hallo,
ik heb een citroen bx 14 te uit 1990.
sinds een paar dagen brand de radiatorlampje.
volgens de instruktieboekje is de koelvloeistofniveau niet op peil.
ik heb de koelvloeistof bij gevuld en het probleem blijft.
de lampje blijft branden!!
weet iemand waar dat aan kan liggen of een idee?
ik heb ook aan een censorfout gedacht maar ik weet het niet zeker
Zorg dat je na het bijvullen van de vloeistof het blok en de radiator ontlucht. Ontluchtings(s)chroefjes zitten linksboven op de radiator en bovenachterop het blok bij de 4e bougie. Kijk dan hoever het niveau daalt en voeg koelvloeistof toe.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Re: radiator probleem
herbie33 schreef:
sinds een paar dagen brand de radiatorlampje.
volgens de instruktieboekje is de koelvloeistofniveau niet op peil.
ik heb de koelvloeistof bij gevuld en het probleem blijft.
de lampje blijft branden!!
Hoe ziet dat lampje eruit? Volgens mij is er geen lampje van de radiator, maar kan je de temperatuurwaarschuwing of koelvloeistofniveau bedoelen…
Op je thermostaat zitten ook 2 sensoren, en die kunnen ook lampjes laten branden namelijk.
ff naar BX-geplaatst!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Check al je koelvloeistofleidingen op scheurtjes. Bij koude motor even ter hand nemen en beetje buigen. Waarschijnlijk heb je ergens een lek. Een van de bekendste slangen is de dunne (ong. 12 mm) van je radiator naar je thermostaathuis. Hij maakt bij je thermostaathuis een 90 graden bochtje. Op de aansluiting willen ze vaak scheuren.
Je nivosensor kan ook stuk zijn….......
heb ik ook gehad (op een BX14 uit 1989), en daarna gewoon de draadjes van de sensor doorverbonden en gewoon op de oude manier iets vaker kijken.
De sensor zit aan de rechter (bijrijderskant) van de radiator.
gr 2cvman
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
2cvman schreef:Je nivosensor kan ook stuk zijn….......
heb ik ook gehad (op een BX14 uit 1989), en daarna gewoon de draadjes van de sensor doorverbonden en gewoon op de oude manier iets vaker kijken.
De sensor zit aan de rechter (bijrijderskant) van de radiator.gr 2cvman
De nivosensor zelf kan eigenlijk niets stuk aan gaan,w ant dat zijn twee metalen staafjes die in de radiator steken. Wel kan het kastje dat hier op aangesloten is, stuk gaan. Dit kastje is ter hoogte van de rechterkoplamp te vinden.
Re: radiator probleem
herbie33 schreef:hallo,
ik heb een citroën bx 14 te uit 1990.
sinds een paar dagen brand de radiatorlampje.
volgens de instruktieboekje is de koelvloeistofniveau niet op peil.
ik heb de koelvloeistof bij gevuld en het probleem blijft.
de lampje blijft branden!!weet iemand waar dat aan kan liggen of een idee?
ik heb ook aan een censorfout gedacht maar ik weet het niet zeker
Als je zeker weet dat het betreffende lampje die van het Koelwaterniveau is…..dan zou dat censortje defect kunnen zijn. (verder niet zo belangrijk dus, als je zeker weet dat de radiator bijna vol zit)
Is het echter het gele lampje rechts….(of zelf rood)....dan kan dat de thermostaat zijn die niet genoeg open gaat (of helemaal niet)......dat heb ik een maand geleden met mijn BX tzd-turbo gehad.
Nieuwe thermostaat erin….en probleem was opgelost.
Eric Vertogen schreef:2cvman schreef:Je nivosensor kan ook stuk zijn….......
heb ik ook gehad (op een BX14 uit 1989), en daarna gewoon de draadjes van de sensor doorverbonden en gewoon op de oude manier iets vaker kijken.
De sensor zit aan de rechter (bijrijderskant) van de radiator.gr 2cvman
De nivosensor zelf kan eigenlijk niets stuk aan gaan,w ant dat zijn twee metalen staafjes die in de radiator steken. Wel kan het kastje dat hier op aangesloten is, stuk gaan. Dit kastje is ter hoogte van de rechterkoplamp te vinden.
ok, wist ik niet niet, maar hoe kan het dan dat het lampje uit ging op het moment dat ik een doorverbindig maakte met het stekkertje dat aan de sensor zit (mbv een stukje ijzerdraad)?
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
T(h)ijs schreef:Zorg dat je na het bijvullen van de vloeistof het blok en de radiator ontlucht. Ontluchtings(s)chroefjes zitten linksboven op de radiator en bovenachterop het blok bij de 4e bougie. Kijk dan hoever het niveau daalt en voeg koelvloeistof toe.
ik had naar de ontluichtings(s)chroefjes gekeken,maar ik kan ze niet vinden.
ik zie linksboven op de radiator alleen de radiatordop en voor de rest niets.
maar ik heb gisteren er mee gereden en toen brande de radiatorlamje niet.
maar toen de motor warm was en ik ging door de bocht toen brande die even en toen ging ie weer uit!! en vandaag heeft ie nog niet weer gebrand!! vreemd he
Dan laat mijn geheugen mij in de steek. Maar inderdaad correct. De schroef zit rechtsboven op de radiator mijn excuses ops: Dat het lampje bij een bocht aangaat lijkt erop dat er net niet genoeg inzit en dat deze bij een bocht onder niveau van de sensor komt. Ik heb dat regelmatig gehad toen ik nog niet ontluchte gewoon omdat de radiator vol lijkt omdat er lucht in het blok/leidingen zitten.
Hieronder een plaatje van een 1.4 blok zoals ik denk dat jij het hebt inclusief legenda. Schroef 15 ( bij nader inzien ben ik niet zeker of 2 ook moet. Op mijn 1600 blok zat er daar ook ergens een schroefje maarja vergeet dit maar even ) moet je even losdraaien totdat je lucht hoort ontsnappen ( schroef is hol en er zit een gaatje in ). Als het goed is zie je je vloeistofpeil dan zakken en vul je het bij tot de goede hoogte. Daarna schroeven weer dicht en ben je weer klaar voor een hele tijd
NOOT: DOE DIT WEL MET EEN KOUD BLOK!
Anders houd je er enorme brandwonden aan over. En ja dit lijkt voor de hand te liggen maar het zal niet de eerste keer zijn dat iemand dat vergeet.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
herbie33 schreef:maar toen de motor warm was en ik ging door de bocht toen brande die even en toen ging ie weer uit!! en vandaag heeft ie nog niet weer gebrand!! vreemd he
Hoe is het met je oliepeil (bij koude motor) eigenlijk?
Handjes schreef:herbie33 schreef:maar toen de motor warm was en ik ging door de bocht toen brande die even en toen ging ie weer uit!! en vandaag heeft ie nog niet weer gebrand!! vreemd he
Hoe is het met je oliepeil (bij koude motor) eigenlijk?
mijn oliepeil is bij koud goed en bij wark zie ik geen verschil
@thijs:
Je plaatje doet ‘t niet echt, de URL is niet compleet…
dit moet ‘m zijn:
[offtopic]
Harm: ik had wat ruzie met DNS vanmorgen, als dbsec.net al in je DNS server cache stond van gisteren dan werkte het inderdaad niet. Voor mensen die dbsec.net niet in hun cache hadden werkte het wel maar zo is het ook goed, http://www.dbsec.net werkt ook
[/offtopic]
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Dan laat mijn geheugen mij in de steek. Maar inderdaad correct. De schroef zit rechtsboven op de radiator mijn excuses ops: Dat het lampje bij een bocht aangaat lijkt erop dat er net niet genoeg inzit en dat deze bij een bocht onder niveau van de sensor komt. Ik heb dat regelmatig gehad toen ik nog niet ontluchte gewoon omdat de radiator vol lijkt omdat er lucht in het blok/leidingen zitten.
Hieronder een plaatje van een 1.4 blok zoals ik denk dat jij het hebt inclusief legenda. Schroef 15 ( bij nader inzien ben ik niet zeker of 2 ook moet. Op mijn 1600 blok zat er daar ook ergens een schroefje maarja vergeet dit maar even ) moet je even losdraaien totdat je lucht hoort ontsnappen ( schroef is hol en er zit een gaatje in ). Als het goed is zie je je vloeistofpeil dan zakken en vul je het bij tot de goede hoogte. Daarna schroeven weer dicht en ben je weer klaar voor een hele tijd
NOOT: DOE DIT WEL MET EEN KOUD BLOK!
Anders houd je er enorme brandwonden aan over. En ja dit lijkt voor de hand te liggen maar het zal niet de eerste keer zijn dat iemand dat vergeet.
het word steeds vreemder
heb de boel onlucht en inderdaad hij zakte wat en heb ook weer wat bij gevuld en nou blift de lampje weer branden ik snap er niets meer van
Edit by Lelijke Eend: van de afbeelding een link gemaakt