Vering C5
Marchinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 22 juni 2006 10:41 PM

Hallo C5 vrienden, iik ben Marchinus Hidding en nog betrekkelijk nieuw op dit forum. Ruim een jaar in het bezit van een C5 break van 2001. Ook al een GS en 2 Bx’n gehad. Met de laatste BX vering problemen gehad en had er toen even genoeg van. Verder gegaan met Peugeot. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik kreeg weer zin in een echte Citroën. De verwachting was ook gezien de reclame dat die C5 perfect zou veren. Maar het valt me eerlijk gezegd tegen, minder dan een BX. Bij hoge snelheid onstabiel en bij lage snelhei vooral aan de voorzijde stug. Ook heb ik er een sport stand op maar ik merk totaal geen verschil als ik deze inschakel. De achterkant van de wagen vind ik erg hoog staan en ik weet niet of dat normaal is? Zijn er maten voor de hoogte en hoe te meten en bij te stellen? Wat zijn de ervaringen bij abnderen met de sportstand? Wat zijn de ervaringen met dealers of veerdeskundigen in de omgeving Hoogeveen? Zo dat was een heel verhaal graag jullie reacties.

Een Citroën moet rijden als een Citroën

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 23 juni 2006 03:52 AM
  [ # 1 ]

Welkom op dit forum.

Over de vering van de C5 zijn hier al veel pagina’s volgeschreven. De 1 vind het niets, de ander is lyrisch. Ikzelf heb een DS en een BX gehad en nu dan een lease-C5 en ook in mijn geval veerden mijn DS en BX beter dan mijn C5.

Echter, als je vanuit je C5 in een niet HP geveerde auto stapt en je stapt daarna weer terug in je C5 ben je toch blij dat je die auto rijdt. Ik zit op dit moment in Australie en heb hier een Toyota Corolla huur auto Crying or Very sad .... Ik zal ontzettend blij zijn als ik weer op die zachte zetels van mijn C5 plaats kan nemen en comfortabel naar huis vervoerd kan worden.

Even terug naar je vragen, de C5 zou bij hoge snelheden vrij stabiel moeten zijn, ten minste dat is die van mij wel. De voorkant is wel wat stugger inderdaad maar dat komt voornamelijk omdat de vering tegenwoordig gestuurd wordt door het computersysteem. Dit betekent eigenlijk dat de voorkant detecteerd dat er een drempel aankomt en dan de vering voor de achterkant daarop aanpast. Maar ja, dan is je voorkant al over die drempel heen gebonkt.

Anders zou ik gewoon even bij een dealer langs gaan om te vragen of de “afstelling” normaal is, alhoewel ik denk dat er niet zoveel aan af te stellen valt. Ik heb zelf geen problemen met de hoogte van de achterkant en ik rijd ook een break.

Succes en bedenk dat je Citroën allicht beter veert dan je Peugeot Laughing

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Marchinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 23 juni 2006 01:25 PM
  [ # 2 ]

Dat is nou juist het vervelende toen ik naar de Peu ging was dat inderdaad minder dan dan de BX maar van de Peu naar de C5 ervaar ik geen verbetering eerder een verslechtering.

Een Citroën moet rijden als een Citroën

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 23 juni 2006 01:35 PM
  [ # 3 ]

Re: Vering C5

Marchinus schreef:

Ook al een GS en 2 Bx’n gehad.

Laat mij raden; daarna ging het fout? Wink

Marchinus schreef:

Ruim een jaar in het bezit van een C5 break van 2001.

Zie je wel!  Very Happy

Nee, zonder gekheid, als je vanuit een Peug geen verbetering in een C5 kan merken dan zit er iets fout lijkt mij.

Wellicht kan Chyparse in Soesterberg je van dienst zijn. Niet om de hoek, maar wel goed en betrouwbaar. Deze “bollenboeren” kennen alleen maar positieve verhalen!

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 23 juni 2006 01:42 PM
  [ # 4 ]

Re: Vering C5

idd mijn C5 veert ook geweldig, je merkt zker verschil met auto’s zonder HP.
als ik jou was zou ik toch eens de bollen ed laten controleren. Wink

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 juni 2006 07:13 PM
  [ # 5 ]

@bas, het is dus precies andersom, bij een C5 met Hydractive 3+ gaat de voorkant soepel over een drempel en is de vering verhard als de achterkant over de drempel gaat, lees hier waarom dat handig is: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163862&start=0

btw, Bas, de jouwe heeft helemaal niet zo’n electronisch regeling, jij hebt ‘simpel’ Hyractive 3 Wink geen Hydractive 3+. Simpel H3 kan wel heel slecht wegdek detecteren en de C5 iets hoger zetten, maar daarbij verandert de veerstijfheid niet, daarvoor moet je H3+ hebben.

Bas schreef:

De voorkant is wel wat stugger inderdaad maar dat komt voornamelijk omdat de vering tegenwoordig gestuurd wordt door het computersysteem. Dit betekent eigenlijk dat de voorkant detecteerd dat er een drempel aankomt en dan de vering voor de achterkant daarop aanpast. Maar ja, dan is je voorkant al over die drempel heen gebonkt.

D’r is trouwens al een topic met exact dezelfde naam:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1065

zie ook hier:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164074

en hier:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165116

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook