1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Electrische fan
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 02 juli 2006 02:46 PM

Hallo Citrofielen!

Er is al een hoop gesproken over koeling. Wat ik me nou afvroeg; als je een I.E. type hebt, heb je dus ook een extra fan achter de radiator.

1 Of je dan de mogelijkheid hebt om deze rechtstreeks aan de accu aan   te sluiten en zo ja hoe doe je dat? Dit omdat je de temp na het uitzetten van de motor nogal eens ziet oplopen.

2 of het ook mogelijk is een sensor in te bouwen dat de FAN aanslaat bij 90 graden. Bijv. als je in de file staat.

Voor de duidelijkheid, mijn DS functioneerd goed de temp. ook maar ik zit gewoon effe te bedenken hoe ik de dame adequaat kan voorbereiden op de vakantie.

Graag zie ik jullie reacties en wijsheden tegemoet!

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 02 juli 2006 03:05 PM
  [ # 1 ]

Een sensor zou ik niet doen. Gewoon bedienen met een schakelaar op het dashboard. Dan ben je zelf de baas over je koeling.
De twee draden naar de ventilator oppakken, één naar de massa en de ander via een schakelaar naar de plus die onder spanning blijft nadat je het contact hebt uitgeschakeld (bv licht) Via de zekeringenkast.
Ik rij er zo al jaren mee en het bevalt prima.
Very Happy

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 02 juli 2006 04:19 PM
  [ # 2 ]
Marten schreef:

Een sensor zou ik niet doen. Gewoon bedienen met een schakelaar op het dashboard. Dan ben je zelf de baas over je koeling.
De twee draden naar de ventilator oppakken, één naar de massa en de ander via een schakelaar naar de plus die onder spanning blijft nadat je het contact hebt uitgeschakeld (bv licht) Via de zekeringenkast.
Ik rij er zo al jaren mee en het bevalt prima.
Very Happy

Hallo maarten, bedankt voor je antwoord! Maar dit houd toch in dat je er bij moet blijven als de motor moet “na"koelen. Kun je niet in de bestaande temp. sensor een lichtere stoppen stoppen zodat deze niet bij 97 graden aanslaat maar al bij 90?

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 02 juli 2006 04:24 PM
  [ # 3 ]
lopezdijkstra schreef:
Marten schreef:

Een sensor zou ik niet doen. Gewoon bedienen met een schakelaar op het dashboard. Dan ben je zelf de baas over je koeling.
De twee draden naar de ventilator oppakken, één naar de massa en de ander via een schakelaar naar de plus die onder spanning blijft nadat je het contact hebt uitgeschakeld (bv licht) Via de zekeringenkast.
Ik rij er zo al jaren mee en het bevalt prima.
Very Happy

Hallo maarten, bedankt voor je antwoord! Maar dit houd toch in dat je er bij moet blijven als de motor moet “na"koelen. Kun je niet in de bestaande temp. sensor een lichtere stoppen stoppen zodat deze niet bij 97 graden aanslaat maar al bij 90?

Je kunt ook een na-loop timer inbouwen zodat de fan 10min blijft draaien.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 02 juli 2006 04:56 PM
  [ # 4 ]

Hallo marten, bedankt voor je antwoord! Maar dit houd toch in dat je er bij moet blijven als de motor moet “na"koelen. Kun je niet in de bestaande temp. sensor een lichtere stoppen stoppen zodat deze niet bij 97 graden aanslaat maar al bij 90?

Dat is zo. Maar waarom zou je “nakoelen” als je er toch niet mee gaat rijden? De temp loopt wat op na stilstand, maar so what?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 juli 2006 06:21 PM
  [ # 5 ]

ik heb er wel een sensor ingebouwd en dat bevalt me prima Wink
als je het op save wilt spelen sluit je alles aan volgens marten z’n methode alleen met het verschil dat je daar nog de sensor tussenzet. dan krijg je:

zet de schakelaar dicht en alles werkt dan volgens het boekje Wink mocht je bang zijn dat hij dan de accu leegtrekt (vanwege) een zwakke accu en/of te lang doorlopen dan kun je nog altijd de schakelaar weer op open zetten Cool  uiteraard is alles in serie geschakeld Exclamation

die sensor zit er niet voor niets in bij de IE’s voordat je het weet zit je in de bergen en ben je vergeten de schakelaar dicht te zetten met als gevolg een oververhitte moter… Sad

Oh ja,....ik heb er eentje inzitten van 92 graden: geeft me toch een iets prettiger gevoel als ik met meer dan 30 graden in de file sta.  Very Happy

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 02 juli 2006 10:55 PM
  [ # 6 ]
citroen23 schreef:

ik heb er wel een sensor ingebouwd en dat bevalt me prima Wink
als je het op save wilt spelen sluit je alles aan volgens marten z’n methode alleen met het verschil dat je daar nog de sensor tussenzet. dan krijg je:

zet de schakelaar dicht en alles werkt dan volgens het boekje Wink mocht je bang zijn dat hij dan de accu leegtrekt (vanwege) een zwakke accu en/of te lang doorlopen dan kun je nog altijd de schakelaar weer op open zetten Cool  uiteraard is alles in serie geschakeld Exclamation

die sensor zit er niet voor niets in bij de IE’s voordat je het weet zit je in de bergen en ben je vergeten de schakelaar dicht te zetten met als gevolg een oververhitte moter… Sad

Oh ja,....ik heb er eentje inzitten van 92 graden: geeft me toch een iets prettiger gevoel als ik met meer dan 30 graden in de file sta.  Very Happy


Laat ik beginnen dat mijn kennis beperkt is zodat jullie mijn reactie in perspectief kunnen plaatsen. Begrijp ik je goed dat je marten zijn methode kunt gebruiken rechtstreeks via een schakelaar de fan op de zekeringskast aansluit. En dat jij daarbij het bestaande systeem in tact laat maar de temp laaghoud dmv een 92 graden sensor?

Zo’n 92 graden sensor kun je die gewoon in de orginele behuizing doen? Volgens mij in de waterpomp? En zijn deze overal te koop bijv. chyparse?

En als je het doet via de zekerings kast op het lichtnet (welke zekering is dit?) Is het dan niet zo dat dit invloed heeft op de licht opbrengst op het moment dat je de schakelaar aan zet?

Kunnen jullie me een beetje richting geven waar ik de aansluiting van de fan kan vinden want ik ben het nog niet tegen gekomen in het werkplaats handboek?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 02 juli 2006 11:46 PM
  [ # 7 ]

Oeps….....
Ik heb erg dom gedaan! Ik zag al dat er aan de voorkant van de radiator geen fan zat, dus ik ging er vanuit dat de fan aan de achterkant van de radiator zou zitten. Maar ook daar trof ik niks aan! Wou ik net jullie suggesties in de praktijk gaan brengen en stond ik al klaar met bedrading….krijg je deze verassing Hmmm.  Effe voor de check, op een 21 i.e. van 1970 behoort standaard een electrische fan? toch mannen?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 juli 2006 12:16 AM
  [ # 8 ]

Mijn oplossing ( echter wel in de SM ) is een extra krachtige “race” fan VOOR de radiator .

Via een extra relais spanning rechtstreeks van de batterij via een extra zekering , deze relais wordt gewoon aangestuurd door het originele temperatuurkontakt .

Indien de radiator nog “heet ” is zal deze fan nog even blijven verderdraaien totdat het originele temperatuurkontakt afvalt .

Voordeel met deze moderne ventilator is dat hij heel plat is ( minder dan 6 cm ) verkrijgbaar in verschillende diameters en een ongeloofelijke kracht heeft in vergelijking met de originele ( 30 jaar oude) electrische ventilator .

Dit systeem werkt al drie jaar perfect op mijn SM , en ik heb ook nog nooit last gehad van de zopgenaamde vapor-lock opdat mijn motorruimte nog even verlucht wordt totdat de temperatuur genoeg gedaald is .

Verder help hij natuurlijk ook koelen bij normaal gebruik van de wagen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 juli 2006 01:02 AM
  [ # 9 ]

ik scan 1 dezer dagen wel ff het orginele schema in ...... Cool
je kan het ook op wbogaerts z’n manier doen alleen zul je dan zelf ff een bevestiging moeten fabriceren aan de voorkant van de radiateur tbv de ventilator.orgineel zit ie aan de achterkant.

ook is er bij somige waterpompen een mogelijkheid voor plaatsing van een temp.sensor maar dat geld ook voor je radiateur daar zou aan de achterkant rechtsonderaan een mogelijkheid moeten zitten.

wat die temp.sensor bebetreft: die kun je ook aanschaffen bij een goeie automaterialen handel mits je maar weet wat voor schroefraad (M… )erin zit.
ook in het orginele schema zit nog een relais verwerkt welke dan links van je accubak komt te hangen (naast de relais van o.a. bezinepomp en koude start injecteur ))

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 03 juli 2006 01:54 AM
  [ # 10 ]
wbogaerts schreef:

Mijn oplossing ( echter wel in de SM ) is een extra krachtige “race” fan VOOR de radiator .

Via een extra relais spanning rechtstreeks van de batterij via een extra zekering , deze relais wordt gewoon aangestuurd door het originele temperatuurkontakt .

Indien de radiator nog “heet ” is zal deze fan nog even blijven verderdraaien totdat het originele temperatuurkontakt afvalt .

Voordeel met deze moderne ventilator is dat hij heel plat is ( minder dan 6 cm ) verkrijgbaar in verschillende diameters en een ongeloofelijke kracht heeft in vergelijking met de originele ( 30 jaar oude) electrische ventilator .

Dit systeem werkt al drie jaar perfect op mijn SM , en ik heb ook nog nooit last gehad van de zopgenaamde vapor-lock opdat mijn motorruimte nog even verlucht wordt totdat de temperatuur genoeg gedaald is .

Verder help hij natuurlijk ook koelen bij normaal gebruik van de wagen .

Walter

Hallo Walter, je gaat veel te snel voor me! Je hebt het over een extra relais, wat voor relais? En hoe sluit ik deze aan op het orginele temperatuurcontact?  Met welke race fan heb je ervaring?

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 03 juli 2006 02:21 AM
  [ # 11 ]
citroen23 schreef:

ik scan 1 dezer dagen wel ff het orginele schema in ...... Cool
je kan het ook op wbogaerts z’n manier doen alleen zul je dan zelf ff een bevestiging moeten fabriceren aan de voorkant van de radiateur tbv de ventilator.orgineel zit ie aan de achterkant.

ook is er bij somige waterpompen een mogelijkheid voor plaatsing van een temp.sensor maar dat geld ook voor je radiateur daar zou aan de achterkant rechtsonderaan een mogelijkheid moeten zitten.

wat die temp.sensor bebetreft: die kun je ook aanschaffen bij een goeie automaterialen handel mits je maar weet wat voor schroefraad (M… )erin zit.
ook in het orginele schema zit nog een relais verwerkt welke dan links van je accubak komt te hangen (naast de relais van o.a. bezinepomp en koude start injecteur ))

Even voor mijn duidelijkheid….. De sensor op de waterpomp zit aan de voorkant van de waterpomp schuin onder de schroef die de stelstang van de hydroliek pomp bevestigd? Ik ben namelijk in de veronderstelling dat dit de sensor is van de tempmeter. Dit roept tevens de vraag op of je deze sensor er goed uit krijgt zondat dat dit geheel gaat scheuren? Want de waterpomp is toch van aluminium?

De sensor in de radiator betreft de “grote” bout boven het aftap kraantje?

Je merkt wel dat ik er niet zoveel kaas van gegeten heb maar al doende leert men en ik vindt dit wel een leuke uitdaging! Het relais ofwel een mechanische schakelaar die gebruikt maakt van een magnetisch veld. althans ik neem aan dat je deze bedoeld want er zijn natuurlijk meerdere soorten? Deze kan ik bijv. bij chy parse kopen en als ik aangeef dat het voor de extra fan beterft weet men daar welk relais bedoeld wordt?

graag zie ik je reactie tegemoet!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 juli 2006 02:58 AM
  [ # 12 ]
lopezdijkstra schreef:

De sensor in de radiator betreft de “grote” bout boven het aftap kraantje?
graag zie ik je reactie tegemoet!

correct Very Happy als het systeem fff aftap viav het kraantje (radiateurdop eraf !!) dan kun je die dikke bout eruit draaien en heb je gelijk het juiste schroefdraad Idea deze meenemen naar een automaterialenhandel en zeggen dat je een water temp. sensor wil hebben die schakelt rond de 90 a 92 graden Wink (deze werken met een bi-metaaltje welke een schakelaar SLUIT als de temp (in dit geval) rond de 90 a 92 graden ligt.

lopezdijkstra schreef:

De sensor op de waterpomp zit aan de voorkant van de waterpomp schuin onder de schroef die de stelstang van de hydroliek pomp bevestigd? Ik ben namelijk in de veronderstelling dat dit de sensor is van de tempmeter!

die is inderdaad voor de temp.meter die sommige ds’n hebben tussen de toerental en snelheidsmeter Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
r van de wal
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 05-03-2006

Gepost: 03 juli 2006 11:25 AM
  [ # 13 ]

Electrische fan

lopezdijkstra schreef:

Oeps….....
Ik heb erg dom gedaan! Ik zag al dat er aan de voorkant van de radiator geen fan zat, dus ik ging er vanuit dat de fan aan de achterkant van de radiator zou zitten. Maar ook daar trof ik niks aan! Wou ik net jullie suggesties in de praktijk gaan brengen en stond ik al klaar met bedrading….krijg je deze verassing Hmmm.  Effe voor de check, op een 21 i.e. van 1970 behoort standaard een electrische fan? toch mannen?

Ik heb een 2.1IE van 1971. De fan die achter de radiator zit, is gemonteerd op de polie van de waterpomp. Deze wordt aangedreven door de motor en niet electrisch. Ook in de reparatie handboeken van de DS staat niet vermeld over een electrisch aangedreven fan. Wil je een elektrische fan, dan zal er wel een en ander rigoreus moeten worden veranderd. Of dat nut heeft weet ik niet.

Succes, Roel

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 03 juli 2006 12:06 PM
  [ # 14 ]

Re: Electrische fan

r van de wal schreef:
lopezdijkstra schreef:

Oeps….....
Ik heb erg dom gedaan! Ik zag al dat er aan de voorkant van de radiator geen fan zat, dus ik ging er vanuit dat de fan aan de achterkant van de radiator zou zitten. Maar ook daar trof ik niks aan! Wou ik net jullie suggesties in de praktijk gaan brengen en stond ik al klaar met bedrading….krijg je deze verassing Hmmm.  Effe voor de check, op een 21 i.e. van 1970 behoort standaard een electrische fan? toch mannen?

Ik heb een 2.1IE van 1971. De fan die achter de radiator zit, is gemonteerd op de polie van de waterpomp. Deze wordt aangedreven door de motor en niet electrisch. Ook in de reparatie handboeken van de DS staat niet vermeld over een electrisch aangedreven fan. Wil je een elektrische fan, dan zal er wel een en ander rigoreus moeten worden veranderd. Of dat nut heeft weet ik niet.

Dus volgens jou is dit orgineel en zit er in een 21 ie geen EXTRA fan?

Succes, Roel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2006 12:08 PM
  [ # 15 ]

Ik weet het niet zeker maar de elektrische fan zat alleen op de 23 motoren. Echter, als je zo’n grote bout hebt, heb je ook een fan hoogstwaarschijlijk. Hij is echter moeilijk te zien doordat het motortje schuil gaat in de originele mechanische fan en de wieken dicht tegen de radiator zitten. Sluit de terminals op die sensor in de radiator kort en luister of de fan gaat draaien(contact aan).

Schema: Neem de terminals van de sensor en sluit daar een draad op aan met een schakelaar. Je kan nu de sensor overbruggen als je denkt dat je de file in gaat!

Nakoelen met motor uit is onzin!  Je koelt de radiator en niet je blok! ( de waterpomp staat immers stil)
  Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook