Beste mensen,
Aangezien ik een toerenteller erg makkelijk vind en mijn auto inmiddels een luxere uitstraling heeft, waarbij een toerenteller niet mag ontbreken wil ik graag weten of iemand een handleiding heeft /of weet of de bedrading al aanwezig is om dit aan te kunnen sluiten.
Het gaat om een BX Cannes 1.4i, zo een met een klokje. Alvast bedankt!
gewoon een universele van autostyle ofzo kopen, die sluit je weer aan op je bobine (dacht ik).
niet zo heel erg moeilijk.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:gewoon een universele van autostyle ofzo kopen, die sluit je weer aan op je bobine (dacht ik).
niet zo heel erg moeilijk.
No thanks, ik wil gewoon het instrumentenpaneel van een 1.9 GTI erin of van een 1.6 progress…. Weet iemand hoe dat moet ?
Ik weet niet hoe kaal of luxe de Cannes uitvoering is, maar de kans is aanwezig dat de bedrading al aanwezig is. De 1.4i in je BX is dezelfde als in mijn ZX, het is de 1.4i met motorcode KDY, dus met verdeelkap.
Zoek een instrumentenblok met een toerenteller uit een BX met 1.4i met motorcode KDY, te herkennen aan één bobine en een verdeelkap. De motoren zonder verdeelkap (DIS bobine) krijgen het signaal van de ECU, de 1.4i met verdeelkap krijgt het signaal van de bobine.
In de vraagbaak kun je zien van waar je een draad moet trekken naar het instrumentenblok mocht de bedrading niet aanwezig zijn. Als je een instrumentenblok uit een BX op de sloop eruithaalt, vergeet dan niet om de connectoren aan de kabelboom in de sloop-BX af te knippen en ook mee te nemen. Kun je mooi zien welke draadjes er wel en niet op de kabelboom in je BX zitten.
In deze topic kun je mijn bevindingen over het inbouwen van een ander instrumentenblok in mijn ZX lezen. In grote lijnen geld hetzelfde voor jouw BX: http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=1479
ZX1.4i schreef:Ik weet niet hoe kaal of luxe de Cannes uitvoering is, maar de kans is aanwezig dat de bedrading al aanwezig is. De 1.4i in je BX is dezelfde als in mijn ZX, het is de 1.4i met motorcode KDY, dus met verdeelkap.
Zoek een instrumentenblok met een toerenteller uit een BX met 1.4i met motorcode KDY, te herkennen aan één bobine en een verdeelkap. De motoren zonder verdeelkap (DIS bobine) krijgen het signaal van de ECU, de 1.4i met verdeelkap krijgt het signaal van de bobine.
In de vraagbaak kun je zien van waar je een draad moet trekken naar het instrumentenblok mocht de bedrading niet aanwezig zijn. Als je een instrumentenblok uit een BX op de sloop eruithaalt, vergeet dan niet om de connectoren aan de kabelboom in de sloop-BX af te knippen en ook mee te nemen. Kun je mooi zien welke draadjes er wel en niet op de kabelboom in je BX zitten.
In deze topic kun je mijn bevindingen over het inbouwen van een ander instrumentenblok in mijn ZX lezen. In grote lijnen geld hetzelfde voor jouw BX: http://www.citroën-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=1479
Ik zal maar even wat BX specifieke kennis inbrengen.
Kijk eens op http://www.citroenbx.nl Daar staat perfect hoe je het klokkenspel demonteert.
Neem gewoon een toerenteller uit een luxer model, die flap je zo in het instrumentenpaneel. Bedrading moet je zelf trekken : is niet standaard aanwezig. BX kabelbomen hebben NOOIT een draadje teveel.
Neem geen donor toerenteller van een 1.6 injectie of diesel. Die werkt net (of compleet) anders en gaat niet lekker samen met de bobine van een 1.4 injectie.
De toerenteller heeft een aparte connector: die moet een min, een plus hebben. Bovendien moet ie een puls hebben van de bobine. Min en plus trek je gewoon vanaf andere draden in de buurt (wel zodanig dat je toerenteller niet bijv uitgaat als je de mistlampen aanzet). De puls van de bobine moet je middels een aparte draad van de bobine trekken.
Op de bobine is 1 stekker met 4 contacten aanwezig: Een plus (geschakeld via het contactslot), een geschakelde min (die naar de onstekingsmodule gaat) en een massa pun.
De geschakelde min is op 2 van de 4 stekkertjes aanwezig. Je moet de pulsdraad naar de toerenteller verbinden met de geschakelde min die naar de onstekingsmodule gaat.
Het makkelijkst kun je gewoon als alles is aangesloten (behalve de pulsdraad naar de bobine) deze pulsdraad proberen op alle 4 stekkers vann de bobine (de tt kan hier wel tegen) en dan kijken wanneer de TT het doet. Of je zoekt het netjes op in het schema.
Let er alleen op dat je een tt alleen los kan inbouwen als je een veglia instrumentenpaneel hebt, maar dat heeft zowat elke BX. Alleen enkele vroege types 2 hadden Jaeger (rommel).
Groet,
Marten
mpostma schreef:Neem gewoon een toerenteller uit een luxer model, die flap je zo in het instrumentenpaneel. Bedrading moet je zelf trekken : is niet standaard aanwezig. BX kabelbomen hebben NOOIT een draadje teveel.
Neem geen donor toerenteller van een 1.6 injectie of diesel. Die werkt net (of compleet) anders en gaat niet lekker samen met de bobine van een 1.4 injectie.
De toerenteller heeft een aparte connector: die moet een min, een plus hebben. Bovendien moet ie een puls hebben van de bobine. Min en plus trek je gewoon vanaf andere draden in de buurt (wel zodanig dat je toerenteller niet bijv uitgaat als je de mistlampen aanzet). De puls van de bobine moet je middels een aparte draad van de bobine trekken.
Als je het complete instrumentenpaneel neemt met de toerenteller erop uit een luxere BX, dan krijgt die toch zijn stroom al via de printplaat op het tellerblok, net als alle andere zaken op het tellerblok.
In het Haynes boek of de Vraagbaak kun je precies opzoeken welke connector en kleur draad je moet hebben van de bobine en het tellerblok. De elektrische schema’s in de vraagbaak zijn wat makkelijker te begrijpen dan in het Haynes boek.
ZX1.4i schreef:
Als je het complete instrumentenpaneel neemt met de toerenteller erop uit een luxere BX, dan krijgt die toch zijn stroom al via de printplaat op het tellerblok, net als alle andere zaken op het tellerblok.
In het Haynes boek of de Vraagbaak kun je precies opzoeken welke connector en kleur draad je moet hebben van de bobine en het tellerblok. De elektrische schema’s in de vraagbaak zijn wat makkelijker te begrijpen dan in het Haynes boek.
Zoals Marten al zei, zul je de toerenteller apart van stroom moeten voorzien. Dit gebeurt niet via de printplaat.
Volgens mij bedoelt hij als je de analoge klok eruit haalt en de toerenteller erin bouwt, je dan stroomdraden zult moeten trekken. Maar als je een compleet tellerblok uit een luxere BX neemt waar al een toerenteller opzit, dan zal die toch zijn stroom via de print krijgen? De lampjes voor de verlichting en controle-lampjes halen hun stroom toch ook via de print, welke uiteraard door één van de connectors word aangevoerd.
ZX1.4i schreef:Volgens mij bedoelt hij als je de analoge klok eruit haalt en de toerenteller erin bouwt, je dan stroomdraden zult moeten trekken. Maar als je een compleet tellerblok uit een luxere BX neemt waar al een toerenteller opzit, dan zal die toch zijn stroom via de print krijgen? De lampjes voor de verlichting en controle-lampjes halen hun stroom toch ook via de print, welke uiteraard door één van de connectors word aangevoerd.
Moet ik nog duidelijker zijn?
Een Toerenteller van een BX heeft altijd zijn voeding los van het tellerpaneel!! Je kon wel eens wat aannemen van iemand. Vreemd misschien, maar het is wel zo. ALleen bij een luxere BX ligt dat complete stekkertje dat de TT apart voedt er wel en bij de eenvoudige BXen moet je dat stekkertje er zelf neerleggen (dat stekkerje (4 contactjes: levert plus, min en puls).
Groet,
Marten
Ik geloof je best, het zal wel de rare logica van de Fransen zijn om hier een apart stekkertje voor te maken. Is er nog een specifieke reden waarom Citroen het bij de BX zo heeft gedaan? De overige Citroen’s uit dat tijdperk (AX en ZX) hebben voor alle instrumenten de aanvoer van de stroom via de printplaat.
Dat stekkertje heeft 4 contacten, Plus, Min, Puls, is het 4e contactje een extra min?
ZX1.4i schreef:Ik geloof je best, het zal wel de rare logica van de Fransen zijn om hier een apart stekkertje voor te maken. Is er nog een specifieke reden waarom citroën het bij de BX zo heeft gedaan? De overige citroën’s uit dat tijdperk (AX en ZX) hebben voor alle instrumenten de aanvoer van de stroom via de printplaat.
Dat stekkertje heeft 4 contacten, Plus, Min, Puls, is het 4e contactje een extra min?
de toerenteller moet wel constant stroom hebben, ook tijdens het starten e.d.
hadden ze de stroom van het instrumenten paneel geplukt, krijg je een jojo effect van je naald…lijkt me ook niet echt fijn
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Ah op die manier, het zal bij de BX wel iets te maken hebben met het wegfilteren van storingen van en naar de toerenteller, vandaar dus het losse stekkertje. Ik denk dat de electronica van de AX en ZX op dat punt wel ingrijpend veranderd/verbetert is, daar begint de toerenteller overigens pas te werken als de motor zelf draait en niet via de startmotor.
Overigens krijg je dat jojo-effect ook als je een verkeerde toerenteller neem, dus uit een 1.6 ipv uit een 1.4.
ZX1.4i schreef:Ik geloof je best, het zal wel de rare logica van de Fransen zijn om hier een apart stekkertje voor te maken. Is er nog een specifieke reden waarom citroën het bij de BX zo heeft gedaan? De overige citroën’s uit dat tijdperk (AX en ZX) hebben voor alle instrumenten de aanvoer van de stroom via de printplaat.
Dat stekkertje heeft 4 contacten, Plus, Min, Puls, is het 4e contactje een extra min?
1 loos contactje.
de puls zit afwisselend op het 2e of 3e contactje.
Groet,
Marten
Bestaan er dan 1.4 modellen met een toerenteller op het instrumentenpaneel ? nooit gezien nl. ops: een instrumentenpaneel uit een 1.6 progress gaat dus niet werken?
gti_styling84 schreef:Bestaan er dan 1.4 modellen met een toerenteller op het instrumentenpaneel ? nooit gezien nl. ops: een instrumentenpaneel uit een 1.6 progress gaat dus niet werken?
Ja en Nee. Vanaf de fabriek niet. Maar het is echt niet zo moeilijk in te bouwen. Er zijn genoeg mensen je voorgegaan bij het inbouwen van een toerenteller in een 14. Mits je bovenstaande kanttekeningen in acht neemt is het mogelijk.
Het is trouwens ook prima mogelijk om een instrumentenpaneel te nemen van een 205 gti. Die zijn geheel hetzeflde qua aansluitingen. Hoewel de layout hetzelfde is, is de uitvoering wat anders (bijv. geel licht in plaats van groen licht en iets andere fontjes enzo).
Succes ermee.
Groet,
Marten
Kheb al eens een instrumentenpaneel uit een 1.9 16v geprobeerd, temperatuurmeter werkte wel, oliepeil niet, toerenteller niet, benzinemeter wel k/mteller ook. Voor die toerenteller kwam ik een stekker te kort, was een groter stekkertje met een vierkante vorm. Is dat die stekker die ik aan moet sluiten waar jullie het over hebben ?