Bij het lichten van de motor uit de auto kwamen we het volgende tegen bij de bovenste motorsteun:
Het rubber wat in de motorsteun van de motor valt is los en rust normaalgesproken in de auto in een soort schotel van rubber.
De vragen:
Hoort dit zo?
Er zijn wat beschadigingen aan dat rubber (dat ziet er uit als een soort champignon). Kan dat kwaad?
Hoe vervangen we dit?
Het deel wat aan de auto zit valt in een aan de auto gelaste “moer” waar je nauwelijks bij kan.
Moet je die rubber schotel er af pielen, losdraaien, heb je daar een speciaal gereedschap voor nodig?
Kan ik die op de sloop halen of moet ik een nieuwe kopen?
Jos van der Voort
Bedoel je zoiets??? (komt uit mijn Xantia)
Zekers.
Dit lijkt er sprekend op.
Bij mij is het in twee stukken. Wat op de foto onder zit, dus dat ronde ding met het draadeind, is los van het bovenstuk. Dat is ook van rubber met die drie inkepingen in de buitenomtrek.
Het ronde ding met het draadeind ziet er, als je hem individueel bekijkt, uit als een champion.
Jos van der Voort
cb005978 schreef:Zekers.
Dit lijkt er sprekend op.
Bij mij is het in twee stukken. Wat op de foto onder zit, dus dat ronde ding met het draadeind, is los van het bovenstuk. Dat is ook van rubber met die drie inkepingen in de buitenomtrek.
Dat is niet goed, het hoort één geheel te zijn en is niet uit elkaar te trekken, wel kunnen er scheuren rondom zitten, maar dat is niet erg zolang je geen last heb van tikken of rammelen.
Ik heb dat ding rechts vervangen omdat er speling tussen zat, bleek achteraf niet nodig te zijn, dat hoort zo vertelde de Citroen Specialist. Dit onderdeel kostte €15, het onderdeel links kost c.a. €45, die heb ik toen maar lekker laten zitten, ondanks de scheuren.
Omdat ik ook nog een KM teller kabel moest ophalen heb ik het bij de Ciet-garage gevraagd.
Voor een ZX kost dit onderdeel 28 euro. Ik heb hem dus maar besteld. Voor het demonteren hadden ze het over “tikken met een beitel”.
Blijkt dat er ook een speciaal gereedschap is dat ik waarschijnlijk kan lenen. Ik ga dus ook niet moeilijk doen op de sloop. Om nou eerst een motor op te krikken en er dan achter te komen dat de motorsteun verrot is…
Hoe heb jij die motorsteun er trouwens af gekregen? Ik had ook gedacht aan het gereedschap wat je gebruikt om een oliefilter van het blok af te draaien.
Jos van der Voort
cb005978 schreef:Hoe heb jij die motorsteun er trouwens af gekregen? Ik had ook gedacht aan het gereedschap wat je gebruikt om een oliefilter van het blok af te draaien.
Vanuit de wielkast met een steeksleutel de bout van het draadeind losdraaien en je trek dat ding er zo uit.
Ik had van de dealer begrepen dat je dit onderdeel compleet kan kopen zoals op de foto.
Dat gaat bij mijn ZX dus niet. Er zit een soort vierkant dingetje onder gelast. Om daar bij te komen is er een klein gaatje waar je denk ik wel een sleutel door kunt steken.
Je hebt echter geen ruimte om te bewegen met je sleutel dus kun je niks los draaien. Van de onderkant met een dop kom je er ook niet bij want dan zit het plaatwerk in de weg.
Dan toch maar het speciale gereedschap van de dealer. Dat past in de drie inkepingen in het rubber en dan kun je hem eruit draaien.
En ... ik hem hem dus ook compleet gekocht. Zoals in onderdelen bij mij is ie dus kapot.
Jos van der Voort
cb005978 schreef:Je hebt echter geen ruimte om te bewegen met je sleutel dus kun je niks los draaien. Van de onderkant met een dop kom je er ook niet bij want dan zit het plaatwerk in de weg.
Dan toch maar het speciale gereedschap van de dealer. Dat past in de drie inkepingen in het rubber en dan kun je hem eruit draaien.
En ... ik hem hem dus ook compleet gekocht. Zoals in onderdelen bij mij is ie dus kapot.
De ruimte is bij mijn Xantia ook krap, een dopsleutel werkt inderdaad niet.
Ik heb een ringsleutel met ratel gebruikt, dat werkt prima, het gaat wel met kleine slagjes, maar je hoeft niet iedere keer de sleutel eraf en opnieuw erop te zetten en dan maar hopen dat de bout in de goede postie zit.
Ik heb hem er al af. Een flinke tik met een hamer en een stompe beitel op een van de inkepingen en ik kon hem er zo uitdraaien.
Zo gaan we de nieuwe er ook maar weer opzetten.
Jos van der Voort
inderdaad, gewoon met een beitel en hamer rond tikken en dan kan je de motorsteun met de hand eruit draaien,
kijk ook even of het plaatwerk/bevestiging waar de motorsteun in moet, niet rot of verroest is, ik had ergens gelezen dat een heel zwak punt is
maar meestal geldt dat voor de sterkere motoren, omdat verder niet is aangepast voor de sterkere motoren
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Ik heb verder geen rotte plekken gezien. Plaatwerk en zo ziet er verder prima uit. De nieuwe heb ik net opgehaald en gaat er zo weer in.
Jos van der Voort
cb005978 schreef:Ik heb verder geen rotte plekken gezien.
Roest plekken bij een ZX :
Hahaha, dan kun je lang zoeken, één van de sterke punten van een ZX de roestpreventie
Daar kan ik het alleen maar hartsgrondig mee eens zijn
Jos van der Voort
ZX1.4i schreef:cb005978 schreef:Ik heb verder geen rotte plekken gezien.
Roest plekken bij een ZX :
Hahaha, dan kun je lang zoeken, één van de sterke punten van een ZX de roestpreventie
kijk maar eens op http://www.306gti6.com/forum/showthread.php?id=44538&page=last daar hebben de meeste dat al moeten vervangen, en die auto’s zijn nog wat jonger, het is een plek waar zand vuil en torsiekrachten zitten, dus het kan best, peugeot, citroen allemaal hetzelfde
maar controleren kan nooit kwaad , als je er toch al mee bezig bent
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Daar wordt je spontaan onpasselijk van (wat ik zag op de link). Ga toch maar even voor de zekerheid kijken morgen. Mijn auto staat elders. Controleren kan geen kwaad.
Nog even voor ZX1.4i (de moderator). Ik heb dit onderdeel vanmiddag opgehaald voor mijn ZX: kost 32 euro incl. BTW. Het ding is afgezien van de onderzijde die aansluit op het plaatwerk identiek aan die op je foto… maar wel een derde goedkoper.
Wie snapt het?
Jos van der Voort
cb005978 schreef:Nog even voor ZX1.4i (de moderator). Ik heb dit onderdeel vanmiddag opgehaald voor mijn ZX: kost 32 euro incl. BTW. Het ding is afgezien van de onderzijde die aansluit op het plaatwerk identiek aan die op je foto… maar wel een derde goedkoper.
Wie snapt het?
Waarschijnlijk niemand meer, ik had vorig jaar dat andere ding gekocht voor €15 samen met een D-riem set. Ik dacht ik vervang het preventief als de motorsteun toch los gaat, maar goed de prijs van €45 voor dat bolletje vond ik te veel van het goede.
Overigens zat er bij mijn Xantia geen roest, volgens mijn Citroen’s toch net iets beter verzinkt dan een Peugeot