Ok, dit ging er vooraf:
Vanmiddag bij thuiskomst stelde ik vast, dat de koppeling helemaal onderin zat. Vanavond de kabel iets strakker aangespannen, maar er was niet veel meer te stellen. Ongeveer 1,5 cm. Motor gestart en toen bij het ontkoppelen een enorm gerammel en geschud van het koppelingspedaal en motor. Weggereden, een keer of drie schakelen…..en PANG; ik kon niet meer ontkoppelen. Nu staat die handel op de koppeling helemaal richting schudbord/lhm-vat en veert of trekt niet meer terug. Whatskeburt :
Ik rij al even auto, maar heb dit nog nooit aan de hand gehad.
Groet, Jan
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Re: Ik kan niet meer ontkoppelen.
jean99 schreef:Ok, dit ging er vooraf:
Vanmiddag bij thuiskomst stelde ik vast, dat de koppeling helemaal onderin zat. Vanavond de kabel iets strakker aangespannen, maar er was niet veel meer te stellen. Ongeveer 1,5 cm. Motor gestart en toen bij het ontkoppelen een enorm gerammel en geschud van het koppelingspedaal en motor. Weggereden, een keer of drie schakelen…..en PANG; ik kon niet meer ontkoppelen. Nu staat die handel op de koppeling helemaal richting schudbord/lhm-vat en veert of trekt niet meer terug. Whatskeburt :
Ik rij al even auto, maar heb dit nog nooit aan de hand gehad.Groet, Jan
kabel gebroken? geef er eens een ruk aan vanonder de motorkap…. dan voel je dat wel.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Nee Mechuccio, niet de kabel.
Die zit niet los en bovendien zorgt die er niet voor, dat die handel de verkeerde kant uit staat. Thanx
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
jean99 schreef:Nee Mechuccio, niet de kabel.
Die zit niet los en bovendien zorgt die er niet voor, dat die handel de verkeerde kant uit staat. Thanx
Dat van de handle was ik even overheen gelezen, mijn diepe nederige oprechte welgemeende excuses voor de onzinnige doch goedbedoelde opmerking
maar dan zou het kunnen zijn dat de handle van zijn kogelgewricht afgedrukt is, ik heb daar enkel bij de bx ervaring mee, maar de hefboom van het druklager zit op een canvas ring, die heel knullig met 2 smeltpuntjes vast zit normaal is dit geen probleem, maar even verkeerde krachten er op, en hij zit los, in dat geval moet de bak er af. wat ik ook wel eens meegemaakt heb is dat het druklager naar de klote ging, en zo in de diafragmaveer aan het vreten was, en er op een gegeven moment dwars doorheensloeg en vast zat. maar dan zou hij normaal gesproken toch wel al een tijdje een koffiemolen-achtig geluid gemaakt moeten hebben.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:maar dan zou het kunnen zijn dat de handle van zijn kogelgewricht afgedrukt is, ik heb daar enkel bij de bx ervaring mee, maar de hefboom van het druklager zit op een canvas ring, die heel knullig met 2 smeltpuntjes vast zit normaal is dit geen probleem, maar even verkeerde krachten er op, en hij zit los, in dat geval moet de bak er af. wat ik ook wel eens meegemaakt heb is dat het druklager naar de klote ging, en zo in de diafragmaveer aan het vreten was, en er op een gegeven moment dwars doorheensloeg en vast zat. maar dan zou hij normaal gesproken toch wel al een tijdje een koffiemolen-achtig geluid gemaakt moeten hebben.
Laats ook zoiets gezien bij een BX, is triest als het gebeurt
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ZX1.4i schreef:Mechuccio schreef:maar dan zou het kunnen zijn dat de handle van zijn kogelgewricht afgedrukt is, ik heb daar enkel bij de bx ervaring mee, maar de hefboom van het druklager zit op een canvas ring, die heel knullig met 2 smeltpuntjes vast zit normaal is dit geen probleem, maar even verkeerde krachten er op, en hij zit los, in dat geval moet de bak er af. wat ik ook wel eens meegemaakt heb is dat het druklager naar de klote ging, en zo in de diafragmaveer aan het vreten was, en er op een gegeven moment dwars doorheensloeg en vast zat. maar dan zou hij normaal gesproken toch wel al een tijdje een koffiemolen-achtig geluid gemaakt moeten hebben.
Laats ook zoiets gezien bij een BX, is triest als het gebeurt
maar goed te fxen, ‘t vergt alleen een hoop “liefde”
misschien eens een drukgroepvervang meeting organiseren, de koppeling van 16V begint ook steeds meer naar vervanging te ruiken
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Het is weer gefixt. Nieuwe koppelingset er in laten zetten, want die ouwe drukgroep en lager was helemaal aan gort gedraaid. Ik rij iig weer
Hoeveel was je kwijt voor dit geintje :
ZX1.4i schreef:Hoeveel was je kwijt voor dit geintje :
Viel mee, 350euri . Bij de zaak waar ik de wagen kocht. Hij is op de hoogte van de Europese wetgeving inzake consumentenkoop. De deal dus gemaakt om het 50-50 te doen. Niet verkeerd toch :
kakanox schreef:geen verkeerde prijs bij de dealer vind ik! tis wel een rotklusje..
jean99 heeft de auto niet bij een dealer gekocht, maar bij een handelaar.
En 50/50 is een nette oplossing, bij de dealer had het inderdaad c.a. €700 gekost, wat een normale prijs is voor een koppelingwissel.
Het betreft hier een 1.6i, waar het goed te doen is, je heb aardig wat ruimte onder de motorkap.
ZX1.4i schreef:kakanox schreef:geen verkeerde prijs bij de dealer vind ik! tis wel een rotklusje..
jean99 heeft de auto niet bij een dealer gekocht, maar bij een handelaar.
En 50/50 is een nette oplossing, bij de dealer had het inderdaad c.a. €700 gekost, wat een normale prijs is voor een koppelingwissel.Het betreft hier een 1.6i, waar het goed te doen is, je heb aardig wat ruimte onder de motorkap.
Dank voor je aanvulling. Ruimte heb je wel, maar toch moest de motor los volgens de handelaar
Oh ja, heeft er wel een luk ingezet ipv valeo (lagere prijs hè) en inderdaad pakt die nogal abrubt zx
: Maar ff snel laten inslijten ofzo
En wat betreft de prijs: ik heb natuurlijk rondgebeld en de laagste prijsopgaaf die ik kreeg te horen was 650 euri´s zonder bakolie oid. Was ook geen dealer, maar specialist.
jean99 schreef:Oh ja, heeft er wel een luk ingezet ipv valeo (lagere prijs hè) en inderdaad pakt die nogal abrubt zx
: Maar ff snel laten inslijten ofzo
Volgens mij slijt dat niet in, maar blijft het rot koppelen
Zeer waarschijnlijk heb ik ook LUK rommel in mijn Xantia zitten
Hoe dan ook, binnenkort maar eens vergelijken, je dashlampjes staan nog op de wachtlijst
Heb nu wel tijd, de 2 weken 24uur oproep dienst is eindelijk voorbij
ZX1.4i schreef:Heb nu wel tijd, de 2 weken 24uur oproep dienst is eindelijk voorbij
Da´s niet rot
Ik hou de lampjes nog even vast. Ik ga je binnenkort benaderen
jean99 schreef:ZX1.4i schreef:Heb nu wel tijd, de 2 weken 24uur oproep dienst is eindelijk voorbij
Da´s niet rot
Ik hou de lampjes nog even vast. Ik ga je binnenkort benaderen
Ik hoor het wel, ben vandaag bezig geweest met de lampjes van de kachelbediening, wat een k#$^&klus; is dat zeg
Morgen opnieuw, ik had niet de goede lampjes, zijn van die lampjes met een vaste fitting, morgen maar bij de dealer halen.
Lampje van de asbak is een nog veel grotere rotklus, vraag me af wie dat verzonnen heeft
Totaal 2,5 aan het pielen geweest om 3 van die flut lampjes
Je moet toch wát als je niet werkt
Verlichting kachel, juist ja, die ook nog en asbak hapert soms :
jean99 schreef:Je moet toch wát als je niet werkt
Verlichting kachel, juist ja, die ook nog en asbak hapert soms :
Doen we ook wel effe samen, weet nu hoe het moet
Asbak is wat lastiger, kan niet garanderen dat het lukt zonder de sigarette aansteker te mollen
PS: Kom je a.s. zondag ook naar de meeting? dan fixen we het daar