Als ik rustig rijdt reageert de auto heel akelig op (slechts aanraken of loslaten van) het gaspedaal. Op het moment dat ik het pedaal aanraak schokt de wagen naar voor en als ik loslaat weer een schok . Het is als het te snel op laten komen van het koppelingspedaal (wat ik niet heb, het is een automaat ). Is dit Citroen eigen of heb ik een (nog onbekend) probleem met mijn automatische transmissie?
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Als mijn motor koud is heb ik daar ook wel es last van…. kweenie echt of dit gewoon is.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Automaat transmissie weet ik niet zoveel van. Je zou eens op de XMNL yahoogroup moeten vragen, daar hangen de experts uit (om een of de andere ondoorgrondelijke reden weigert het gros hiernaartoe te komen).
Maar, automaat is een mogelijkheid, maar ik denk eerder aan iets in het injectiesysteem…. gaspotentiometers, koudeluchtklep… maar goed, bij XMNL weten ze er meer van…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ah is dat het? Ik vroeg het me al af.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik vind het een beetje vaag en een beetje meer informatie is best handig.
Hoeveel kilometers heeft de auto gelopen?
De automaat van een XM en zeker van een V6, is zeer gevoelig voor de transmissie olie. Controleer eerst eens het olieniveau (bij een draaiende, warme motor) en controleer de kleur/geur van de olie. De olie moet rood van kleur zijn en niet verbrand ruiken (olie stinkt wel, das normaal).
Schakeld de bak wel vloeiend van 1-2, 2-3, 3-4? Geen klappen als je van N naar R of van N naar D schakeld? Slipt hij niet in 4?
In het simpelste geval kan het om de afstelling van de kick-down kabel gaan…..... Het ergste geval wil je niet weten
Voor het behoud van de bak: geen caravans trekken en zo vaak mogelijk bakolie verversen (10.000 km maximaal)
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
gti_styling84 schreef:Als mijn motor koud is heb ik daar ook wel es last van…. kweenie echt of dit gewoon is.
Ik heb dit ook gehad met mijn ZX, die heeft dezelfde 1.4i motor als jouw BX, het is een bekend probleem. De gasklep potentiometer in het gasklep huis is versleten of vies. Schoonmaken of vervangen door een exemplaar van de sloop van een AX/BX/ZX1.4 met weinig kilometers doet wonderen, zoals bij mij, schokken is over en de auto rijd zuiniger.
Ik vraag me af of de XM automaat hier in kwestie ook iets van een gasklep.pot.meter heeft?
Dank je m8s; de auto heeft 233.000 op z`n klok en de bak schakelt redelijk goed. Ga e.e.a. nog eens goed testen (N - R / N -D ; oliekleur en -geur) . Sowieso olie verversen, ik houd je op de hoogte.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Fase 1 is afgerond Van N naar R en D gebeurt zonder schokken. Bak schakelt zonder noemenswaardige schokken van 1-2-3-4 en terug. Frappant is wel dat als ik rustig accelereer hij lang in z`n 2 (of 3) blijft hangen voordat ie door schakelt (toeren lopen hoger op dan normaal), accelereer ik wat rapper dan schakelt hij magnifiek en snel op (dus toch de kickdown kabel ?).
En dan nu het volgende; bij het afrijden van een brugafrit (cirkel naar beneden) liet ik het gas los en liet het vehicel uitrollen….als een bronstig hert in de paartijd!! Hij schokte zo hard dat ik bang was dat het moterblok eruit zou scheuren. Enig idee? ops: (gas.potentiometer ?)
Van vragen wordt je wijzer zegt men, dus hier wat vragen.
Hoe kan ik erachter komen of hij slipt in z`n 4? Waar is dat aan te merken?
Kan de automatische transmissie van de XM afgesteld worden?
Alvast bedankt voor de hulp.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
tot zover mijn kennis, de motor loopt voor de rest gewoon goed? Hij hikt niet als je gas geeft en hij loopt netjes stationair?
Als dat het geval is, moet je maar een automaten-specialist opzoeken, niet naar de dealer die heeft er de ballen verstand van.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik heb het zelf geprobeerd, rustig rijden en dan gas los en dan weer gas geven geeft een klein tikje in de aandrijving.
De conclusie: het zit in de ophanging van de motor, dus de motorsteunen zijn waarschijnlijk gaar of zitten los
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Ik heb het zelf geprobeerd, rustig rijden en dan gas los en dan weer gas geven geeft een klein tikje in de aandrijving.
De conclusie: het zit in de ophanging van de motor, dus de motorsteunen zijn waarschijnlijk gaar of zitten los
wohooo! Dat zou het inderdaad kunnen zijn; we gaan checken zo gauw ik wat tijd kan vrij maken. Bedankt maat! :17
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)