Pfff, wordt er een beetje gek van…
Niet lang geleden de koppakking van de AX vervangen, maar blijf met koelingsproblemen zitten. En dat zit ‘m in de electrische aansturing van de fan!
Als de motor draait doen de ventilatoren (zowel van radiateur als van kachel) het niet, zet je de motor uit dan beginnen ze te loeien. Dat is dus met de sleutel in dezelfde (contact)positie… Vreemd toch? En ook geen zekerings-issue, aangezien ze het wel beginnen te doen als de motor niet draait. Lijkt me ook geen contactslot-probleem, want met stilstaande motor in dezelfde stand bestaat het probleem niet!
Rara, wat kan het nou zijn? Want op deze manier met dit weer is het niet leuk rijden met de AX. Om de 2 kilometer de motor uitzetten (maar op contact houden om de koeling te laten werken). Zeeeeer frustrerend!!!
HELP!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
zal je de bedrading van der fan moeten nakijken, en het thermocontact. misschien heb je ergens een draadje verkeerd aangesloten
en METEN IS WETEN !!! neem er de tijd voor en ga stap voor stap alles na en trek tekkers los en kijk wat er gebeurd
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Vervang de thermostaat eens door een exemplaar voor een BX, deze gaan bij 83 graden al open. Onlangs gezien bij 2 AX1.4i rijders dat dit met sucses werkt. Wat de fan betreft, daar heb ik zo snel geen antwoord op, volgens mij hoort die enkel met contact aan te werken, pas nog getest bij een AX-GT.
Dat van die thermostaat had ik ook al gepost @ axforum, en over je fan bij mij doet ie het alleen met contact aan zowel met draaiende motor als zonder. Heb je niet toevallig een stekker omgedraaid? is wel bijna onmogelijk omdat ze meestal op 1 manier passen maar je weet het niet. En probeer anders het even door te meten dus als je fan aanslaat effe die stekker doormeten in jou geval met motor uit en start um dan en meet die stekker nog eens door. Wie weet pakt ie de spanning wel weg…
In ieder geval suc6!
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het lijkt erop of je contactslot na starten geen stroom doorgeeft voor de fans. Als je de motor uitsel verdraai je het contact zo dat de fans WEL weer stroom krijgen. Lijkt dus op een ranzig contactslot.
Ik durf te wedden dat als je de motor laat afslaan door bijv. de koppeling te laten opkomen terwijl je remt de fans ook niet aangaan terwijl je sleutel in de zelfde stand staat…
Tijdelijke oplossing: Trek een draad naar het thermocontact vanaf je bobine plus. Die heeft spanning, want je motor loopt!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de auto maar weggebracht naar een Cit-specialist met de vraag een BX-thermostaat te plaatsen, en goed op zoek te gaan naar het electrische probleem.
Voor de duidelijkheid: ligt echt niet aan contactslot, want bij afslaan van de motor schiet dus inderdaad wél de fan aan!!!
We zullen het misschien nooit weten, als-ie het straks maar niet meer doet (of juist wel dus, hè, die fan dan! )
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Is dit probleem al opgelost? Ben namelijk wel erg benieuwd wat het nou was :
greetsz,
Ronald
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm