Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
metro2005 schreef:Bobine zorgt voor de hoogspanning
Verdelerkap verdeelt de hoogspanning over de bougies
bedankt, dit geeft even wat duidelijkheid
WYD schreef:Gaat het motormanagementlampje branden zodra je even geen gas geeft, of gewoon tijdens het gasgeven?
dit gebeurt tijdens het gas geven/rijden meestal (volgens mij niet bij vol gasgeven, maar dit doe je natuurlijk wat minder )
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
vandaag even de BX even laten uitlezen.
en er kwam een foutcode omhoog die aangaf dat de watertemp sensor een probleem heeft.
daarna even getankt en het verbruik bekeken.
dit was nu opeens 1 op 6.8 terwijl alle tanken hiervoor rond de 1 op 11 waren.
iemand nog ideeën?
Nou die sensor geeft zijn waarde ook door aan de computer. Dus ofwel de bekabeling, ofwel de sensor. Sensor is makkelijk te vervangen natuurlijk, ik heb er nog wel een liggen
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
oke, die sensor geeft de waarde door aan de computer.
ik snap alleen nog niet helemaal waardoor het bezine verbruik dan zo hoog wordt
ik dacht zelf altijd dat die sensor alleen de temp meet zodat je kan zien of je niet overhit raakt.
hoe reageert die computer op de waarde van die sensor?
Ik denk dat de computer wil weten hoe warm de motor is, en daar de automatische choke (ofzo) mee aanstuurt. Als de computer denkt dat de motor erg koud is, blijft ie extra benzine inspuiten, wat het verbruik zou kunnen verklaren.
Het verhaal is nu overduidelijk, een kapotte temperatuursensor.
Wat doet die sensor:
-meet koelvloeistoftemperatuur, geeft die door aan de ECU.
-ECU weet wat de temperatuur is van de motor en kan zo ONDER ALLE BEDRIJFSOMSTANDIGHEDEN de ontsteking en de inspuiting aanpassen!
Deze regelt dus zowel de koudestartverrijking als de inspuiting bij warme motor, een defecte sensor geeft vaak een waarde aan van -40 graden celcius——>gevolg: ECU laat veel te veel benzine inspuiten—-> verbruik gaat erg omhoog.
Deze sensoren gaan vaker stuk, mijn advies: VERVANGEN en dan weer gaan kijken wat de auto doet, niemand heeft concrete meetwaardes en voor een hobbyist is het vaak heel moeilijk om te gaan meten, zo’n sensor kost vaak geen drol en is makkelijk te vervangen.
Kijk maar eens op voer je autogegevens in en kijk maar wat die sensoren kosten.
Succes!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik had het met de AX…injectiereiniger door de tank en het was over…
CitroenAZU schreef:Ik had het met de AX…injectiereiniger door de tank en het was over…
Wat heeft dat te maken met de temperatuursensor??
Emiel