Hallo
Ik rij nu al een paar jaar tevreden een BX, maar wil wel eens weer iets anders (een paar jaar jonger)
Ik denk er sterk over na om een ZX (of een vergelijkbare Peugeot 306) te kopen voor zo rond de €1500 a €2000 (hang er vanaf wat ik voor mijn BX Chic krijg).
Wat zijn de interresante uitvoeringen en motoren?
En zit er veel verschil tussen de desbetreffende bouwjaren voor wat betreft de betrouwbaarheid???
Verder zijn tips van harte welkom.
Groet Age Dijkstra
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Avantage op z’n minst, heb je goede stoelen. 1.6 is prettig, 1.8 is heelrijk. Een Aura is qua uitrusting te vergelijken met je BX Chic. Denk dat je voor je budget nog net mooie uitvoeringen kunt krijgen van de laatste lichting, ga dan voor een 1.6 SX. 306 zijn verhoudingsgewijs duurder. ZX-en minder gewild. Let op: Aandrijfassen!!!!!!
Heb zelf een ‘92 1.6 Avantage voor 600 als ‘tussendoor’ gekocht maar helemaal verknocht.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Re: Misschien een ZX kopen
2cvman schreef:Hallo
Ik rij nu al een paar jaar tevreden een BX, maar wil wel eens weer iets anders (een paar jaar jonger)
Ik denk er sterk over na om een ZX (of een vergelijkbare Peugeot 306) te kopen voor zo rond de €1500 a €2000 (hang er vanaf wat ik voor mijn BX Chic krijg).
Wat zijn de interresante uitvoeringen en motoren?
En zit er veel verschil tussen de desbetreffende bouwjaren voor wat betreft de betrouwbaarheid???
Verder zijn tips van harte welkom.Groet Age Dijkstra
niet doen, XM kopen!
Re: Misschien een ZX kopen
ieksEmmu schreef:
niet doen, XM kopen!
voor 1500/2000 euro
Waarom heet je XM eigenlijk ‘eerlijk’...?
ZX is toch echt een veel betere en fijnere auto
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Beter? Met mijn geluk? :burninhell
Zonder gekheid. Ik ben in een wrak gestonken. Neem geen genoegen met dingen die het niet doen zoals KM-teller, achterwisser, kachel en dergelijke.
Als je wat langer op het forum rondhangt dan hoor je regelmatig:
Problemen met de KM-teller kabel: tellers die het niet doen of naalden die zwabberen
Kachelradiator: een gigaklus om te vervangen maar helaas vaak lek. Let dus op lekkage van koelvloeistof in de auto en controleer of de kachel het doet
Ik heb begrepen dat er bij de TU motoren (1.4 geloof ik) regelmatig de koppakking eruit ligt, alhoewel die bij mijn 1.6 er ook uit lag.
Op het onderstel zijn er regelmatig problemen met de draagarmrubbers (Silent Blocks) die sleets worden. Achter kun je die volgens de experts relatief simpel vervangen maar voor is dat een stuk lastiger.
Mij is verder opgevallen bij mijn auto dat de onderdelen niet geweldig goedkoop zijn of duur maar dat je wanneer je eenmaal begint te sleutelen steeds weer nieuwe kleine dingen tegenkomt die je moet vervangen en dat maakt het af en toe weer kostbaar.
Overigens: als je geen haast hebt dan kun je relatief goedkoper bestellen bij iddstechnique.
(Na 5 weken ellende met mij eigen ZX: ik lijk wel een expert!)
Verder is het een heerlijke auto: ik heb 60.000 KM gereden in een Diesel Reflex, en met veel plezier.
Jos van der Voort
Ken iemand met een Astra die elke maand in de garage staat en iemand die met een ‘87 BX 1.9 360.000 op gas heeft gereden.
Een goede proefrit en idd flink polsen op fora als deze kunnen een hoop ellende besparen. Over het algemeen zijn ZX-en gewoon goede auto’s maar inmiddels veelal al wel een hele poos onderweg. Dan krijg je dingen ja…
Koppakking, Kachelradiator (in navolging van koppakking…) Aandrijfassen, allemaal goed te constateren en kan dus vermeden worden. Maar hier op het forum kun je makkelijk de zwakke punten vinden. Zo’n ZX rijdt gewoon erg goed en daarom vergeef je hem erg veel. Helaas…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
bedankt, maar zit er nu veel verschil tussen een zogenaamd type 1 en type 2???
En zo’n 1600 blok, is dat de zelfde als in een BX???
groet Age
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Type 1 en 2 zit aardig wat verschil in. Subtiel, dat wel. Type 2 is intro 3 deurs en 1.8 ipv 1.6. Je kunt het o.a. zien aan de Gril. Type 1 heeft motorkap doorlopend in gril, 2 heeft eigen grilletje. Bovendien is het interieur aangepast in Type2, mooiere en betere bekleding. In type 2 zitten in de Reflex ook betere stoelen dan in Type 1. Type 3, de laatsten v/a eind 95 geloof ik zijn de mooiste om te zien. Je hebt dan de meegespoten bumpers etc. Type 2 heeft wel een aantal mooie actiemodellen zoals Alure en Image.
De eerste 1.6 zijn de zelfde 1.6-en als in de BX, overgangs modellen van Carb naar (monopoint-) injectie. Die schijnen niet de beste te zijn (ik heb er zelf een…) Ik raadt je aan voor een 1.8 Aura te gaan van pakweg ‘94/95. Prachtig spul en heel goedkoop. Anders een ‘1.6 SX’ uit bijv ‘96, ook mooi.
Enfin, kijk op Marktplaats etc en je zult er een aantal zien.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
2cvman schreef:bedankt, maar zit er nu veel verschil tussen een zogenaamd type 1 en type 2???
En zo’n 1600 blok, is dat de zelfde als in een BX???groet Age
1600 blok is zelfde blok als in de bx ligt volgens mij ja. Alleen wel wat kleine aanpassingen (multipoint ipv monopoint bv) maar in essentie hetzelfde blok.
Overigens een erg lekker motortje voor in de zx.
Ik heb zelf een ZX type 2 gehad, voelde erg degelijk aan, wellicht wil je omwille van de kwaliteit vd stoelen uitkijken naar een luxer exemplaar (furio bv) en kijk uit naar een versie met stuurbekrachtiging. rijdt veel fijner dan zonder naar mijn mening. Een avoriaz versie is ook mooi. Niet heel luxe maar wel redelijke stoelen, stuurbekrachtiting en alles meegespoten.
Als er geen HP citroëns meer werden gemaakt zou ik zondermeer weer voor een zx kiezen. fijne auto’s.
Wat ik zelf last van heb gehad bij mijn zx:
- kromme remschijven (en nee, ik hou niet mijn voet op de rem)
- handremkabel
- veertje van de gaskabel losgeschoten.
Niet echt schrikbarend dacht ik zo.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
1600 blok is zelfde blok als in de bx ligt volgens mij ja. Alleen wel wat kleine aanpassingen (multipoint ipv monopoint bv) maar in essentie hetzelfde blok.
Volgens mij monopoint maar idd zelfde als in de BX zoals TS deze nu heeft. Heeft soms wat last van stuiterend stationair, niet erg, niet hinderlijk als je het niet hinderlijk vind.
Een ZX heeft een heel eigen weggedrag. Ik heb door mijn vorig beroep (autoverhuur) in heel wat auto’s gereden (gevlogen) maar de ZX is en blijft een ervaring apart. Comfort en weggedrag, bochtvastheid stabiliteit zijn ongeevenaard voor een auto in deze klasse. Ok, geen HP maar wel een 200% betere wegligging dan een BX. Echt een betere modernere auto waar je ff in moet rijden om te waarderen.
Voordeel van een ZX tov BX: Een beun kan er aan sleutelen. Of jezelf…
Ik zou zelf enkel een Furio kopen wanneer deze jong is en Dealer onderhouden want: Sportief voor heel weinig geld. Furio was niet luxe uitgerust, zelfde prijs voor een Aura met eenzelfde motor echter velours bekleding en 5 deuren+stuurpomp! Avoriaz: Mooi maar zeldzaam.
Zoek een 1.8 Aura met zo’n 120k op de klok en je bent de man. Vergeleken met de BX die je nu rijdt is het uiteindelijk echt een fijnere en betere auto.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
klinkt goed allemaal.
Denk er steeds meer over om voor een ZX te gaan.
Maar dan wel een 3 deurs en vanaf type 2.
Die vind ik gewoon veel mooier dan een 5 deurs.
denk ook dat het dan een 1.8 wordt, maar wat is het verbruik van zo’n 1.8??
Ik rij nu ongeveer 1 op 12 met mijn BX, zal wel niet veel verschillen met een 1800 ZX dacht ik.
groet Age
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
2cvman schreef:klinkt goed allemaal.
Denk er steeds meer over om voor een ZX te gaan.
Maar dan wel een 3 deurs en vanaf type 2.
Die vind ik gewoon veel mooier dan een 5 deurs.
denk ook dat het dan een 1.8 wordt, maar wat is het verbruik van zo’n 1.8??
Ik rij nu ongeveer 1 op 12 met mijn BX, zal wel niet veel verschillen met een 1800 ZX dacht ik.groet Age
Ik doet 1/10 met me zx, zuinig 1/11. Snelweg loopt +-1/13
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Kijk ook eens naar een diesel als je wilt.
Gezien het lage verschil in aanschafprijs ligt het kantelpunt voor diesel al op 8500 à 9000km.
Zelf rij ik een 1.9 tentation break uitvoering. (225.000 op de teller)
De laatste drie jaar kom ik op een gemiddelde onderhoudskostprijs van 300 à 350 euro per jaar, inclusief apk/roetmeting.
Het diesel verbruik ligt voor de zx tussen de 1 op 17 tot 1 op 22.
ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Jepyh schreef:Kijk ook eens naar een diesel als je wilt.
Gezien het lage verschil in aanschafprijs ligt het kantelpunt voor diesel al op 8500 à 9000km.Zelf rij ik een 1.9 tentation break uitvoering. (225.000 op de teller)
De laatste drie jaar kom ik op een gemiddelde onderhoudskostprijs van 300 à 350 euro per jaar, inclusief apk/roetmeting.Het diesel verbruik ligt voor de zx tussen de 1 op 17 tot 1 op 22.
Wil wel benzine blijven rijden, trekt toch echt sneller als een 1.9D denk ik.
Misschien een volgende auto
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Ik heb 60.000 KM in een 1.9D. Tuurlijk niet de allersnelste maar wel lachen aan de pomp!
Jos van der Voort
Geplaatst: 30 Jun 2006 17:23 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
Kijk ook eens naar een diesel als je wilt.
Gezien het lage verschil in aanschafprijs ligt het kantelpunt voor diesel al op 8500 à 9000km.Zelf rij ik een 1.9 tentation break uitvoering. (225.000 op de teller)
De laatste drie jaar kom ik op een gemiddelde onderhoudskostprijs van 300 à 350 euro per jaar, inclusief apk/roetmeting.Het diesel verbruik ligt voor de zx tussen de 1 op 17 tot 1 op 22.
helaas niet voor alle zx’en
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere