Simpele Ziel schreef:Gefeliciteerd Bram, Kan haast niet wachten tot je een XM gaat kopen
Een XM ?
Prachtige auto…..mooie lijn en zo, maar veel te duur voor mij.
(geldt ook voor de Xantia zoals je wel weet)
die heeft geen elektrische koplamphoogte verstelling en ook geen stuurbekrachteging.
Maar ik heb nu wel enorm gespierde armen!
O ja, met mijn ZX haal ik zonder problemen 1 op 19 (gecombineerd). Mijn record staat op 1 op 23.6!!
Weefje schreef:die heeft geen elektrische koplamphoogte verstelling en ook geen stuurbekrachteging.
Maar ik heb nu wel enorm gespierde armen!
O ja, met mijn ZX haal ik zonder problemen 1 op 19 (gecombineerd). Mijn record staat op 1 op 23.6!!
Onderschrift Weefje :
Citroën ZX 1,9 diesel reflex 4-deurs
Ah….Collega
(alleen 2 deuren meer)
Ik ben helaas nog niet aan de eerste tankbeurt toegekomen (griep).......maar gelet op de dagteller (nu 400 km) en de stand van de tankmeter….zie ik het wel zonnig tegemoet.
Wat is trouwens het bouwjaar van die van jou…en hoeveel km’s heeft ie al gereden ?
Wat is trouwens het bouwjaar van die van jou…en hoeveel km’s heeft ie al gereden ?
Hij/zij is van november 1994.
Er staat nu 264525 op de teller… 28 april van dit jaar gekocht met een stand van 238000
O ja, trek je van die brandstofmeter niet teveel aan… Raar ding… Doet waar die zin in heeft….
Weefje schreef:Er staat nu 264525 op de teller… 28 april van dit jaar gekocht met een stand van 238000
O ja, trek je van die brandstofmeter niet teveel aan… Raar ding… Doet waar die zin in heeft….
Zo ......dan heb je er flink mee gestuurt, de afgelopen maanden.
En v.w.b. de brandstofmeter…..ik ken dat, sprekend die van de BX…..eerst heel lang een volle tank….en dan ineens zakt hij met een rotgang
Heb hem tot het randje afgetankt, toen ik hem net gekocht had…...en dagteller op 0…....dus we zullen zien.
Heb hem tot het randje afgetankt, toen ik hem net gekocht had…...en dagteller op 0…....dus we zullen zien.
Als alles goed is, moet je de 900km halen. Ik tank zelf altijd bij 750km. Een dieseltje moet je nooit leegrijden (rotzooi onder in de tank).
Bram schreef:En v.w.b. de brandstofmeter…..ik ken dat, sprekend die van de BX…..eerst heel lang een volle tank….en dan ineens zakt hij met een rotgang
Dat is raar he? het originele instrumentenblok uit mijn ZX-Reflex deed dit niet, de meter zat in het midden boven de klokken. Het klokkenpaneel uit de ZX-Furio dat ik nu heb heeft hetzelfde probleem als eerst heel lang een volle tank….en dan ineens zakt hij met een rotgang
Wat betreft het leegrijden van een diesel, de Peugeot dealer heeft mij weleens verteld dat als je een diesel nooit mag leegrijden. Als je hem zover leegrijdt dat de motor uitvalt, je dan 9 van de 10 keer kans heb dat de brandstofpomp beschadigd raakt omdat deze dan droog heeft gedraaid.
Zooo…. ....het laatste kleine puntje aan mijn ZX is nu ook verholpen.
Toen ik hem kocht, had ik al gezien dat hij wat motorolie lekte….maar ik kon niet zo gauw zien waar dat vandaan kwam.
Vanmorgen bij de Huis-specialist gebracht, die van onderen met spiegeltjes heeft gekeken en toen constateerde dat hij aan de achterkant van het kleppendeksel olie lekte.
Was een kwestie van de moeren aandraaien…..maar wat ik nu alleen nog even wil weten is, of die er ook aan de achterkant opzitten.....Of dat het alleen die 2 bovenop zijn . :
Want dan had ik dat zelf natuurlijk al veel eerder zelf kunnen doen…..ik was dat helaas vergeten te vragen aan de monteur. ops:
Verder heb ik er in die ongeveer 4 weken…nu al zo’n 6000 km’s mee opzitten…..wel even wennen natuurlijk…..zonder HP-vering, 12 jaar lang…..dus iets rustiger over drempels heen en zo.
Maar de wegligging is zeker niet slecht…..dus het afkicken van de BX gaat redelijk voorspoedig.
P.S.
Oh ja….en de stoel is beter (voor mij) dan die van de Xantia-1…...maar er blijft natuurlijk altijd iets te wensen over…..mocht ik ooit later een ZX 1.9 turbodiesel tegenkomen, met beter verstelbare stoelen…..dan meld ik me hier wel weer.
Bram schreef:Verder heb ik er in die ongeveer 4 weken…nu al zo’n 6000 km’s mee opzitten…..wel even wennen natuurlijk…..zonder HP-vering, 12 jaar lang…..dus iets rustiger over drempels heen en zo.
Maar de wegligging is zeker niet slecht…..dus het afkicken van de BX gaat redelijk voorspoedig.
De ZX is mede door de passief meesturende achteras één van de betere auto’s wat wegligging betreft . En dat zonder verlagen, sportdempers en/of van die stangen in de motorruimte.
Bram schreef:......P.S.
Oh ja….en de stoel is beter (voor mij) dan die van de Xantia-1…...maar er blijft natuurlijk altijd iets te wensen over…..mocht ik ooit later een ZX 1.9 turbodiesel tegenkomen, met beter verstelbare stoelen…..dan meld ik me hier wel weer.
Heb dit draadje maar weer even naar boven gehaald, omdat ik vanmiddag voor het eerst met een ZX Turbodiesel (Aura) uit 92 een proefrit heb gemaakt.
Hij staat in Empel op een boerderij, bij iemand die wat oudere auto’s heeft staan.
(Er staat trouwens ook nog een BX Break TGD te koop voor de liefhebber.)
Maar wat een acceleratie heeft zo’n 1.9 TD zeg .....nu pas voelde ik het verschil tussen de 1.8 turbodiesel van de BX….en deze motor.
Ik trok met gillende banden weg….kon dan ook moeilijk zeggen na afloop van het ritje, dat het een *trage bak was*
Heb natuurlijk begin vorig jaar ook nog een maand of 4 met een Xantia-TD gereden…..maar die weegt zo’n 200 kg zwaarder dan de ZX (en BX).
Deze ZX zal het echter niet worden…hij heeft een aanrijding gehad van voren…en dat hebben ze slecht gemaakt, tevens zag ik dat ze hadden zitten lassen rechtsvoor op het schutbord bij de schokbreker…..en was hij waarschijnlijk met de hand geschilderd.
Maar de motor liep prima (koudstart was OKE !)....bak en koppeling leken mij ook in orde…interieur zag er niet slecht uit.
Alleen hoorde ik wel een vervaarlijke rammel (gebonk) voorin tijdens het rijden….ken de ZX niet goed genoeg om te bepalen wat het was.
(stabilisatorrubbers c.q. Silentblocks, als de ZX die heeft….of een rotte fuseekogel, wie zal het zeggen?)
Het ging mij er vooral om, om eens te kijken hoe een 5-deurs turbodiesel nu zat en reed.
Deze had GEEN in hoogte verstelbare stoel, wel lendesteunverstelling.
Ook vond ik hem nogal *springerig* qua vering…..i.i.g. harder geveerd dan mijn huidige ZX.
Maar voor degenen die voor weinig een ZX turbodiesel zoeken, als je 6 a 700 euro biedt….maak je een goede kans denk ik.
P.S.
De Km.ST. is onbetrouwbaar ....hij staat op 180.000 maar de handelaar zei zelf al dat ze met typex hadden zitten klooien op de afleverbon.
Zal wel boven de 3 ton zijn, schat ik in.
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Bram schreef:
Heb dit draadje maar weer even naar boven gehaald, omdat ik vanmiddag voor het eerst met een ZX Turbodiesel (Aura) uit 92 een proefrit heb gemaakt. .
He bram,
is dat die vaal rode die ergens op marktplaats te koop staat/heeft gestaan?
Bram schreef:Maar wat een acceleratie heeft zo’n 1.9 TD zeg .....nu pas voelde ik het verschil tussen de 1.8 turbodiesel van de BX….en deze motor.
Ik kan me de acceleratie van een BXturboD niet meer direkt herinneren, tijd geleden wel eens mee gereden, maar ik weet wel dat die zalig reed.
Mijn TurboD bevalt me anders ook uitstekend, je kan lekker mee komen in het verkeer en als je gaat inhalen kan dat lekker snel!
Bram schreef:Het ging mij er vooral om, om eens te kijken hoe een 5-deurs turbodiesel nu zat en reed.
Deze had GEEN in hoogte verstelbare stoel, wel lendesteunverstelling.
Helaas heeft mijn avantage ook geen hoogteverstelbare stoel. Aura-uitvoeringen hebben dat ook niet altijd is me opgevallen, vanaf 1995 in ieder geval wel(heb net een folder binnen uit 95 met de uitrustingstabel erbij!).
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
WaJo schreef:He bram,
is dat die vaal rode die ergens op marktplaats te koop staat/heeft gestaan?
Jawel !
Hij staat er dus nog steeds.
En natuurlijk rijd een BX-tzd turbo ZALIG ....maar ik had het alleen over het verschil in (op)trekkracht.
Of deze moet een buitenbeentje zijn….ik weet uiteraard dat een BX turbodiesel boven de 2300 rpm (dan komt de turbo er pas een beetje in) ook snel is….vandaar dat ik nu met gillende banden wegreed, omdat die ZX TD al bij 1500 rpm als een speer wegspurt. ops:
Alleen weer jammer dat je (zoals bij de Xantia-TD) de turbo NIET hoort fluiten !
Ik open dan ook vaak mijn raam even als er een 110 pk HDI (Citroën of Peugeot) naast me staat, die maken zo’n heerlijk sissend geluid, die turbo’s
Daar kan ik nu ZO van genieten, hè ?
Bram schreef:Ook vond ik hem nogal *springerig* qua vering…..i.i.g. harder geveerd dan mijn huidige ZX.
Kan wel kloppen, maar dat zal dan ook vooral aan de stoelen liggen, sommige ZX hebben nogal harde stoelen
De vorige ZX Diesel van Weefje had ook van die harde stoelen, zijn huidige ZX, jouw ZX en mijn ZX hebben dezelfde soort zachte stoelen.
Een zachte stoel dempt gelukkig ook een hoop oneffenheden weg
ZX1.4i schreef:Bram schreef:Ook vond ik hem nogal *springerig* qua vering…..i.i.g. harder geveerd dan mijn huidige ZX.
Kan wel kloppen, maar dat zal dan ook vooral aan de stoelen liggen, sommige ZX hebben nogal harde stoelen
De vorige ZX Diesel van Weefje had ook van die harde stoelen, zijn huidige ZX, jouw ZX en mijn ZX hebben dezelfde soort zachte stoelen.
Een zachte stoel dempt gelukkig ook een hoop oneffenheden weg
Tsja…....ik zit een beetje in dubio wat ik zal gaan doen.
Dat komt zo…...ik kreeg deze week een leuke verrassing in de bus, het waterleiding bedrijf heeft mij zeker 5 jaar Teveel aan termijnen laten betalen en nu krijg ik bijna 500 euro terug (dat zijn leuke dingen voor de mensen).
Mijn huidige ZX rijd uitstekend…..er is technisch gezien helemaal niks mee, er zit ook niets *aan te komen* (behalve dan het rechterdeurslot, waar een nieuw cylindertje in moet).....maar ik baal als een stekker met de 3 deuren (i.p.v. 5 zoals ik meer dan 15 jaar gewend was)......en natuurlijk ook qua het *opschieten*....
De 65 pk’tjes zijn voldoende om overal mee te kunnen, maar je mist toch wel de turbo.
Vooral tijdens inhalen op (bijvoorbeeld) een 80-km weg…...EN (ook niet onbelangrijk) die arrogante *petjes* in hun Golf TDI‘tjes…...Tsjonge, wat had ik altijd een LOL met mijn BX tzd-turbo bij een stoplicht spurtje, of op de snelweg als ze aan mijn bumper kleefden….
DOEI….Petje :26
Maar goed…...zonder dollen, ik zit dus te denken…nu mijn ZX tot 20 maart 06 is APK goedgekeurd, hem op Marktplaats te koop aan te bieden…...Forumleden die geinteresseert zijn mogen hem voor *kostprijs* hebben…..d.w.z. (aanschaf van 4mnd geleden, + div. rep. en keuring) : 900.-.
Distributiesnaar is vorig jaar zomer vervangen en kan nog 90.000 km mee.
En hij heeft uiteraard St.bekr.
Tijd voor een andere Bram!
Citroën Xantia 1.9 SD, donkerblauw, 10-1997, 222.162 km., Chyparse comfort vering.