruimte, ik ga daarvoor weer uitwijken naar de garagist. Na de reparatie aan de remaccu heb ik er wel weer vertrouwen in dat deze klus ook wel weer zal gaan lukken (vast wel in één keer) en dan hoop ik dat de HD pomp wat langer stil blijft tussendoor.
In ieder geval is mijn huidige ervaring dat de dame zich steeds beter gaat gedragen, dus lekker veel rijden wordt het devies
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, vanavond even een ritje gemaakt voor de baas. Naar Witten….. tijdfens de aanloop van de TT nacht….. niet echt handig achteraf….
Voor het eerst in 3 jaar weer eens met dame op de snelweg. Met name op de terugweg begon de zaak aan alle kanten beter te lopen. Wel zijn er aandachtspunten. tussen de 3100 en 3500 toeren in de 4 loopt de dame niet lekker. De motor sraait dan niet lekker rond helaas, de toerenteller zwabbert dan ook enorm heen en weer. Vreemd.
Zit je eronder, is er geen probleem, en loopt de motor beter (maar nog niet super mooi rond als je het gas in dezelfde stand houdt).
Grootste probleem, stoplichten. Vooral als je langer stil moet staan gloeien de rode lampen (stop en oliedruk) regelmatig op (vermoedelijk als de HD pomp erin komt). Licht op groen, voet op de rem, en de dame in 1 geeft dan niet het gewenste resultaat….. er moet dan gas bij (voorzichtig) om weg te rijden zonder schokken.
Waardeloos, want het gewone opschakelen gaat op die lange ritten steeds beter, zo te zien raak ik steeds meer lucht kwijt dat in het systeem zit.
In aansluitng op die rottige stoplichten, het kruipgedrag van madammeke. Op zich rolt ze uit zichzelf, heft geen gas bij, maar de STOP lamp gaat vrij snel stevig opgloeien, en weer uit, todat je een obstakel tegenkomt, in mijn gebval de dorpel van de garagedeur. Daar kruipt ze net niet overheen…... moet er stevig gas bij….. en let je dan niet op, zit je bij de achterburen in de tuin
Ik hoop dat ik van dit geneuzel af ben met de nieuwe centrifugaalregelaar, want het rijden wordt nu steeds leuker
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ach, als de buren een BBQ houden kun je gelijk een vorkje meeprikken!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Dat ziet er niet in op die plek…..
Tussen de garagemuur en de huismuur zit ongeveer 80 cm, en ik denk dat de buuv eeerst haar bonnenboekje pakt…...
En zin om het uit te proberen heb ik ook nog niet echt.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:Dat ziet er niet in op die plek…..
Tussen de garagemuur en de huismuur zit ongeveer 80 cm, en ik denk dat de buuv eeerst haar bonnenboekje pakt…...
En zin om het uit te proberen heb ik ook nog niet echt.MVG, Peter
Les 1 bij het kopen van een huis: vergewis U van de buren, werken ze bij de politie> verder zoeken!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)