aansluiting mistachterlicht 13 polige stekker
ariecitroen
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141

Gepost: 27 juni 2006 08:21 PM

Daar het verplicht is een mistachetrlicht op je caravan te hebben ( overigens wie gaat er in zulke dichte mist met een caravan rijden ????) even gecheckt of de verlichting werkte, nu dat was niet het geval. Het betreft een bosal afneembare trekhaak waarbij ik ook na heel veel proberen geen oplossing vind. Het is nml zo dat de mistlamp op de auto uit zou moeten schakelen als de stekker erin wordt gedaan. Dit krijg ik maar niet voor elkaar.

Wie heeft een idee, wat vergeet ik toch ??
( overigens de verlichting, knipperlicht remlicht doet het wel allemaal)

Profiel  

1800es
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157

- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
Gepost: 28 juni 2006 12:34 AM
  [ # 1 ]

dat kan alleen als er een overneemcontact in het stopcontact zit, dit is ee klein zwart pinnetje in de zijkant van de stekker waaraan twee (meestal blauwe) draadjes zitten, als je achter in het stopcontact kijkt zie je het schakelaartje zitten.
als je stekker in het stopcontact steekt duw deze het schakelaartje in en daarmee onderbreekt deze het mistachterlicht van je auto waardoor je niet een groot rood vlak achter je ziet.
dit betekend dus dat je je voeding van de mistachterlichten van je auto via dit onderbreekschakelaartje moet laten lopen.

jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo

Profiel  

Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563

Gepost: 28 juni 2006 02:23 AM
  [ # 2 ]

Is het een C5 type I of type II?
Bij een type I zit er namelijk (bij een originele kabelset) wel een mistlampuitschakeling op. Als er dus een stekker in de stekkerdoos zit brandt de mistlamp alleen op de aanhanger/caravan en niet op de auto.

Deze functie is vervallen ivm de stekkerdoosmodule van de C5 type II.
Daar blijft de mistlamp dus ook branden op de auto. Bij de type II wordt de microschakelaar in de stekkerdoos namelijk voor een andere functie gebruikt. Idea

Profiel  

jean1277
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38

Gepost: 28 juni 2006 11:15 AM
  [ # 3 ]

Ah,
weer een voor mij bekend probleempje.
Wat zou je ervan zeggen dat ze het mistachterlicht en de 6extra polen gewoon NIET aangesloten hebben. Dat is mij dus overkomen. Auto uit 2002 en dus ondanks de regels het mist achterlicht gewoon niet vast gemaakt. De 6 polen aan de buitenkant waren ook niet aangesloten.
Dus wees gewaarschuwd en vraag of ze wel alles aangesloten hebben wanneer je een auto koopt. anders wordt je zelfs door een erkende citroendealer met een kluitje in het riet gestuurd.

Dus Ariecitroen: even (laten) doormeten en misschien laten aansluiten.
kost je weer ongeveer dertig pleurootjes voor het mistachterlicht en zo’n 150 voor de 6 polen (kabelboompje doortrekken van voor tot achter). en dat geld krijg je dus niet terug!!!  Crying or Very sad

toen: bx16tri , xantia 1.8i allure
nu: C5 2.0i break exclusive

Profiel  

Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563

Gepost: 28 juni 2006 09:06 PM
  [ # 4 ]
jean1277 schreef:

Ah,
weer een voor mij bekend probleempje.
Wat zou je ervan zeggen dat ze het mistachterlicht en de 6extra polen gewoon NIET aangesloten hebben. Dat is mij dus overkomen. Auto uit 2002 en dus ondanks de regels het mist achterlicht gewoon niet vast gemaakt. De 6 polen aan de buitenkant waren ook niet aangesloten.
Dus wees gewaarschuwd en vraag of ze wel alles aangesloten hebben wanneer je een auto koopt. anders wordt je zelfs door een erkende citroendealer met een kluitje in het riet gestuurd.

Dus Ariecitroen: even (laten) doormeten en misschien laten aansluiten.
kost je weer ongeveer dertig pleurootjes voor het mistachterlicht en zo’n 150 voor de 6 polen (kabelboompje doortrekken van voor tot achter). en dat geld krijg je dus niet terug!!!  Crying or Very sad

De regels zijn dat de aanhanger moet voorzien zijn van een mistachterlicht en deze moet werken. En er zijn regels voor dat alle aansluitingen gemaakt moeten zijn in de stekkerdoos.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar alleen een fietsdrager gehad en heeft al die poespas dus niet nodig….......
Het is over het algemeen wel handiger om het gewoon aan te sluiten, maar specifieke regels zijn er niet voor…........ Idea

Profiel  

jean1277
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38

Gepost: 29 juni 2006 01:43 PM
  [ # 5 ]
Blade_ schreef:

Het is over het algemeen wel handiger om het gewoon aan te sluiten, maar specifieke regels zijn er niet voor…........ Idea

dat blijkt dus inderdaad.

en volgens mij heeft de vorige eigenaar de haak nooit gebruikt. die kwam zonder iets van slijtage op het knobbeltje uit zijn hoes in de kofferbak. Dat is inmiddels dus wel iets anders.  Wink

toen: bx16tri , xantia 1.8i allure
nu: C5 2.0i break exclusive

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook