Vandaag heb ik mijn eerste auto opgehaald: Een AX 1.1i Axion uit 1990. Hier moet nog flink wat aan gebeuren om hem APK gekeurd te krijgen. De prijs was er ook naar, de auto is gratis van eigenaar verwisseld. Een van de punten is een losse komplampunit. Om dit euvel te fixen moet natuurlijk de motorkap open. Nu kan ik echter nergens vinden waar dat moet! (schaam schaam) Kan iemand hier mij vertellen hoe ik dat ding open krijg?
PS foto’s volgen
Ik weet nix van de AX maar in de regel zit er onder de stuurkolom (dus richting de pedalen) een handgreep(je) om de motorkap te ontgrendelen. Als de kap los springt, moet je waarschijnlijk even met je hand langs de rand van de geopende kap voelen om de veiligheidshaak zullen we maar zeggen te vinden.
Oef…ik hoop dat je me begrijpt (ligt er toevallig niet ergens verstopt een instructieboekje?)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Bassman schreef:Ik weet nix van de AX maar in de regel zit er onder de stuurkolom (dus richting de pedalen) een handgreep(je) om de motorkap te ontgrendelen.
Ja, duh.
Bij een AX oud type is de grendel niet zichtbaar. Hij zit achter het plastic onder je stuurhuis, net links van je stuurkolom. Voel daar maar. Hij zit vrij dicht tegen het plastic aan.
Handjes schreef:Bassman schreef:Ik weet nix van de AX maar in de regel zit er onder de stuurkolom (dus richting de pedalen) een handgreep(je) om de motorkap te ontgrendelen.
Ja, duh.
Bij een AX oud type is de grendel niet zichtbaar. Hij zit achter het plastic onder je stuurhuis, net links van je stuurkolom. Voel daar maar. Hij zit vrij dicht tegen het plastic aan.
Sh*t, zie je nou. Zelfs voor een motorkapontgrendeling ziet Citroën kans om verwarring te zaaien .
Hm…beter maar niks meer over een AX roepen
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ja daar was ik vorige week zaterdag op de sloop al achter gekomen, toen ik de motorkap van een oud type AX open wilde maken. Uiteindelijk maar hulp gevraagd aan 2 mede Citrofielen die de motor van een ZX zaten te bewonderen. Mijn broertje was er ook bij, dus we waren met zn vieren bezig om de motorkap van die AX open te krijgen, mijn broertje vond gelukkig die kl^*te hendel.
Ik heb hem gevonden, na nog wat langer gezoek.
Hier de foto’s. Ik moet hem nog wel even poetsen.
Zelfs ik heb er een jaar over gedaan om dat ding te vinden! Heb alleen maar nieuwe typen AX-en gehad. Daar zitten ze beter in het zicht.
Wat moet er trouwens nog meer aan gebeuren? Ziet er zo van buiten nog best netjes uit!
Je mist alleen 2 schaamdoppen.
Ik heb de 2 overgebleven doppen erafgehaald.
De TODO-list:
-Rechter handremkabel
-Uitlaatpot vervangen (de pot is toch dat grote blok he, die demper?)
-Voorremmen schoonmaken, lopen aan
-Voor nieuwe remslangen
-Lampje, ruitenwisserblad
Ik moet de olie en koelvloeistof ZEER goed in de gaten houden omdat de vrouw van wie ik hem heb gekregen de motor heet heeft laten lopen.
De kilometerstand is 186.XXX en de distributiriem is bij 159.000 vervangen dus die kan nog even mee.
jebbers schreef:Ik moet de olie en koelvloeistof ZEER goed in de gaten houden omdat de vrouw van wie ik hem heb gekregen de motor heet heeft laten lopen.
Als de motor heet is gelopen, dan heeft dat een oorzaak. Een motor loopt namelijk niet zo maar heet.
Hij is heet gelopen door een gebrek aan olie…...
Maar ik moet nu bezig met de uitlaat. Is de uitlaatpot (zo zei de garage-man die hemheeft onderhouden het) hetzelfde als de einddemper, het laatste dikke stuk aan het einde?
jebbers schreef:Hij is heet gelopen door een gebrek aan olie…...
Maar ik moet nu bezig met de uitlaat. Is de uitlaatpot (zo zei de garage-man die hemheeft onderhouden het) hetzelfde als de einddemper, het laatste dikke stuk aan het einde?
Je kunt toch even kijken waar de uitlaat lekt? Dan weet je ook wat je moet vervangen.
Maarre, een motor die te heet loopt door een gebrek aan olie, lijkt me zeer onwaarschijnlijk of er moet schade zijn aan het motorblok, anders is het echt bijna onmogelijk. Een motor loopt eerder heet door een gebrek aan koelvloeistof of een fan of thermostaat die niet werkt.
Met mijn vorige auto heb ik vaak en lang gereden met nog maar 1 liter olie in het motorblok, maar de motor liep dan niet warm, ook niet bij 170 km/uur op de snelweg.
Update:
De auto is nu sinds kort gekeurd. Kosten bij de garage 120 euro. Daarnast nog voor 37,50 een demper en een koplamp en nog een ruitewisser voor 10 eurootjes. Binnenkort is het tijd voor een grondige schoonmaak en commandant 4 en wax. Foto’s volgen!
Nieuwe update. Vorige week opnieuw gekeurd. Twee aandrijfashoezen zijn vervangen, daarnaast nog wat klein spul. Deze week heb ik het interieur dat ik van Paso heb gekregen (nogmaals duizendmaal dank!) ingebouwd. Ziet er een stuk netter uit nu. Het dashboard hoop ik in te bouwen op de sleutelmeeting over 2 weken.
Foto’s:
Deze zomer:
Pocket pc-phone met TomTom, vast de eerste AX met navigatie!
Interieur voor:
Spullen op de oprit:
Wat een bende
En na
Ziet er goed uit !
Citroen AX 1.4 GT ‘91
Citroën AX 1.1 First Injection ‘91
mooi, heb je die plastiek spullen niet over de achterste wielkassen gekregen?
en nog de deurbekleding over zetten
ik hoop dat je aan het dashbord aan uit gaat kunnen, vooral de bekabeling dan want het inbouwen op zich is een fluite van een cent
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoi, die plastic dingen op die wielkasten pasten helaas niet. Scherp opgemekr. Zoals je misschien gelezen hebt is het griletje al weg, naar de voorzitter van de Axclub.