Hallo!
Zoals eerder gepost in het “gevraagd topic” ben ik op zoek naar een BX diesel of een BX benzine.
Mijn vraag is wat is verstandig?.. ik rij nu ongeveer 20.000 per jaar in een TZD Turbo, en ga straks minder km’s maken i.v.m. carpoolen vanuit mijn nieuwe woonplaats Leeuwarden, ik ga denk ik ongeveer 10.000 a 12.000 per jaar rijden.
Mijn oog is gevallen op een BX 14 deauville (ogen vallen niet maar toch…....) zou dit een verstandige aankoop zijn met het oog (weer) op de te rijden km’s?
Graag jullie reactie.
Emiel
puur voor je werk zo’n 12000 km per jaar zou net een twijfel zijn, je zit volgens mij net op de grens, maar dan wordt een benzine net een dure hobby…..., en als je dan ook nog eens alle meetings in den lande gaat afrijden….......
Blijft lastig, komt dan eigenlijk neer denk ik op rij comfort…..., en aangezien ik een dieselrijder ben…...
jacques
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Dan lanceer ik meteen maar een andere bijkomstigheid….
Ik WIL BX blijven rijden voor werk-familie-meeting verkeer, echter droom ik al tijden van een ahum… visa voor erbij…. dan gaan de hobby-plezier km’s zitten in de visa en de werk-km’s in de BX…
Emiel
kan je beter benzine nemen diesel gaat de laaste tijd veel meer omhoog en met een benzine kan je ook nog altijd op gas gaan
citroenc2 schreef:kan je beter benzine nemen diesel gaat de laaste tijd veel meer omhoog en met een benzine kan je ook nog altijd op gas gaan
Maar met een diesel kun je “bij de Aldi tanken”, dat lukt met benzine en gas niet. Ook is een (goede) diesel, mits trouw onderhouden, vrijwel onverwoestbaar en wordt probleemloos heel erg oud. Dat kun je van benzine-autoos niet zeggen.
Ich bin ein Breaker
mee eens, rij zelf woon werk met mijn trd en dat is toch al zo’n 160 km heen en terug, 4 keer in de week :fijnsturen tikt dus aan….., ben dus niet geheel objectief
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
karel schreef:citroenc2 schreef:kan je beter benzine nemen diesel gaat de laaste tijd veel meer omhoog en met een benzine kan je ook nog altijd op gas gaan
Maar met een diesel kun je “bij de Aldi tanken”, dat lukt met benzine en gas niet. Ook is een (goede) diesel, mits trouw onderhouden, vrijwel onverwoestbaar en wordt probleemloos heel erg oud. Dat kun je van benzine-autoos niet zeggen.
benzine auto kunnen ook met gemak de 5 ton halen mits ze onderhouden worden
en aldi tanken is illigaal dus eigenlijk strafbaar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik moet zeggen dat ik de dieselmotortjes wel altijd prettig vind, heb nu een zx diesel staan die ruim over de 4 ton is
Maar LPG is ook wel erg fijn, het belastingverschil heb je met ongeveer 9000 kilometer per jaar wel terug verdient, dus een auto kopen met lpg is natuurlijk wel prettig. ik heb trouwens een adresje dat goedkoop lpg installaties inbouwt, ik zal hem eens vragen of ie niet een dealtje wilt sluiten een group-lpg-inbouw-actie
maar het blijft idd zonde dat je niet bij de aldi mag tanken, en kijken ze niet naar de kilometerstand om met terugwerkende kracht de accijns na te heffen (mocht je zo idioot ongelukkig zijn om ermee gesnapt te worden)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
citroenc2 schreef:karel schreef:citroenc2 schreef:kan je beter benzine nemen diesel gaat de laaste tijd veel meer omhoog en met een benzine kan je ook nog altijd op gas gaan
Maar met een diesel kun je “bij de Aldi tanken”, dat lukt met benzine en gas niet. Ook is een (goede) diesel, mits trouw onderhouden, vrijwel onverwoestbaar en wordt probleemloos heel erg oud. Dat kun je van benzine-autoos niet zeggen.
benzine auto kunnen ook met gemak de 5 ton halen mits ze onderhouden worden
In principe kunnen ze dat wel, maar aan een BX diesel heb je niet heel veel meer onderhoud dan de sapjes (olie, kv, LHM) tijdig verversen en de filtertjes op tijd verwisselen. Probeer het zo minimaal maar eens bij een benzinebak; dan sta je ongetwijfeld een keer stil vanwege het een of ander. Het zijn gewoon *erg* stabiele autos.
