Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
[quote data=”” author=“Matthijs309” date=“1252147597”]Ik ben op zoek voor een 309TD project:
een 2.1TD uit een xm of xantia, liefst zo compleet mogelijk, km stand is niet echt belangrijk. staat van het blok wel (koud loop en olie verbrui) etc.
Reacties mogen hier, maar handigste is via mijn mail:
citroenforum @ 309gti.nl
Mvg
Matthijs
Ik heb je helaas niets aan te bieden maar het lijkt me een gaaf project dus houd ons op de hoogte!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Re: 2.1 TD 12V
Matthijs309 schreef:Ik ben op zoek voor een 309TD project:
een 2.1TD uit een xm of xantia, liefst zo compleet mogelijk, km stand is niet echt belangrijk. staat van het blok wel (koud loop en olie verbrui) etc.
Reacties mogen hier, maar handigste is via mijn mail:
citroenforum @ 309gti.nl
Mvg
Matthijs
Zoek eens op http://www.onderdelenlijn.nl Bij sloperij van Zupthen in Veghel hadden ze laatst 2 blokken staan. Op marktplaats ,speurders of ebay kun je met wat mazzel nog wel eens een aardige sloop XM of 605 vinden met een bruikbaar blok. Dan heb je de zaak wel helemaal compleet. Ze komen helaas niet zoveel voorbij, dus je moet wel geduld hebben.
Ik ben inderdaad beetje rustig aan t lobbyen voor een blokje
Als ik nieuws heb, zal ik er ook een verhaaltje over maken op mn site, 309gti.nl Er staat nu nog niets om omdat ik pas net met een design ben begonnen. (ben meer een coder ).
Zo ben ik bezig om een grote database te maken van alle PSA blokken. Voorbeeldje:
http://www.309gti.nl/?mode=
Hier komt nog een stukje bij, met welke blokken in welke autos zijn geleverd. Op het moment dat ik het veilig genoeg heb dicht getimmert ga ik langs PSA fora, om te vragen voor invulling van de database
Het nut hiervan zal wel duidelijk zijn lijkt me
@marten:
jou verhaaltje mag ik ook graag lezen
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:@marten:
jou verhaaltje mag ik ook graag lezen
Eeen uitgebreide blokkendatabase kan best handig zijn Misschien nog een tip: een bakkendatabase met overbrengingsverhoudingen.
Grappig trouwens: de Turbo D12 conversie in Citroenland is nog steeds tamelijk uniek. Voor zover ik weet in NL alleen een (mijn) BX Turbo D12 en de C15 Turbo D12 van Mike. Er zijn echter al de nodige leeuwtjes gepimpt met een Turbo D12 motor. 205, 205 multivan, 306, er is nog iemand met een 405 bezig en nu wellicht een 309! Ik ben benieuwd!
Rudy heeft aardig een weg geplaveid voor ons
Bakken database zou kunnen, maar er is al een redelijk duidelijke excel file Misschien iets voor op het prikbord. De motorendatabse moet grote zoekopties hebben zoals technische details vergelijken, en kunnen zoeken op alle waarden die opgegeven kunnen worden in de database
En natuurlijk in welke auto welk blok ligt voor als je opzoek bent naar een donor
Voor de 309 ben ik me nu aan het verdiepen in de diesel techniek mbt tot opvoeren. Techniek van de dieselpomp, turbo’s in compound setup, etc. lars Lybker heeft hierover een mooie site, heb niet zo zijn url op mijn pc maar hij heft wel een profiel op 205gtidrivers.co.uk over zn een na laatste setup met een 2.2HDI blok in een 205.
Tevens heb ik van mijn vriendin een electroden lasapparaat gekregenvoor mijn verjaardag dus daarmee kan nu ik nu al aardig mooie pijpjes en spruitstukken lassen
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Rudy heeft aardig een weg geplaveid voor ons
Helaas niet voor mij Rudy en ik waren zo’n beetje tegelijkertijd klaar.
Matthijs309 schreef:
Bakken database zou kunnen, maar er is al een redelijk duidelijke excel file Misschien iets voor op het prikbord. De motorendatabse moet grote zoekopties hebben zoals technische details vergelijken, en kunnen zoeken op alle waarden die opgegeven kunnen worden in de database
En natuurlijk in welke auto welk blok ligt voor als je opzoek bent naar een donorVoor de 309 ben ik me nu aan het verdiepen in de diesel techniek mbt tot opvoeren. Techniek van de dieselpomp, turbo’s in compound setup, etc. lars Lybker heeft hierover een mooie site, heb niet zo zijn url op mijn pc maar hij heft wel een profiel op 205gtidrivers.co.uk over zn een na laatste setup met een 2.2HDI blok in een 205.
Tevens heb ik van mijn vriendin een electroden lasapparaat gekregenvoor mijn verjaardag dus daarmee kan nu ik nu al aardig mooie pijpjes en spruitstukken lassen
De mechanica is 1 ding: maar de elektronisch geregelde inspuiting aanpassen van een common rail setup gaat ook niet vanzelf. Voor benzine turbomotoren heb je inmiddels de megasquirt en genoeg andere commercieel verkrijgbaar plug-on zelf aan te passen systemen. Voor diesel heb ik nog niet gezien.
Ik houd t vooralsnog maar bij de originele setup van dit motorblok. Dagelijks betrouwbaarheid is voor mij ook belangrijk en aangezien ik al eens een differentieel heb laten ploffen blijkt toch wel dat ook de originele motor al niet voor de poes is.
Daarom begin ik ook met de mechanische 2.1TD. De HDI is erg aantrekkelijk, maar voor elk wissewasje je ecu te laten chippen zit ik niet op de wachten. Met mijn benzine auto was ik ook van plan MS of Vems te nemen.
Wat je diff betreft, je zou een 306 diff kunnen nemen, alleen moet je dan wel met aandrijfassen gaan knoeien om dat goed pas te krijgen.
Ouwe mopperkont
Voordat ik de AX kocht was ik ook bezig met dit plan(2.1TD in een 309)
Echter, bij gebrek aan een goede basis auto heb ik dat maar gecancelt.
Mijn auto hoefde eigenlijk maar aan een paar dingen te voldoen:
Goede kleur (dus geen wit, bruin oid)
het moest een 3deurs zijn
en niet te duur, en als het ook nog ff kon dan een type 2…
Nou zijn die er niet zo gek veel dus helaas voor mij….
Ga jouw project dus met extra belangstelling volgen…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Voordat ik de AX kocht was ik ook bezig met dit plan(2.1TD in een 309)
Echter, bij gebrek aan een goede basis auto heb ik dat maar gecancelt.
Mijn auto hoefde eigenlijk maar aan een paar dingen te voldoen:
Goede kleur (dus geen wit, bruin oid)
het moest een 3deurs zijn
en niet te duur, en als het ook nog ff kon dan een type 2…
Als je daadwerkelijk met het project aan de gang gaat, kom je nog wel iets lastiger probleempjes tegen
Ja, maar ik zocht een auto…kan ik die auto niet krijgen, jammer dan, dan maar iets anders en geen 309 2.1TD…
Het is niet dat ik het zo graag wil dat ik er alles voor op offer… maar meer als er een 309 naar wens werd aangeboden dat ik dan dat plan zou gaan uitvoeren.
de 309 heeft meer ruimte dan de 205 (denk aan de multi) en geen hoog geplaatste stabi of problemen met hydroliek leidingen…
in theorie zou deze conversie dus het makkelijkst te doen zijn van alle hierboven genoemde projecten…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:
in theorie zou deze conversie dus het makkelijkst te doen zijn van alle hierboven genoemde projecten…
Ach ja, theorie…
Haha ja in theorie is het ook altijd veel goedkoper volgens de planning.
Mijn huidige 309 is een 1.3 met een 1.9 GTI blok met wat mods erin. In theorie past het, in praktijk moet je toch alle kleine dingetjes ook doen zoals benzine leidingen en tank en pomp, etc. En dan nog klein dingetie hier, en daar, en er moet nog een ecu aan waar geen plaats gat voor aanwezig is, etc.
Zolang de motorsteunen passen en de aandrijfassen ben je al een heeeel eind op weg
Ouwe mopperkont
Wat ik probeerde te zeggen is: de 309 heeft meer ruimte onder de kap dan een 205, ,en in een 205 past het ook… oftewel, een 309 is makkelijker.
De BX heeft een kleinere plek voor de motor en zit ook nog met het hydraulisch systeem en die gekke stabistang die de 309 niet heeft.
Oftewel, makkelijker dan de BX…
Dat je altijd buiten je budget valt en dat er veel tijd en geld in die kleine dingen gaat zitten ontken ik niet, maar daar is het ook een project voor he
<<ik>>
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
rare plek voor de afsplitsing
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja schijnbaar ben ik ineens topicstarter…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Helaas kan ik dat niet aanpassen…
had hem trouwens onder ander onderwerp gezet… maar zal het nu dan wel correct doen…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI