Aircopomp
m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100

Gepost: 21 juni 2006 11:23 PM

Hallo allemaal.

Het volgende heb ik ook al op het C5 forum gezet, maar misschien dat iemand hier mij ook kan helpen.

Breng ik vandaag even de buurvrouw naar het station, die gaat naar Robbie Williams, hoor ik een vreemd geluidje. Tja, hoe omschrijf ik dat. Het geluid komt uit de motor ruimte en is toerenafhankelijk. Is niet echt een fluitend geluid, maar het lijkt het er meest op. Ik had de airco aan staan. Als ik de airco uit zet, is het geluid weer weg.

Ik ben even langs de garage geweest. Ze hebben het erover dat die pompen van en C5 wel vaker kapot gaan. Wat zal ik doen, laten vervangen of net zo lang wachtten totdat ie het echt niet meer doet? Ik moet nog wel naar zuid Frankrijk, eind augustus. Ik kan aan een tweedehands pomp komen voor 125 euro. Pomp komt uit een C5 met 12.000 km op de teller (Bart Ebben). Nieuw kost hij dik 500 euro Ex BTW.

Tevens hoorde hij een resonantie/brom. Die heb ik al wel vaker gehoord, maar heb daar nooit iets op uit gedaan. Hij weet niet of de resonantie van de multieriem of de distributieriem komt. volgens mij zit de waterpomp ook op de distributieriem. Zou het de waterpomp kunnen zijn? Als ik dat geluid moet omschrijven: Een diepe donkere resonantie/brom die je bij een bepaald toerental hoort. Ik weet het, is heel lastig om zo te kunnen meedenken, maar ik denk, ik probeer het toch.

Volgens de onderhoudshistorie is bij 122.000 km o.a. het volgende vervangen.:
- 083189 Riem + Spanrol
- 5750EK V-Snaar K6-1705

De auto heeft nu 160.000 gelopen. Verder kan ik in de historie niet terugvinden dat de waterpomp ooit vervangen is.

Overigens, de airco werkt nog wel goed.

Graag jullie mening hierover, voor zover jullie het kunnen beoordelen.

Groet,
Maarten

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 21 juni 2006 11:31 PM
  [ # 1 ]

De magneetkoppeling van de aircopomp lijkt wel kapot, en een andere pomp van 125 euro is geen rare optie!

Verder zou ik de v-snaren en de DB-riem en de waterpomp bij twijfel nog eens grondig laten controleren, zeker als je nog een lange vakantierit voor de boeg hebt!

Succes

Emiel

Profiel  

Arno
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 254

Gepost: 23 juni 2006 01:18 AM
  [ # 2 ]

Re: Aicopomp

m.a. trilsbeek schreef:

Hallo allemaal.

Het volgende heb ik ook al op het C5 forum gezet, maar misschien dat iemand hier mij ook kan helpen.

Breng ik vandaag even de buurvrouw naar het station, die gaat naar Robbie Williams, hoor ik een vreemd geluidje. Tja, hoe omschrijf ik dat. Het geluid komt uit de motor ruimte en is toerenafhankelijk. Is niet echt een fluitend geluid, maar het lijkt het er meest op. Ik had de airco aan staan. Als ik de airco uit zet, is het geluid weer weg.

Ik ben even langs de garage geweest. Ze hebben het erover dat die pompen van en C5 wel vaker kapot gaan. Wat zal ik doen, laten vervangen of net zo lang wachtten totdat ie het echt niet meer doet? Ik moet nog wel naar zuid Frankrijk, eind augustus. Ik kan aan een tweedehands pomp komen voor 125 euro. Pomp komt uit een C5 met 12.000 km op de teller (Bart Ebben). Nieuw kost hij dik 500 euro Ex BTW.

Tevens hoorde hij een resonantie/brom. Die heb ik al wel vaker gehoord, maar heb daar nooit iets op uit gedaan. Hij weet niet of de resonantie van de multieriem of de distributieriem komt. volgens mij zit de waterpomp ook op de distributieriem. Zou het de waterpomp kunnen zijn? Als ik dat geluid moet omschrijven: Een diepe donkere resonantie/brom die je bij een bepaald toerental hoort. Ik weet het, is heel lastig om zo te kunnen meedenken, maar ik denk, ik probeer het toch.

Volgens de onderhoudshistorie is bij 122.000 km o.a. het volgende vervangen.:
- 083189 Riem + Spanrol
- 5750EK V-Snaar K6-1705

De auto heeft nu 160.000 gelopen. Verder kan ik in de historie niet terugvinden dat de waterpomp ooit vervangen is.

Overigens, de airco werkt nog wel goed.

Graag jullie mening hierover, voor zover jullie het kunnen beoordelen.

Groet,
Maarten

Hetzelfde geluid van de airco heb ik al 2 jaar in mijn c5. Overigens heb ik het in herfst-winter altijd en in de zomer eigenlijk minder. De garage heeft reeds het systeem gecheckt (afgetapt etc), maar het geluid blijft.
Nu zet ik de radio wat harder. De werking van de airco blijft goed. Volgens mij geen reden om niet naar Zuid-Frankrijk te toeren. Heb ik overigens reeds 2 keer gedaan zonder zorgen. Bon Voyage!

Ik heb deze vraag over de airco ook eens gesteld op de site onder topic “fluitende airco”. Ik kreeg toen van Bas de volgende reactie;

““Gewoon melden bij de garage. Dat had die van mij ook, precies op halve kracht van de ventilator. Schijnbaar zit er een bocht in de leidingen ergens die ze op kunen vullen waardoor het fluiten verdwijnt. Mijn garage had het al een paar keer meer meegemaakt dus zij konden het vrij snel vinden.
Mochten ze het niet weten bij jouw garage, laat ze dan even bellen naar Garage Visscher in Culemborg. Telefoonnummer heb ik niet 1, 2, 3 bij de hand maar dat kan je gewoon op internet vinden”“.

Een dag niet gecitroend is een dag niet geleefd.
(Vrij naar T.H.)

Profiel  

Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1003

Gepost: 23 juni 2006 03:43 AM
  [ # 3 ]

Dat was ik inderdaad. Heb mijn C5 nog steeds en nog steeds zeer tevreden. Je gaat dat steeds meer waarderen, vooral nu in in Australie zit en in een Toyota Corolla rond moet rijden, wat een stuiterbak…

In ieder geval het telefoonnummer:  0345-616040

Succes

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juni 2006 03:56 AM
  [ # 4 ]

Re: Aircopomp

m.a. trilsbeek schreef:

Als je wil uitsluiten of het uit de multie-riem of D-riem komt, gewoon de multi-riem eraf, dat is niet zo heel veel werk, en dan de motor starten en luisteren.

Profiel  

m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100

Gepost: 09 juli 2006 11:40 AM
  [ # 5 ]

a.s. dinsdag komt er een nieuwe (tweedehands die uit een C5 met 12.000 km komt) pomp in. Tevens onderhoud aan de aircoinstallatie en een nieuwe multieriem.

Profiel  

unknown4u
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29

Gepost: 04 november 2006 10:18 PM
  [ # 6 ]

De multiriem zou ik niet verwijderen zoals eerder gesuggereerd werd. De polei met de halve maantjes op de krukas kan hier niet tegen en geeft de geest wanneer er geen riem omligt.

Xantia 1.9 Dx 441.000 km C5 ligne prestige HDI 192.000 km

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook