Haynes is er niet duidelijk over, maar horen beide radiatorfans niet tegelijkertijd te draaien. Bij mij draait er slechts één. Iig bij stilstand. Voiture heeft airco. Wie o wie :
Gaat niet de tweede fan pas draaien als de motortemperatuur boven bepaalde waardes komt?
Anders zou het controleren van de thermocontacten geen overbodige luxe zijn.
Je kunt het proberen door de Xant een tijdje stationair te laten draaien (hou wel de temp. in de gaten!!!) en als het goed is moet na verloop van tijd fan nr. 2 vanzelf inslaan lijkt me….
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
2e fan is van de airco als het goed is
citroenc2 schreef:2e fan is van de airco als het goed is
Inderdaad, als je de airco aanzet, gaan beide fans draaien.
Er draait maar één fan, airco aan of niet (aan de berijderskant)
Zekeringen? Relais?
Dus ze horen beiden te draaien :
Dan ga ik eens ff kijken . Ik las dat je de motor kunt testen door ‘em los te koppelen van de bitron? Of gaat dat anders :
Bij airco af fabriek draaien beide koelventilatoren in de lage snelheid als de aircocompressor draait. Let op: aircocompressor draait ook als de airco uit staat (schakelaar) maar de uitstroming op de voorruit staat.
Als je de stekker van de bruine temperatuursensor afhaalt op het motorblok moeten beide ventilatoren op hoge snelheid gaan draaien.
Mogelijk is dat de borstels van 1 ventilatormotor defect zijn.
Blade_ schreef:Let op: aircocompressor draait ook als de airco uit staat (schakelaar) maar de uitstroming op de voorruit staat.
Dit is waarschijnlijk alleen bij Type-2 i.c.m. Climate control, mijn type-1 met Climate-Control heeft dit niet.
Maar ik vergat nog: die ene fan draait alleen op volle snelheid en ik heb geen problemen met oververhitting. Temp. loopt door tot 90-95 graden en zakt dan netjes tot +-85°C
Dus echt een groot probleem is het niet, maar toch opmerkelijk. Bovendien wil ik graag dat alles werkt zoals het zou moeten, dus vandaar…........
Ik weet niet of het al is opgelost, maar zit de andere nog wel vast? Ik heb vorig jaar gehad dat de vin volledig los zat. Deze schoot tussen de andere en molde vervolgens de hele boel.
Succes!
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
geeft wel een leuk geluid hè, als ze alle twee op volle snelheid draaien! Zeker als je voor de auto staat…
Ik dacht dat de xantia een serie/parrallelschakeling had, bij airco draaien de motoren in serie ( dus halve kracht) en indien nodig gaan ze alletwee vol gas!
(dan word je in de grille gezogen)
Als het weer wat koeler is ga ik kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is. De opmerking parallel en serie zegt wel iets over de snelheid waarin die ene fan draait. De andere doet dus echt niets en hij moet het allemaal in z´n eentje klaren. Petje af, zelfs met deze temperaturen komt de meter niet boven de 90 graden
hou jullie op de hoogte
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Remco H. schreef:Ik weet niet of het al is opgelost, maar zit de andere nog wel vast? Ik heb vorig jaar gehad dat de vin volledig los zat. Deze schoot tussen de andere en molde vervolgens de hele boel.
Succes!
Dit klopt, heb ik ook eens gezien bij de xantia 1.8i16V (met airco) van mijn ouwelui.. Die heeft verder geen schade veroorzaakt gelukkig dus met een paar parkers weer gefixt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!