Ich bin ein Breaker
DIESEL!!!!
Ijs had eens voor ons uitgerekend dat je al bij krap 6000km’s per jaar voordeliger uit bent met een diesel.
Daarnaast is een Diesel veel minder storings gevoelig(kijk maar eens hoeveel topics er deze week geopend zijn over brandend motormanagment lampjes ) en rijdt het veel lekkerder
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Simpele Ziel schreef:FRIETVET!!!!
...
brandend motormanagment lampjes ) en rijdt het veel lekkerder
heb ik anders geen last van hoor
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Nee, jij had weer injector troubles
Moet zeggen dat ik met Sofie daar ook nooit last van had terwijl dat Lisa het wel waagt om me er af en toe mee te pesten
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Simpele Ziel schreef:Nee, jij had weer injector troubles
Moet zeggen dat ik met Sofie daar ook nooit last van had terwijl dat Lisa het wel waagt om me er af en toe mee te pesten
mijn pa had daar een mooie oplossing voor, je moet zo’n verfspuit achtig ding vullen met wasbenzine, en daar een paar bar lucht op zetten, dan spuit je eerst ff je motorblok in de buurt van de injectoren schoon, en dan trek je de benzine rail er vanaf, en zet je nog ff wat wasbenzine op de bovenkan van de injectoren waar het filtjertje zit, dat schoont het al heel aardig op, ultrasoon reinigen kun je dan nog altijd doen blijft het slecht, maar bij mij scheelde het toch wel een eind, alhoewel de injector van de 2e cilinder gewoon echt kaduuk was, die sprong niet meer open.
maar de rest is ook weer mooi schoon!
maar weer ontopic moet ik zeggen dat beide brandstoffen me erg aanstaan hoor, maar dit im’n 2e gasbak, en ik heb pas 1 diesel in mijn wagenparkje (gehad, pa rijd er nu in) maar voor beide is een hoop te roepen hoor
maar bijvoorbeeld een mooie type 1 bx met carbs, dat loopt toch wel prima op gas hoor! en met de alleroudste is het nog maar 2 jaartjes wachten, en dan heb je hem nog belastingvrij ook!
Aan de andere kant vind ik het idee dat je in een diesel nogal wat varieteit hebt aan branstofkeuzes zeer aantrekkelijk maar als je met zo’n rijdend friethok rondgaat, dan zalje toch ooit problemen krijgen helaas
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
In de vergelijking zijn we uitgegaan van een BX 19d(die van Ijs en een 19TZI geloof ik… mja, de benzine BX’en ontlopen elkaar niet zoveel dat is echt 10tjes werk…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Op internet zijn diverse rekenmodules beschikbaar om omslagpunt ed te berekenen. Uiteraard kan je het zelf ook uitrekenen. Voorbeeld:
Wil je het in geld uitdrukken dan zal je de hogere vaste lasten moeten goedmaken met lagere brandstofkosten. Met afschrijving hoef je in dit geval, gezien de leeftijd, geen rekening te houden.
In het algemeen zijn de (oudere) diesels erg betrouwbaar mits juist onderhouden natuurlijk. Bovendien is het karakter van een diesel bijzonder aangenaam (ik ben niet bevooroordeeld hoor ). Wat onbekend is hoe het kabinet gaat handelen. De diesel zit in een verdomhoek en als er eenmaal een negatief beeld is, dan krijg je dat in de regel bijzonder moeilijk uit het hoofd van een kamerlid of minister te praten.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het is heel simpel: Emiel heeft al een BX diesel, dus die hoeft ie niet meer te kopen. Sterker nog, die auto was toendertijd gratis. En Emiel loopt nogal wat meetings af zo door het hele jaar. Behalve Citro-freak zitie ook bij de scouting. Mijn advies is: Gewoon de diesel aanhouden. Als je er toch een Visa bij wilt: Die krengen kosten bijna niets aan belasting en verzekering.
Test