Slangetje lek!
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1170

Gepost: 27 juni 2006 08:25 PM

Collega BX-ers,
Vandaag zag ik een verse “lekplek” onder mijn BX (14 Deauville 1993)
Enig speurwerk leerde dat het slangetje op de foto (naast de rode pijl) lekt.

Foto is genomen staande voor de auto, de dikke slang er net boven is de slang die rechts vanaf de radiateur komt.  De lekkage wordt veroorzaakt door het kleine slangetje er onder.
Hoe heet dit slangetje en wat doet het? Het gaat over in een kunststof pijpje. Dan kan ik de garagist duidelijk maken wat er vervangen moet worden (of wat ik moet hebben als ik het zelf kan, maar dat zal voor mij toch wat lastig worden). Ook enig idee qua kosten? Voor de goede orde: als ik iets aan mijn auto(‘s) laat doen, dan gebeurt dat door de plaatselijke dealer.
Dank alvast!

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 29 juni 2006 03:08 AM
  [ # 1 ]

Het is moeilijk te zien op de foto hoor…

Het kan net zo goed een slangetje zijn waar lucht door stroomt. Zit het in verbinding met je luchtfilter bijvoorbeeld?

Maar als het inderdaad aan de radiateur zit, zoek dan eens op de sloop. Dat is toch veel makkelijker dan meteen naar de dealer rijden? Die zeggen meteen dat je BX naar de sloop mag en ze vragen je een nieuwe Citroën te kopen…. Rolling Eyes

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 29 juni 2006 03:14 AM
  [ # 2 ]

Kun je het slangetje niet inkorten? Meestal is hij helemaal in het begin lek en kun je het slangetje inkorten.
Je kunt dan rustig aan een nieuw slangetje kopen.
Als je een wat overzichtelijkere foto maakt, kunnen we beter zeggen welke slang het is.

Profiel  

Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1170

Gepost: 29 juni 2006 09:06 PM
  [ # 3 ]

Het probleem is inmiddels opgelost en gerepareerd door de dealer. Het is een slangetje van het thermostaathuis. Wel prijzig, maar dat is inherent aan de keuze die ik maak. En wat betreft slangetjes van het koelsysteem vervang ik ze liever door nieuw dan dat ik op de sloop iets ga zoeken, wat misschien ook door ouderdom inmiddels haarscheurtjes is gaan vertonen. De jongste BX-en zijn immers ook al ruim 12 jaar oud.

@WYD: Inkorten was geen optie omdat het lek precies op een elleboogknikje halverwege zat. Meer overzichtelijke foto was moeilijk, wegens slangetje verstopt in een hoekie.
@XBXG: Gelukkig gaan ze bij “mijn” dealer net zo serieus met een ouwe BX om als met een nieuwe C1 t/m 10 Wink
In elk geval hartelijk bedankt voor jullie reacties! 
Topic mag wel dicht, mod, probleem opgelost en rekening betaald Wink

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook