Ik lees de laatste tijd steeds meer dat jonge autorijders, die net hun rijbewijs hebben gehaald (of er nog mee bezig zijn)....een BX willen aanschaffen.
(zeer tot mijn genoegen overigens)
Ik vraag me dan weleens af, WAAROM juist een BX….wat is er interessant voor 18-jarigen om een HP-geveerde Citroen te kopen, die zowiezo al 13 jaar oud zijn, of nog ouder….en toch wat meer onderhouds-gevoelig zijn.
Ik ben zelf een *jonge-oudere* (56) die al 15 jaar bijna onafgebroken met een BX (diesel) rijd en meende altijd dat de BX vooral geliefd was bij o.a. Gereformeerde (pijprokende) leraren…ambtenaren e.d. (wat ik overigens NIET ben)
(hier in mijn buurt wonen 2 BX rijders met het bekende visje op de achterklep)
DUS : waarom geen Opel-kadett, ouwe Astra of Ford eskort e.d…..die qua aanschaf ongeveer hetzelfde kosten.
Heeft de BX soms een bijzondere uitstraling voor hen….nog afgezien van de vering, maar is het ‘t model wat hen aantrekt ?
Dat zou ik weleens willen weten….dus ga je gang
Sja ik heb ook net mijn rijbewijs, en heb ook een BX. Ik weet het niet, maar ik vind hem gewoon mooi, rijdt lekker en is niet al te duur om te onderhouden. Alles wat kleiner is dan een BX vind ik NiX. En alles zonder HP vering vind ik ook niet echt lekker.
Ik moet zeggen dat mijn klasgenoten ook altijd zoiets hebben van ‘he gatver je gaat toch niet in zo’n auto rijden..’ Zij zijn meer van het type ‘golf’ rijder.
Gisteren had ik een paar klasgenoten bij me, en reed 80. er zat een groot gat in de weg (was net riolering onder gelegd) met als gevolg een geschreeuw van ‘pas op!’ zonder dat gat te voelen reden we verder
Dat zijn de dingen waar ik het voor doe!
Het idee dat jij lekker - echt lekker - kan rijden in die auto die niet eens zo heel duur is, heerlijk! En dan rijd ik ook nog type 1, een echte BX met karakter, die lekkerder rijdt dan onze Xant 1.8 16v.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Persoonlijk denk ik dat de populairiteit van een BX onder de jongeren nog steeds op een erg laag pijl staat.
Natuurlijk zijn er altijd een paar met smaak, maar over het algemeen worden de auto’s je op noemt + een stel jappen wel hoger op het lijstje gezet. En da’s niet zo gek, want een BX ziet er naar jsugdige maatsteven niet blits uit, een BX moet het hebben van rijeigenschappen, karakter en meer van dat. Dingen die je niet direct ziet.
Dus wat jij ziet, zie ik niet in mijn omgeving, en op jongeren-fora (Neem b.v. Fok!) wordt de BX nog altijd afgebrand.
En dat is mooi zo….
Haha, een verstokt adept van de Teutoonse degelijkheid op mijn werk meende ook altijd dat de BX in het bijzonder en een Citroën in het algemeen echt een auto is voor Christenen en Socialisten.
Verder vond ie die motorwisselpraktijken van mij wel interessant. Volgens hem ben ik de uitzondering die de regel bevestigt..
GoofBlikscha schreef:Sja ik heb ook net mijn rijbewijs, en heb ook een BX. Ik weet het niet, maar ik vind hem gewoon mooi, rijdt lekker en is niet al te duur om te onderhouden. Alles wat kleiner is dan een BX vind ik NiX. En alles zonder HP vering vind ik ook niet echt lekker.
Ik moet zeggen dat mijn klasgenoten ook altijd zoiets hebben van ‘he gatver je gaat toch niet in zo’n auto rijden..’ Zij zijn meer van het type ‘golf’ rijder.
Gisteren had ik een paar klasgenoten bij me, en reed 80. er zat een groot gat in de weg (was net riolering onder gelegd) met als gevolg een geschreeuw van ‘pas op!’ zonder dat gat te voelen reden we verder
Dat zijn de dingen waar ik het voor doe!Het idee dat jij lekker - echt lekker - kan rijden in die auto die niet eens zo heel duur is, heerlijk! En dan rijd ik ook nog type 1, een echte BX met karakter, die lekkerder rijdt dan onze Xant 1.8 16v.
Heb hetzelfde als jij, mijn ouders hebben ook jaren in verschillende BX’en gereden en dat heeft wel enigzins geholpen. Ik ben ook helemaal verslaafd aan het HP systeem. De afgelopen 5 maanden is er ook verschillende keren de draak met mijn autoliefde gestoken. Ik zat toen aan boord van een kuster waar ik stage liep. Tsjah ik zou ook wel een Xantia willen hebben en de uiteindelijke droomauto is een dikke XM met 3 liter V6. Maar zoals al eerder gezegd de BX is gewoon goedkoper.
Maar daarom is deze auto voor mij op dit moment absoluut geen 2e keus!!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:
Maar daarom is deze auto voor mij op dit moment absoluut geen 2e keus!!
denk dat dat afhankelijk is van wat je onder tweede keus verstaat: meestal is tweede keus omdat je iets anders kiest gedwongen door invloeden van buitenaf (je wilt die trainer, maar die wil zelf niet).
Denk dat als ik jouw verhaal lees een Xantia geen eerste maar verkeerde keus zou zijn.
Ik vind zo’n grefovisje inderdaad wel een echte “must” op een BX, laten we een aantal gaan drukken met het CF, een visje met het CF-logo erin, helemaal top!!!
Bij deze de oprichting van de vereniging van krankzinnige mensen die ontdanks alles “geloven” dat BX rijden het allermoois en het allerbest is!!!
Emiel
(en nu ff een biertje)
1/BX is de laatste versie met standaard 5 bollen vering,,, niks hydractief ed dus.
2/BX is licht,, 900 KG gemiddeld ,dus wegenbelasting atractief.
3/BX is 1 van de weinige automobielen die degenlijk betrouwbaar en makkelijk te onderhouden zijn voor weinig geld.
een zakjap is bv duurder in aanschaf onderdelen.
4/redelijk strak model en stoer gelijnd,dus atractief voor de jeugd.
5 redelijk eenvoudig e verlagen en uit te voeren met brede sloffen.
eea van het bovenstaande doet verklaren why een jeugdige zal kiezen voor een bix voor weinig.. of het citro virus ermee van doen heeft is per geval verschillend.
mvgr wupke, die fervent xant scheurneus is geworden, al tuft ie vaker rond de 80 hihihihi
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
het visje achterop
dat is inderdaad een must
BX blijft een prachtige auto en steeds meer mensen gaan dat nu beseffen en de koopprijs is ook interessant voor een student ik kocht mijn eerste BX break 19TGD 5 jaar geleden voor 300 euro, dat zijn de betere prijzen voor een toenmalige student
ik rij op dit moment een C4 van de zaak maar verlang nog wel eens terug lekker opschakelen naar de 5e versnelling op de drempel ops:
Ik ben 19 en heb nu een paar maanden een BX (daarvoor een AX Diesel) dit omdat me vader er circa 5 a 6 BX-en heeft gehad..
En vanwege de grote, gewicht (wegenbelasting dus) en het absolute comfort waar geen andere auto tegen op kan (naja goed een ds dan ofzo).
Ik blijf voorlopig een bx rijden, misschien hierna een TZD turbo of 16v, dat is nog meer fun.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
mijn eerste bx was een toeval, had een auto nodig die inderdaad ruim genoeg was, weinig woog, zuinig reed en een diesel moest zijn
Vervolgens natuurlijk weer eentje toen de oude stierf…...., snif, maar om even on topic te blijven, ik ben van mening dat het karakter van de Bix zwaar onderschat is, en dat puur op het uiterlijk…...., natuurlijk zijn er snellere auto’s, misschien beter gestroomlijnd, etc etc bla bla duits metaal enzo….., maar een ieder die bij mij in de Bix heeft meegereden komt er toch aardig van terug :love1
het vervelende is eigenlijk alleen maar dat je het altijd weer moet bewijzen , maar ach…., als iedereen in een Bix zou rijden…... zo verstandig zullen ze niet worden, en inderdaad…, beter zo
ps, ben geen oude lul, ook geen jong broekie, maar ergens er tussen in
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik denk dat de BX in het algemeen bij jongeren niet de eerste keuze zal zijn
degene die dat wel doen zijn vaak (Citroën) liefhebbers.
dat er hier zoveel jongeren in een BX rijden komt denk ik omdat die liefhebbers van de internet genaratie zijn en dus nogal snel op dit forum terecht komen
ik denk dat er ook zat oudere mensen nog rustig van hun BX genieten, maar die niet zoveel surfen. de echte liefhebbers daarin kom je dan wel tegen op Citromobile bijvoorbeeld.
natuurlijk spelen ook de kosten mee, en zijn er zat jongeren die nu een BX rijden die liefst een XM of een CX zouden rijden. maar daar wordt je al jonge bestuurder qua kosten niet vrolijk van
nee…, de kosten van een Bix dan af en toe…..
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
bxbressers schreef:nee…, de kosten van een Bix dan af en toe…..
kan goed merken dat jij nog geen xm en cx heb gereden
klopt…., wil ik ook niet….. ( ok, stiekum toch wel een beetje, vooral een in top staat verkerende cx prestige, met mooi en alles en meer en weinig km en nog meer mooi :headbang )
Maar dat heeft inderdaad veel te maken met kosten
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
bxbressers schreef:klopt…., wil ik ook niet….. ( ok, stiekum toch wel een beetje, vooral een in top staat verkerende cx prestige, met mooi en alles en meer en weinig km en nog meer mooi :headbang )
Maar dat heeft inderdaad veel te maken met kosten
valt wel mee voor 32.50euro heb je er al een maar wel 43 zo klein dan