1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Rijden tussen de motorliefhebbers
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 914

Gepost: 23 juni 2006 01:36 AM

Hallo allemaal,

Vandaag eens een nieuwe sensatie…..
Moest ff voor de baas naar Witterzomer….. Dus ik dacht dat het een goed idee was om over de snelweg (daar was de DS al in geen jaren meer op geweest) naar Assen te gaan, en dan naar Witten.
Errug slim Laughing  tijdens de TT nacht (was vroegâh nog op vrijdag…) Dus lekker veel motorrijders en blauwpetten bij de weg. Gezellie!
Toen ik naar huis ging, besloot ik om door Bovensmilde te gaan (stoplichten van madammeke helemaal niks Sad  ).
Eerste reactie, het verlaten van de parkeerplaats….  Er stonden op de camping heel wat motorrijders een plekje af te wachten, danwel uit te rusten enzo, maar het gesprek verstomde nadat de dame omhoog was gekomen, en voorbijkwam zweven. Jammer dat er eenjte van verbazing midden op de weg bleef staan, maar deze motormuis wilde gelukkig geen onderliggende partij worden.
In bovensmilde veel tegemoetkomende motorrijders, maar de DS trok ook weer aandacht. Er staan ook kleine kinderen langs de kant om al dat moois te bekijken, en bij één daarvan zag ik eerst een heel verbaasd gezicht, en daarna een grote glimlach en enthousaist zwaaien. Dat beloon je natuurlijk met de dubbel claxon (helaas, de luchthoorns zijn kaduuk).
Op de snelweg meer ingehaald worden dan zelf inhalen, maar éénm van de inhalers, propvol, kwam luid toeternd voorbij, met alemaal opgestoken duimen. Een beter compliment kan een dame zich niet wensen nietwaar?
Kortom, het rijden werd zo toch wat aangenamer, ben benieuwd of dat zo blijft. Een ander voordeel, men heeft in kritische verkeerssituaties wel meer ontzag voor DS dan voor mijn dagelijkse blk. Echter, ik kom niet in de verleiding om er misbruik van te maken, want niet elke medeweggebruiker kan de beperking van een klassieker goed inschatten.
Mijn rijgedrag met Ds is dan ook erg anticiperend, omdat ik de techniek soms nog erg wantrouw (wegrijden bij stoplichten).

Kortom, zet je ervaringen hier eens onder?

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  

Mink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182

Gepost: 23 juni 2006 11:15 PM
  [ # 1 ]

Re: Rijden tussen de motorliefhebbers

superpetur schreef:

Mijn rijgedrag met Ds is dan ook erg anticiperend, omdat ik de techniek soms nog erg wantrouw (wegrijden bij stoplichten).

Wat is je probleem met wegrijden dan?

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 24 juni 2006 12:05 AM
  [ # 2 ]

Ik moet zeggen dat ik in Amsterdam (of waar dan ook) eigenlijk helemaal geen voorkeursbehandeling heb opgemerkt in het verkeer. Ik heb niet het gevoel dat veel mensen het uberhaupt opmerken dat je niet in een dertien-in-het-dozijn auto rijdt. Eind mei waren we met de DS in Frankrijk en dat was wel wat anders. Je ziet ze daar veel minder en als we door een dorpje reden hoorde je telkens “C’est magnifique” en zo. Smile

Ami, 2CV en HY rijders zwaaien enthousiast. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand in een modernere Citroen (BX, C*) zwaaide. Ik ga er maar van uit dat die mensen meestal niet bewust Citroen rijden…

Profiel  

langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 783

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 24 juni 2006 12:32 AM
  [ # 3 ]

Mensen zijn veel meer vergevingsgezind. Als ik een foutje maak in het verkeer vinden ze dat helemaal niet zo erg meer als ze zien dat ik in een snoek zit!

Voorbeeld 1
Toen ik laatst na een bezoek aan mijn oom en tante, hun dochter en haar twee kleine kinderen weer in de DS stapte om weg te gaan, viel de mond van de kleinste (anderhalf en nu al autogek) open van verbazing. Je zag aan hem dat ie druk bezig was alles proberen te begrijpen. Hij zat daar bij zijn opa op de arm te kijken en zei helemaal niets meer.
Hij had niet eens in de gaten dat zijn moeder bij me instapte en mee ging!!!

Onvergetelijk, zulke dingen.

Voorbeeld 2
De snoek staat (nog) bij mijn ouders in de garage. Elke keer als ik haar weer in de in de garage parkeer, staat de buurman bij het raam te kijken hoe ik dat doe.  Cool

Voorbeeld 3
Vorig jaar ging ik met de snoek even naar de fietsenmaker om een nieuwe fietsband te halen. Toen ik de winkel weer uit kwam stond er een echtpaar van tegen de tachtig jaar bij mijn auto met elkaar te praten.

‘Mooi hoor! Zo’n auto wilden wij ook altijd hebben.’ zei de vrouw toen ik instapte.

Anti-voorbeeld 4
Na een toerrit komt een oude vrouw bij mij en mijn auto staan en zegt: ‘Dat is zo’n auto die op en neer kan he?’
‘Ja.’ zeg ik.
‘Wat een onzin!’  :schater

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  

vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 736

Gepost: 25 juni 2006 10:55 AM
  [ # 4 ]

Een tweetal weken geleden was ik ik een klein dorpje nabij Bouillon in de Ardennen. Helaas kreeg ik daar te kampen met een gescheurde waterdarm. Een lokaal boertje kwan snel ter hulp met een aantal waterdarmpjes die hij nog van een oude Renault had liggen. De zaak was relatief snel hersteld (bypass tussen verwarmingselement en retourbuisje boven uitlaatcollector).
Diezelfde middag bij de kruidenierszaak: ” Ah U staat in panne met die oude citroen?” “Ja ‘t is altijd wat he met die oude auto’s” bla bla bla
Een uurtje later op de camping: “Hey je stond in panne!” “Heeft die man je kunnen helpen?” blabla

We waren dus nog geen dag ter plaatste en iedereen wist al dat er een snoek in het dorpje was…en dat er panne was geweest…  Confused The word spreads fast!

Vik

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 25 juni 2006 11:36 AM
  [ # 5 ]

toch vriendelijke mensen daar Rolling Eyes  Laughing

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 juni 2006 12:45 PM
  [ # 6 ]
fluidphreak schreef:

Ami, 2CV en HY rijders zwaaien enthousiast. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand in een modernere Citroen (BX, C*) zwaaide. Ik ga er maar van uit dat die mensen meestal niet bewust Citroen rijden…

`

Ongeacht in welke wagen ik zit, krijg ik ook vanuit moderne Citroëns de nodige positieve aandacht. In de BX wel minder trouwens, maar ook dat komt voor.
Laatst reed er zelfs een Mazda zwaaiend en met de duim omhoog voorbij, en onlangs een NSU RO80 die de duim naar mij op stak (en ik naar hem natuurlijk!).

Maar het leukste zijn de spontane acties die soms gebeuren. Zo reed ik vorig jaar in de eend vanuit een dorp naar huis en passeerde ik 2 Duitse eenden die voorgesorteerd stonden om de snelweg op te gaan.
Bij het passeren gooiden ze de remmen los en hebben ze een 5 km achter mij aan gereden.
Bij de volgende afslag zijn ze weer richting snelweg vertrokken, natuurlijk onder het genot van getoeter en gezwaai!

Ik ben benieuwd hoe het rijden in de HY zal zijn, ik verwacht veel aandacht van vooral kinderen.

Profiel  

gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 809

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 26 juni 2006 12:10 PM
  [ # 7 ]

Ik krijg in het midden van het land ook niet meer ruimte van medeweggebruikers.

Toen in mijn C4 net had, zag ik meer mensen kijken dan mijn DS. Maar ja, ik heb mijn DS pas net. Kinderen kijken meestal meer op, omdat kinderen vaak nog nooit een DS hebben gezien denk ik. Die krijgen zeg maar een soort la bombe effect in de 21e eeuw. Wink

De leukste reactie vond ik van mijn buurman, die rond de 80 is. Hij is nu erg ziek, maar mijn buurvrouw liet een foto zien, waar de buurman vol trots in zijn (toen) gloed nieuwe DS zat, eerste neus. Geweldig!

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660

Gepost: 26 juni 2006 12:14 PM
  [ # 8 ]
patje74 schreef:

Ik ben benieuwd hoe het rijden in de HY zal zijn, ik verwacht veel aandacht van vooral kinderen.

dat zal best die denken “he, daar is Otje”

Profiel  

superpetur
> 900 berichten

Gepost: 26 juni 2006 02:16 PM
  [ # 9 ]

Verbazingwekkend, maar….. gisteren op de terugweg van Brabant naar huis gespot:
1 x DS, volledig zwart, 3x HY bus, en 1 x Citroën bus van aan onduidelijk type….......
Dus met de Otje mobiel zit het wel goed.
Inderdaad, de techniek van de DS, als ze omhoog komt, doet menig kind van verbazing de mond openvallen….

MVG,Peter

Profiel  

superpetur
> 900 berichten

Gepost: 26 juni 2006 02:23 PM
  [ # 10 ]

Re: Rijden tussen de motorliefhebbers

Wat is je probleem met wegrijden dan?

Probleem met wegrijden als de dame lang stilstasat voor een stoplicht, de trapt op de remknop, zet de dame in 1, en er gebeurt heel weinig. Toerental zakt als de bekende baksteen, maar is nog net voldoende om niet af te slaan. dus gauw voorzichtig gas erbij, en dan pas wegrijden.
Eerste probleem doet zich al voor tijdens het stiltaan, het opgleoeien van de sTOP en oliedruk lamp. Tweede is dan het wegrijden.
Als je normaal stopt (als het jou uitkomt), je zet dame in 1, dan kruipt ze wel lekker weg…...

Dit was dus ook de reden om niet met dame een lange reis naar het zuiden te maken in het weekend. Files zijn niet het sterkste punt.
Wat er nog hydraulisch aangepakt gaat worden is de centrifugaalregelaar, misschien dat daamree een deel van het probleem is opgelost.

MVG, Peter

Profiel  

gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 809

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 26 juni 2006 05:06 PM
  [ # 11 ]

Als ik op de remknop trap zakt het toerental ook, zoals het hoort (heeft geloof ik te maken met het plots intrappen van de rem als je rijdt, zodat de motor dan niet afslaat).
Misschien kun je het toerental bij ingetrapte rem iets hoger instellen? Ik weet overigens niet hoe dit moet, want ik heb de handboeken hier niet.

o ja, ik heb geen injectie…

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3210

Gepost: 26 juni 2006 06:35 PM
  [ # 12 ]
superpetur schreef:

Verbazingwekkend, maar….. gisteren op de terugweg van Brabant naar huis gespot:
1 x DS, volledig zwart, 3x HY bus, en 1 x Citroën bus van aan onduidelijk type….......

Gisteren was de afsluiting van het Lindetreffen in Oldeholtpade (Fr), dus die 3 HY’s en die andere bus zullen waarschijnlijk daar vandaan komen.

Er wordt idd wel een stuk meer afgezwaaid en gekeken dan bv in m’n XM. Maar daar staat dan weer tegenover, dat er een hoop volk in modern blik rondrijdt die instant krimping van de genitaliën voelen optreden wanneer ze achter een oldtimer moeten rijden, laat staan als ze er door ingehaald worden. Met als resultaat dat ik binnen de bebouwde kom nog nooit zo vaak ben ingehaald als in de DS (nb ik rijd in de DS steviger door dan in m’n dieselende XM) en het bumperkleven op de snelweg ver10voudigd is (wat valt dan wel weer te verklaren, want daar rijd ik in relax-mode gemiddeld 110). Bij dat laatste zie ik trouwens wel weer een mentaliteitsverschil; want als ik met de XM tergend lang de weg blokkeer voor een bumperklever en vervolgens op z’n 385ste langzaaaaaaaaaaam naar rechts kruip, krijg ik 50% van de tijd nonverbale communicatie naar m’n ei geslingerd. In de DS rek ik het proces graag nog iets langer, zodat de klever in kwestie zelf bijna oldtimer-bestuurder is als ie eindelijk mag passeren. Maar daarbij heb ik nog nooit een gefrustreerd gebaar gezien. Kennelijk vloeit er toch iets van de rust en het comfort over via de bumpers, wat de klever minder agressief maakt.    Laughing

Animal triste post coitum

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 26 juni 2006 06:54 PM
  [ # 13 ]

Een bekend verhaal Serge… Toen ik pas was verhuist, had ik ook constant klevers ahter mij. Men dacht waarschijnlijk dat iemand met zo’n auto nooit in hun buurt kon wonen.
Na een aantal persoonlijke confrontaties (o.a. een vader van een klasgenootje van mijn zoon) waarbij het schaamrood bij de betreffende klever tot achter de oren te zien was, is het volledig opgehouden.

Blauwe platen voor je neus geven een verlaagde snelheidservaring blijkbaar…

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 26 juni 2006 07:03 PM
  [ # 14 ]
patje74 schreef:

Met mijn GS merkte ik dit ook regelmatig. Met die GS reed ik vlotter dan de BX (turbo)diesel met koude motor. In de BX blijven ze in de bebouwde kom er netjes achter, met de GS werd ik al snel voorbijgestoken (die “oude bak” zal wel traag blijven rijden).

Op de snelweg zag je wel regelmatig mensen kijken naar de GS. Zal wel niet in de laatste plaats door het appeltjesgroen komen.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3210

Gepost: 26 juni 2006 07:18 PM
  [ # 15 ]
patje74 schreef:

Laughing

Animal triste post coitum

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook