Al weer enige tijd geleden had ik een heleboel zaken rond mijn zx te melden die nou niet bepaald goed liepen. De motor hield er namelijk nogal regelmatig spontaan mee op
Ik heb de auto inmiddels weer bij een garage gehad. Er is een nieuwe accu ingekomen, hij dacht nadrukkelijk aan een spanningsprobleem en alle contacten zijn nagekeken en schoongemaakt. De ZX rijdt , maar ik ben nog niet helemaal vol vertrouwen. Alleen de accu lijkt me gewoon te simpel, maar ja….
Wat me op blijft vallen is de hoeveelheid witte rook die mijn uitlaat uithoest op het moment dat de motor stationair loopt. Weet iemand of dit kwaad kan en wat mogelijke oorzaken kunnen zijn :
Na een Xsara, C2 VTS, de ZX en Saxo…....en 10 jaar lease…..nu een Cactus
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Witte rook kan veroorzaakt worden door een lekke koppakking waardoor er korte tijd na het starten koelvloeistof meeverbrandt. Dan zou je onder de olievuldop ook ‘sludge’ of mayonaise-achtige troep aan kunnen treffen.
Overigens kun je misschien ook eens de zoekfunctie van het forum gebruiken want ik weet dat er al veel gesproken is over dit onderwerp.
Succes ermee!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
‘sludge’ of mayonaise-achtige troep is inderdaad niet onbekend…..en dan? Grote problemen??
Ik heb het forum al afgekeken maar daar leek het eigenlijk allemaal om koude motoren te gaan of auto’s op gas.
Na een Xsara, C2 VTS, de ZX en Saxo…....en 10 jaar lease…..nu een Cactus
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Jasper ZX schreef:‘sludge’ of mayonaise-achtige troep is inderdaad niet onbekend…..en dan? Grote problemen??
Ik heb het forum al afgekeken maar daar leek het eigenlijk allemaal om koude motoren te gaan of auto’s op gas.
Ik weet niet precies wat de gevolgen op lange termijn kunnen zijn - behalve slechte loop, verbruik van koelvloeistof en eventueel olie en nog wat zaken. Hoe dan ook, een om de koppakking te vervangen moet - je raadt het al - de kop eraf, distributie los enzovoorts, vrij ingrijpende verbouwing. Ikzelf heb niet zo’n vergaande sleutelervaring
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maak me gek…..en die sleutelervaring zou ik graag WILLEN hebben, maar helaas.
Wie o wie heeft nog aanvullende info :
Na een Xsara, C2 VTS, de ZX en Saxo…....en 10 jaar lease…..nu een Cactus
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je die witte rook ook als de motor warm is? Daalt het koelwaterpijl?
Een kleine koppakking lekkage wordt altijd een grote!
Als er water in je olie komt en dat komt in je smeerkanalen loopt je blok vast…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Geen idee eigenlijk, het valt pas op wanneer ik bijvoorbeeld stil sta voor een stoplicht…...en hele grote afstanden durf ik eigenlijk nog niet af te leggen gezien de ervaringen van de laatste tijd.
Maar een lekke koppakking gaat volgens mij flink in de papieren lopen schat ik zo in :burninhell
Na een Xsara, C2 VTS, de ZX en Saxo…....en 10 jaar lease…..nu een Cactus
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Ja, maar wel te overzien bij een ZX, ook moet de kop gevlakt worden waarschijnlijk.
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Wel te overzien = : :
Na een Xsara, C2 VTS, de ZX en Saxo…....en 10 jaar lease…..nu een Cactus
Bij mij zit er net een nieuwe koppaking op:
Vlakken, koppakking, pakkingset en kopbouten alleen al 192 euro. Bij mij is daar nog wel het een en ander bij gekomen maar daar moet je het forum maar eens op nalezen. Kijk ook maar eens hier:
Ik heb gewoon vreselijk veel pech gehad. Reken wel op veel sleuteluren maar mijn zoon heeft met het Haynes manual erbij alles er zelf af kunnen halen.
Jos van der Voort
DigiDaan schreef:Witte rook kan veroorzaakt worden door een lekke koppakking waardoor er korte tijd na het starten koelvloeistof meeverbrandt. Dan zou je onder de olievuldop ook ‘sludge’ of mayonaise-achtige troep aan kunnen treffen.
Die sludge onder de olievuldop bij een 1.6i zegt nog niets, de constructie is dusdanig bij een 1.6i dat die dop en pijp eronder vrij koud blijft. Bij veel korte ritjes hoopt er zich al snel een enorme hoeveelheid sludge op. Zo ook bij de 405 met 1.6i motor van een maat van mij, dacht eerst ook lekke kop, sludge verwijderd, vloeistoffen ververst en geen enkel probleem.
Heb je het koelvloeistof niveau al gecontroleerd?